printlogo


کد خبر: 201488تاریخ: 1397/8/21 00:00
اخبار

ادامه آرامش پساتحریمی در بازار
دومین روز هفته سوم آبان‌ماه در حالی سپری شد که طلا و ارز آرامش نسبی را تجربه کردند. شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بعد از تحریم‌ها قیمت طلا و ارز افزایشی نداشته باشد اما این اتفاق تاکنون افتاده است و امیدواریم ادامه داشته باشد. دیروز قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد با 300 تومان کاهش نسبت به روز گذشته به 14400 تومان رسید، همچنین یورو با 200 تومان کاهش 15900 و پوند با 100 تومان کاهش 18000 تومان معامله شد. بازار طلا هم با همین روند روزهای کاهشی خود را سپری می‌کند؛ بر این اساس هر سکه طرح جدید بهار آزادی 4 میلیون و 450 هزار تومان فروخته شد، این در حالی است که قیمت سکه در روز پیش از آن بیش از 4 میلیون و 600 هزار تومان بود. هر گرم طلای 18 عیار هم دیروز توسط زرگران 420 هزار تومان به فروش رسید که نسبت به روز قبل از آن 14 هزار تومان کاهش داشت. صرافی‌ها میدان فردوسی و سبزه میدان تا پاسی از شب گذشته به فروش ارز ادامه ‌دادند. آنها با قیمتی به نسبت پایین‌تر از بازار آزاد، 2000 دلار به هر شهروندی که کارت ملی خود را ارائه دهد می‌فروشند. قیمت فروش دلار در صرافی‌ها 13900 و قیمت یورو 14500 تومان بود.

دبیرخانه فدراسیون جهانی بورس‌ها:
بورس تهران بالاترین رشد جهانی را ثبت کرد
رشد ارزش بازار بورس تهران در یک سال گذشته رتبه نخست را در میان اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها به‌دست آورد. به‌گزارش دبیرخانه فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE)، ارزش بازار بورس تهران در ۱۲ ماه منتهی به پایان سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی با بیش از ۱۲۰ درصد بازده ( به واحد پول ملی) مقام نخست را در میان اعضای فدراسیون به خود اختصاص داد. میزان بازده ارزش بازار بورس تهران به دلار در این دوره حدود ۷۴‌درصد حساب شده است که از این نظر نیز در بالاترین جایگاه در میان دیگر اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها قرار گرفته است. ارزش دلاری بورس تهران در پایان سپتامبر ۲۰۱۸ معادل ۱۷۳ میلیارد دلار اعلام شد. همچنین شاخص کل بورس تهران در دوره یک‌ساله منتهی به پایان سپتامبر ۲۰۱۸ رشد قابل ملاحظه‌ای داشت و بیش از ۱۲۷ درصد بازدهی را از آن خود کرد. علاوه بر این، متوسط رشد ارزش بازار در مناطق مختلف فدراسیون جهانی بورس‌ها به ترتیب برای آمریکا ۱۵ درصد، منطقه آسیا- اقیانوسیه منفی ۳ درصد و اروپا- آفریقا-خاورمیانه نیز ۵‌درصد گزارش شده است.

ارتقای شاخص آزادی اقتصادی ایران
رتبه ایران در شاخص جهانی آزادی اقتصادی با ۱۹ پله صعود در میان ۱۵۹ کشور به ۱۳۰ رسید. به گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، بر اساس جدیدترین بررسی مؤسسه بین‌المللی فریزر (Fraser Institute) که ارائه‌دهنده آمارهای اقتصادی از کشورهای مختلف دنیاست، رتبه جمهوری اسلامی ایران در شاخص آزادی اقتصادی دنیا با ۱۹ پله صعود از ۱۴۹ به ۱۳۰ ارتقا پیدا کرد. در گزارش سال ۲۰۱۸ که شرایط سال ۲۰۱۶ را بررسی می‌کند، امتیاز ایران 03/6 عنوان شده است. گفتنی است، در گزارش سال ۲۰۱۷ این موسسه که وضعیت سال ۲۰۱۵ را بررسی می‌کرد،‌ ایران از میان ۱۵۹ کشور با امتیاز 4/5 در رتبه بسیار ضعیف ۱۴۹ قرار داشت.


بسته حمایتی۲۰۰ هزار تومان است
یک مقام ارشد دولت با اشاره به سبد کالاهای خانوارهای نیازمند گفت:‌ شنبه گذشته ۲۰۰ هزار تومان برای افراد تحت پوشش کمیته امداد واریز شده و بتدریج دیگر گروه‌ها نیز بسته حمایتی را دریافت می‌کنند. وی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سبد کالای خانوارهای نیازمند اظهار داشت: برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، خانواده شهدا و ایثارگران سبد کالا پیش‌بینی شده که بتدریج در حال پرداخت است. وی افزود: در هر مرحله ۲۰۰ هزار تومان به حساب افراد واریز می‌شود که قابل نقد شدن نیست و فقط می‌توانند با این اعتبار کالای اساسی مورد نیاز خانوار را براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده تامین کنند. وی با بیان اینکه هنوز بسته حمایتی کارمندان قطعی نشده است، تصریح کرد: در روزهای آینده نیز این مساله نهایی خواهد شد و بتدریج برای کارمندان و بازنشستگان سبد حمایتی در نظر گرفته می‌شود. همچنین شناسایی کارگرانی که زیر 3 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است که با حساسیت دنبال می‌شود.


Page Generated in 0/0058 sec