printlogo


کد خبر: 201501تاریخ: 1397/8/21 00:00
بیش از ۵ هزار خانواده زلزله‌زده کرمانشاهی به علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی همچنان در چادر و کانکس زندگی می‌کنند
گرانی مانع تکمیل مسکن زلزله‌زدگان

در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه پیمانکاران برای جلوگیری از ضرر بیشتر خود به‌ دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی ترجیح می‌دهند واحد‌های تحت پیمان را نیمه‌کاره رها کنند. به گزارش تسنیم، از زمان افزایش چندبرابری قیمت مصالح ساختمانی اخباری مبنی بر ترک مناطق زلزله‌زده غرب استان کرمانشاه توسط پیمانکاران برای جلوگیری از ضرر بیشتر به گوش می‌رسد و این در حالی است که واحد‌های مسکونی تحت پیمان این پیمانکاران به طور عمده تنها تا مرحله اسکلت و بلکه کمتر پیش رفته‌اند. این موضوع گلایه و شکایت بسیاری از مردم مناطق زلزله‌زده را به دنبال داشته است و این در حالی است که هیچ‌ یک از مسؤولان دولتی زیر بار این موضوع نمی‌روند و به طور کامل آن را کتمان می‌کنند. رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در پاسخ به این سؤال که آیا پیمانکاران به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی کار خود را تعطیل کرده‌اند؟ اظهار داشت: آمار مربوط به ساخت‌وساز خلاف این موضوع را نشان می‌دهد، هر چند نمی‌توان تأثیر افزایش قیمت مصالح بر کندی ساخت‌وساز را انکار کرد اما افزایش قیمت دلیلی بر توقف کار محسوب نمی‌شود. رضا خواجه‌ای در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به اینکه بخش اصلی تعیین‌کننده قیمت تمام‌شده یک ساختمان، مربوط به مصالح ساختمانی از جمله آهن‌آلات و میلگرد است، عنوان کرد: بنیاد مسکن آهن‌آلات، بتن آماده، سیمان و تیرچه ارزان‌قیمت را در اختیار مالکان قرار می‌دهد. خواجه‌ای با بیان اینکه دستمزدها افزایش یافته است، گفت: پیمانکاران همچنان در منطقه به کار خود ادامه می‌دهند و هر چند میزان سود آنها کاهش یافته اما تلاش می‌شود به آنها کمک کنیم. عزیزالله مهدیان، معاون بنیاد مسکن کشور نیز درباره پیمانکاران مناطق زلزله‌زده با اشاره به اینکه پیمانکاران در مناطق زلزله‌زده در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: جلساتی با مردم و پیمانکاران به طور مرتب برگزار می‌شود و مشکلات در حال رفع شدن است و مردم نیز با تسهیلات اضافی تأمین شده قانع می‌شوند که قیمت‌ها را به‌روز کنند. وی افزود: بشدت پیگیر هستیم و اجازه نخواهیم داد پیمانکاران در این زمینه ضرر کنند یا از خود آورده‌ای داشته باشند و مردم نیز راضی نیستند و با آگاهی نسبت به افزایش قیمت آهن‌آلات می‌پذیرند که باید به پیمانکار کمک کنند تا کار ادامه داشته باشد و پیمانکار حداقل بدون ضرر از منطقه خارج شود.
نیمی از پیمانکاران ساخت‌وساز را متوقف کرده‌اند
یکی از پیمانکاران فعال در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه با اشاره به اینکه قراردادهای منعقد شده واضح نیست و ابهام دارد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌ر‌وی پیمانکاران توجیه نبودن مردم در ساخت‌وساز است که در جریان وضعیت موجود نیستند. پوریا پرویزی با اشاره به اینکه برخی از مردم زلزله‌زده افزایش قیمت مصالح ساختمانی را قبول ندارند، عنوان کرد: تسهیلاتی که برای ساخت‌وساز به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود قبل از نصب در و پنجره به اتمام می‌رسد و برای اتمام کار کافی نیست اما مردم این موضوع را قبول ندارند. وی با اشاره به اینکه تسهیلات اعطا شده به مردم پاسخگوی اتمام کار ساخت‌وساز نیست، افزود: هرچند بنیاد مسکن بر روند ساخت‌وساز نظارت دارد و مراحل مختلف را تأیید می‌کند اما در روند مشکلات بین پیمانکار و مالک هیچ‌گونه حمایتی از پیمانکار نمی‌‌شود، در صورتی که ضرر ناشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی متوجه پیمانکار می‌شود. پرویزی با بیان اینکه بیش از 50 درصد پیمانکاران در روستاهای زلزله‌زده استان کرمانشاه کار خود را تعطیل یا نیمه‌تعطیل کرده‌اند، گفت: بنیاد مسکن مراحل انجام کار را از نظر کمیت و کیفیت تأیید می‌کند اما حاضر به حمایت و پشتیبانی از پیمانکار نیست، زیرا نمی‌خواهد خود را در مقابل مردم قرار دهد. این پیمانکار ساختمان با اشاره به اینکه میلگرد کیلویی 2400 تومانی اکنون برای پیمانکار 3200 تومان محاسبه می‌شود، گفت: آجر از 80 تا 90 هزار تومان برای هر تن به 150 هزار تومان و آهن از کیلویی 3000 تومان به 6500 تومان افزایش یافته است و با این شرایط سود پیمانکار به طور قطع صفر است. همچنین فرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به افزایش قیمت آهن‌آلات اظهار داشت: عمده مصالح به کاربرده شده در مناطق زلزله‌زده آهن‌آلات است که حدود 1500 تا 2000 تومان برای هر کیلو زیر قیمت توسط بنیاد مسکن در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد. محبت جمالی‌نیا با بیان اینکه انبار مرکزی آهن‌آلات توسط بنیاد مسکن به منظور ایجاد تعادل در بازار ایجاد شده است، عنوان کرد: روند بازسازی در شهرستان و مشارکت مردم نیز نسبت به قبل بهتر شده است.
زندگی زلزله‌زد‌گان کرمانشاه همچنان در چادر و کانکس
در همین حال امام جمعه سرپل‌ذهاب هم درخصوص مناطق زلزله‌زده گفت: متأسفانه با وجود گذشت یک سال از وقوع زلزله استان کرمانشاه هنوز بیش از ۵ هزار خانوار در چادر و کانکس سکونت دارند. حجت‌الاسلام جواد فاطمی‌نسب در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه میزان خسارت وارده به مناطق زلزله‌زده بسیار بالاست، اظهار داشت: در مدت یک سال گذشته مردم، خیرین و دولت زحمت بسیاری برای آبادانی مناطق زلزله‌زده متحمل شده‌اند و خدمات زیادی به مردم منطقه ارائه شده اما با این وجود متأسفانه هنوز مردم مشکلات فراوانی دارند. امام جمعه سرپل‌ذهاب بیان کرد: این امر می‌طلبد یک بار دیگر دولتمردان، مردم و خیران دست به دست هم بدهند و به یاری این مردم بشتابند.  فاطمی‌نسب با بیان اینکه بسیاری از مردم همچنان در کانکس و چادر سکونت دارند، عنوان کرد: نوسانات قیمت ارز و شرایط متغیر بازار سبب گرانی مصالح ساختمانی شد و بر این اساس روند ساخت‌‌وساز با کندی پیش می‌رود و همین امر موجب شده مردم در تکمیل منازل خود دچار مشکل شوند. وی با اشاره به اینکه آمارهای خوبی از سوی استاندار کرمانشاه در رابطه با ساخت واحد‌های مسکونی در روستاهای زلزله‌زده ارائه شده است، عنوان کرد: با این وجود هنوز تعدادی از واحد‌های مسکونی در روستاها ساخته نشده است و همین امر موجب پیدایش مشکلاتی برای مردم این منطقه شده است.

 ترک کار پیمانکاران، معضل مناطق زلزله‌زده است
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب درباره روند کند ساخت مسکن زلزله‌زدگان اظهار داشت: به دلیل اجبار بنیاد مسکن در روزهای اول وقوع زلزله، ستادهای معین، پیمانکارانی را از استان‌های خود دعوت به ‌کار کردند و قراردادهایی بین این پیمانکاران و مردم منعقد شد. فرهاد تجری عنوان کرد: در حال حاضر این پیمانکاران به دلیل افزایش قیمت‌ها کار را رها و منطقه را ترک کرده‌اند و بنیاد مسکن ادامه کار را تقبل کرد اما باز هم جوابگو نیست. وی گفت: از جهت حقوقی نیز پیگیری آن برای مردم با این شرایط سخت امکان‌پذیر نیست، بنابراین موضوع ترک کار توسط پیمانکاران به یک معضل کلی در مناطق زلزله‌زده تبدیل شده و بنیاد مسکن هنوز حرکتی جدی در این زمینه انجام نداده است.


Page Generated in 0/0138 sec