printlogo


کد خبر: 201516تاریخ: 1397/8/21 00:00
انتشار آخرین فریاد خاشقجی: دارم خفه می‌شوم!
توئیتر شریک قتل روزنامه‌نگار عرب

پخش آخرین فریادهای جمال خاشقجی پیش از قتل فجیعش در کنسولگری سعودی در استانبول، جهانیان را با زوایایی جدید از سبعیت رژیم ریاض مواجه کرد. طبق فایل صوتی منتشره توسط رسانه‌های ترکیه، آخرین صدایی که دستگاه‌های شنود سازمان اطلاعاتی این کشور از خاشقجی در داخل کنسولگری سعودی ضبط کرده‌اند چنین است: «دارم خفه‌ می‌شوم، این کیسه را از سرم دور کنید. من فوبیای خفگی دارم». در حقیقت روزنامه‌نگار بینوای عربستانی هنوز باور نداشت ماموران بن‌سلمان واقعا قصد جانش را کرده‌اند و طی 7 دقیقه پس از آن خفه‌اش خواهند کرد. نظیف کرمان، رئیس بخش تحقیقات در روزنامه «صباح» ترکیه درباره این فایل‌های صوتی به الجزیره گفت: «نوارهای صوتی نشان می‌دهد تیم عربستانی مسؤول قتل خاشقجی حین عملیات مثله کردن جسدش، کیسه‌هایی را کف اتاق گذاشتند تا خون به بیرون درز نکند و عملیات مثله کردن به دست صلاح الطبیقی، کارشناس پزشکی قانونی عربستان در 15 دقیقه انجام شد و بعد جسد مثله شده را در 5 چمدان بزرگ گذاشته و به خودروی وابسته به کنسولگری عربستان منتقل کردند».
به گفته او، روزنامه صباح بزودی نه‌تنها سایر فایل‌های صوتی مربوطه، بلکه تصاویر ابزارها و ادواتی را که تیم 18 نفری اعزامی ولیعهد سعودی به استانبول به همراه آورده بودند، منتشر خواهد کرد. همچنین پس از آنکه مقامات رسمی ترکیه، خبر حل شدن بدن خاشقجی در اسید را تایید کردند، این روزنامه نوشت در بررسی فاضلاب خانه کنسول سعودی در استانبول، شواهدی از اسید قوی پیدا شده است. یک روز جلوتر حریت و دیگر روزنامه‌های ترکیه به نقل از یک مقام مطلع دادستانی ترکیه اعلام کرده بودند جسد تکه تکه شده خاشقجی در محل اقامت سرکنسول سعودی در یک اتاق در اسید ذوب شده است. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه فاش کرده بود فایل‌های صوتی قتل خاشقجی برای دولت‌های غربی ارسال شده‌ اما ترامپ و مکرون به این بهانه که این جنایت نباید خاورمیانه را به بی‌ثباتی سوق دهد، همچنان از بن‌سلمان حمایت می‌کنند.
توئیتر قاتل
تارنمای «مترو» نقش شبکه اجتماعی توئیتر در دستگیری منجر به قتل یک روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را فاش کرد. یک منبع که خواسته اشاره‌ای به نامش نشود، به این رسانه انگلیسی گفته است دستگاه امنیتی سعودی اطلاعات مربوط به صاحب حسابی توئیتری با نام مستعار کشکول (Kashkool) را از دفتر این شبکه در دوبی به دست آورده و سپس اقدام به دستگیری «ترکی بن عبدالعزیز الجاسر» کاربر اصلی آن کرده است.
جاسر ۱۵ مارس گذشته به دلیل انتشار مطالبی در حساب کشکول درباره نقض حقوق بشر توسط حکام سعودی، دستگیر شد و پس از شکنجه‌های متوالی در زندان جان سپرد. برخی فعالان فضای مجازی در روزهای گذشته هشتگ  TwitterKilledTurkiAlJasser# (به معنی توئیتر الجاسر را کشت) را برای انتقاد از نقش توئیتر در قتل این روزنامه‌نگار دنبال کرده‌اند. به نوشته مترو «توئیتر به فضایی ناامن برای مخالفان یا منتقدان تبدیل شده. هر کسی زیر بار تهدید و فشار به حرف می‌آید. از حساب‌های مخالفان سعودی جاسوسی می‌شود. استفاده ما از توئیتر امن نیست».
منبع مورد نظر علاوه بر این ادعا کرده «سعود القحطانی» مشاور سابق بن‌سلمان رهبری یک «حلقه جاسوسی سایبری» را به عهده دارد و با مرتبطانی در دفتر توئیتر در دوبی در تماس است. جالب اینکه خود او سال گذشته در توئیتی تلویحا به تهدید منتقدان عربستانی پرداخته و نوشته بود: «آیا اسامی مستعار می‌تواند از شما در برابر لیست سیاه محافظت کند؟ خیر. ۱- دولت‌ها روش‌هایی برای شناسایی صاحب آن اسم مستعار دارند. ۲- «آی‌پی» را از طرق مختلف می‌توان شناسایی کرد. ۳- رازی که آن را نمی‌گویم».


Page Generated in 0/0063 sec