printlogo


کد خبر: 201556تاریخ: 1397/8/22 00:00
31 کشته و 228 مفقود در پایان سومین روز حریق بزرگ ساحل غربی آمریکا
آیا کالیفرنیا در آتش کینه‌ورزی ترامپ می‌سوزد؟

وزش بادهای سانتا آنا در ایالت کالیفرنیا، آتش‌سوزی بزرگ جنگل‌های شهر لس‌آنجلس و دره سان فرناندو را مهیب‌تر کرد. این آتش‌سوزی‌های سریالی که در هر فصل پاییز به‌خاطر خشکی بی‌سابقه، جنگل‌های شمال و جنوب کالیفرنیا بویژه لس‌آنجلس و حومه آن را در می‌نوردد، حال به‌خاطر وزش بادهای گرم از ارتفاعات خشک به سوی دریا و کشاندن توده‌های دود گرم و سوزان ناشی از حریق به دیگر بخش‌های پوشش گیاهی منطقه، دامنه‌ای بسیار گسترده یافته است به طوری که همانند سال گذشته مقامات آتش‌نشانی فدرال از اطفای شعله‌های آن در کوتاه‌مدت قطع امید کرده‌اند. به گزارش سی‌ان‌ان، طی 3 روز نخست آتش‌سوزی بزرگ لس‌آنجلس و حومه‌های شمالی‌اش، شدیدترین تخریب در شهر پارادایس اتفاق افتاده که به طور کامل سوخته است. به گفته مقامات ایالتی، در پایان روز سوم حریق دست‌کم ۳۱ تن بر اثر آتش یا خفقان ناشی از دود کشته شده‌اند و این جدا از 228 نفری است که هنوز اطلاعی از سرنوشت‌شان وجود ندارد.
در «کمپ فایر» واقع در شمال کالیفرنیا نیز حریق خزانی بیش از ۱۱۱ هزار هکتار را درنوردیده و حدود 7 هزار ساختمان را نابود کرده است اما در جنوب طی 3 روز گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان لس‌آنجلس و حومه‌هایش تخلیه شده‌اند بویژه  در مناطق «وولسی» و «هیل» در جنوب کالیفرنیا که دست‌کم ۸۵ هزار هکتار از اراضی این مناطق طعمه حریق شده‌است. همچنین حدود 200 ساختمان و منزل ویلایی تخریب شده‌است. دیروز اعلام شد حدود 17 هزار نفر دیگر از ساکنان این مناطق نیز باید خانه و کاشانه خود را به‌خاطر پیشرفت حریق ترک کنند. تخلیه ساکنان مناطق مسکونی حریق زده نیز باعث ترافیکی بی‌سابقه در شهرهای ساحل غربی آمریکا شده است.
همچنین دود ناشی از آتش‌سوزی‌های گسترده، هوای سانفرانسیسکو، اوکلند و لس‌آنجلس را بشدت آلوده کرده به طوری که کیفیت هوای سانفرانسیکو و اوکلند در مرز وضعیت قرمز قرار گرفته است. حتی این آلودگی باعث شد روز یکشنبه در جریان داربی ایالتی 2 تیم فوتبال آمریکایی اوکلند ریدرز و لس‌آنجلس چارجرز در چارچوب لیگ حرفه‌ای «ان‌اف‌ال» که در ورزشگاه کلوزیوم اوکلند برگزار شد، بازیکنان  درون زمین و هواداران از ماسک استفاده کنند.
در همین راستا «جری براون» فرماندار کالیفرنیا در راستای دریافت کمک از واشنگتن از ترامپ درخواست اعلام «وضعیت اضطراری» کرده اما زمزمه‌هایی در فضای سیاسی آمریکا وجود دارد که رئیس جمهور ایالات متحده که از مخالفت‌های گسترده با خود و سیاست‌هایش از طرف مردم، سیاسیون و نهادهای مدنی، اقتصادی و قضایی کالیفرنیا کینه به دل گرفته است از کمک‌رسانی اضطراری به این ایالت طفره می‌رود.
کالیفرنیا از 3 سال پیش که کارزار انتخاباتی ترامپ برای ریاست‌جمهوری آغاز شد تا امروز که نیمی از دوران 4 ساله نخست او در کاخ سفید سپری شده، سرسخت‌ترین ایالت علیه او بوده است. نه‌تنها کالیفرنیایی‌ها پس از انتخاب ترامپ در مهم‌ترین شهرهای ساحل غربی آمریکا سر به شورش برداشتند، بلکه عملا ساز جدایی و استقلال از آمریکای ترامپ سر دادند. همچنین غول‌های هالیوود و سیلیکون ولی، 2 قطب مهم سرگرمی‌سازی و فناوری جهان که در لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو مستقرند، از هر فرصتی برای نشان دادن ضدیت خود با رئیس‌جمهور مستقر استفاده می‌کنند، در حالی که دادستانی این ایالت دست‌کم 2 فرمان مهم ترامپ را بر اساس اختیارات فدرالی لغو کرده است. ترامپ که کینه این مخالفت‌ها را به دل گرفته است، در نخستین واکنش به آتش‌سوزی‌های گسترده این ایالت به جای اعلام حالت فوق‌العاده، مدیریت جنگل‌ها و منابع طبیعی کالیفرنیا را زیر سوال برده و خواستار کاهش بودجه امدادی آن به‌خاطر عدم کفایت مقامات فدرال شد. او در یک رشته تسویه حساب توئیتری  با دشمنان کالیفرنیایی‌اش به مرگ و میر ناشی از آتش‌سوزی‌ها به‌رغم صرف میلیاردها دلار بودجه عمومی اشاره کرد و مدیریت جنگل‌ها را بی‌کفایت خواند. این انتقادات ترامپ واکنش تند مسؤولان و ماموران آژانس آتش‌نشانی فدرال کالیفرنیا را در پی داشته است.
 


Page Generated in 0/0053 sec