printlogo


کد خبر: 201558تاریخ: 1397/8/22 00:00
اخبار

هاآرتص از اشتباه استراتژیک اسرائیل می‌گوید
نکند دوباره به پناهگاه‌ها برگردیم!
سردبیر روزنامه عبری‌زبان هاآرتص دیروز در یادداشتی انتقادی، عملیات یکشنبه‌شب نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی  در نوار غزه و درگیری متعاقب آن با نیروهای حماس و مقاومت فلسطین را «یک اشتباه بزرگ استراتژیک» توصیف کرد که فاش می‌کند سرزمین‌های اشغالی تا چه میزان در خطر جنگ و نیازمند یک توافق واقعی آتش‌بس است. «آلوف بن» نوشت: «هر تنش‌زایی جدیدی در جنوب، اسرائیل را به جنگ یا درگیری خونباری می‌کشد که بار دیگر اسرائیلی‌ها را مجبور خواهد کرد در پناهگاه‌ها زندانی شوند. این امر مشخص می‌کند چه میزان اسرائیل هنوز مسؤول جان ساکنان غزه است و چه میزان جان اسرائیلی‌های نزدیک مرز غزه به رفاه و آسایش فلسطینی‌های ساکن این منطقه بستگی دارد». سردبیر هاآرتص با نفی این تصور که پرداخت حقوق ساکنان غزه توسط قطر می‌تواند اسرائیلی‌ها را از خط آتش گروه‌های مقاومت بیرون ببرد، نوشت: «فشار حدود 2 میلیون ساکن غزه بود که اسرائیل را به مذاکره غیرمستقیم با حماس وادار کرد». او در پایان ضمن اشاره به اینکه هر تنش‌زایی جدیدی در جنوب اراضی اشغالی می‌تواند رژیم صهیونیستی را وارد جنگ تمام‌عیار یا درگیری خونبار کند، تاکید کرد: «همین مساله مجددا اسرائیلی‌ها را در پناهگاه‌های بمباران و اتاق‌های ضد موشک محبوس می‌کند. [حوادث شب] یکشنبه هشدار تازه‌ای به اسرائیل بود. [اسرائیل] باید به یک توافق تن داده و به مجادلات سیاسی توجه نکند. از دست دادن چنین فرصتی، جان اسرائیلی‌ها را به خطر می‌اندازد».


برچیدن 20 پست مرزی 2 کره
دیروز کره شمالی و کره جنوبی برچیدن ۲۰  پست گارد مرزی برای کاهش تنش‌ فی‌مابین را آغاز کردند. به گزارش ای‌سی‌ان‌اس، 2 کشور بعد از جنگ سال ۱۹۵۳ همچنان در شرایط جنگی به سر می‌برند و به جای معاهده صلح با یکدیگر معاهده آتش‌بس امضا کرده بودند. به همین دلیل، کیم جونگ اون و مون جائه این طی دیدارهای تاریخی امسال خود توافق کرده بودند تا تنش‌های مرزی را کاهش دهند. این تحولات در حالی انجام می‌شود که رئیس‌جمهور کره جنوبی بر خلاف متحد خود، آمریکا که فشار بر کره شمالی را عامل دستیابی به خلع سلاح اتمی کره شمالی می‌داند، خواستار تعامل بیشتر با پیونگ‌یانگ است. او اخیرا اعلام کرده است که بزودی پایان شرایط جنگی میان 2 کره اعلام خواهد شد.

تعطیلی سفارت هلند در پاکستان
سفارت هلند در پاکستان به علت تهدیدهای امنیتی تعطیل شد و تمام درخواست‌های صدور ویزا به حالت تعلیق درآمد. ریشه تهدیدات اخیر علیه سفارت هلند در اسلام‌آباد، پناهنده شدن وکیل «آسیه بی‌بی» زن مسیحی متهم به توهین به پیامبر اسلام(ص) به این کشور عضو اتحادیه اروپایی است. اکثریت پاکی‌ها او را مسبب عدم مجازات آسیه بی‌بی می‌دانند و در عین حال تقارن گریختن او به هلند با اقدام یک نماینده افراطی هلندی برای وهن مقدسات اسلامی باعث افزایش خشم عمومی در پاکستان شده است. «خرت ویلدرز» رهبر ملی‌گرایان افراطی در پارلمان هلند به دنبال برگزاری یک نمایشگاه از کاریکاتورهای توهین‌آمیز به مقام پیامبر گرامی اسلام است.

سقوط 2 «اف 18» آمریکایی در دریای فیلیپین
دیروز 2 فروند جنگنده اف‌18 نیروی دریایی آمریکا در جریان عملیات‌های روزمره در دریای فیلیپین سقوط کردند. به گزارش رویترز، سقوط هر دو اف 18 به دلیل نقص فنی بوده و هر دو خلبان این جنگنده‌ها نجات یافتند. اگرچه تجهیزات هوایی ارتش آمریکا همواره به عنوان یکی از نقاط قوت و سرپنجه‌های حملات و تجاوز به کشورهای دیگر محسوب می‌شود اما حجم سقوط هواگردهای ارتش آمریکا در سال‌های اخیر رشد قابل توجه و شگفت‌آوری داشته و اکنون نیز رکورد چند سال اخیر را شکسته و باعث کشته شدن تعداد زیادی از خلبانان و خدمه پروازی در این کشور شده است. دلیل عمده  موارد نقص فنی منجر به سقوط جنگنده‌های آمریکایی در خاورمیانه، فشار عملیاتی روی هواگردها و کاهش بودجه‌های دفاعی عنوان شده است.
 


Page Generated in 0/0059 sec