printlogo


کد خبر: 201560تاریخ: 1397/8/22 00:00
اوضاع مناطق زلزله‌زده کرمانشاه یک سال پس از زلزله 3/7 ریشتری همچنان نامناسب است
12 ماه زندگی در چادر و کانکس!
فرماندار سرپل ذهاب: تمایلی از سوی «سلبریتی‌ها» برای کمک در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده مشاهده نشده

گروه اجتماعی: «به‌رغم وسعت کار زیاد، گران شدن قیمت مصالح و ترک پروژه از سوی برخی پیمانکاران، روند ساخت‌وساز را با مشکلاتی مواجه کرده است».
فرهاد تجری، نماینده مجلس در ارتباط با وضعیت مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه پس از گذشت 365 روز با بیان این مطلب گفته است: زلزله کرمانشاه به دلیل وسعت زیاد منطقه آسیب‌دیده و میزان و ابعاد گسترده خسارت‌های وارد شده، حادثه‌ای سنگین به حساب می‌آید و ضرورت داشت بسیج همگانی برای کمک‌رسانی به مردم این منطقه شکل بگیرد. نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب در مجلس افزود: حضور رهبر انقلاب، روسای سه قوه و فرماندهان ارشد نظامی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین در کنار مردم، امیدبخش و موثر بود و شرایط را برای مردم آسان‌تر کرد اما متاسفانه با نوسانات گوناگون ارزی و افزایش نرخ مصالح ساختمانی روند بازسازی به کندی پیش می‌رود که این موضوع باعث نارضایتی و آزار مردم آسیب‌دیده شده است.
12 ماه زندگی در چادر!
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس با تاکید بر اینکه هنوز بسیاری از مردم در چادر‌ها و کانکس‌های خودشان زندگی می‌کنند، اظهار داشت: بسیاری از افرادی که در چادر و کانکس زندگی می‌کنند درخواست کرده بودند اعتبارات‌شان برای بازسازی منازل مسکونی خودشان مصرف شود که به دلیل ناتمام ماندن ساختمان‌های‌شان با فرا رسیدن فصل سرما با مشکلات گوناگونی مواجه خواهند شد. نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده توسط همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در بازه‌های زمانی گوناگون دچار کم‌کاری بوده است، برای مثال وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کشاورزی و دامداری کم‌کاری‌هایی داشت.
ترک پروژه‌های ساخت‌وساز
تجری در ادامه اظهار داشت: به‌رغم وسعت کار زیاد، گران شدن قیمت مصالح و ترک پروژه از سوی برخی پیمانکاران، روند ساخت‌وساز را با مشکلاتی مواجه کرده است. علاوه بر این نماینده مردم قصر شیرین و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی مسؤولان افزود: از وزیر علوم به دلیل حضور نداشتن در کرمانشاه و فعالیت‌های مناسب درباره بهبود وضعیت دانشگاه‌های این مناطق گله‌مند هستیم، از بنیاد مسکن نیز به‌رغم تمام زحماتی که در طول یک سال گذشته انجام داد، درخواست می‌کنیم شرایط دشوار پیمانکاری را که موجب سردرگمی و زحمت مردم شده است به حالت مطلوب برگرداند.
همکاری نکردن سلبریتی‌ها
همچنین محبت جمالی‌نیا، فرماندار سرپل‌ذهاب درباره اقدامات انجام شده برای زلزله‌زدگان طی یک سال‌ گذشته گفت: در برخی روستاها با توجه به اقداماتی که انجام شده، به طور قطع در آینده شاهد توسعه‌یافتگی خواهیم بود مانند روستای تپانی که یک بخش دیگر به آن نیز اضافه شده و مردم توانسته‌اند زمین‌ها و خانه‌های‌شان را گسترش دهند. وی درباره اقدامات سلبریتی‌ها در مناطق زلزله‌زده در طول یک سال گذشته هم خاطرنشان کرد: به تمام هنرپیشه‌ها، ورزشکاران و چهره‌های شناخته‌شده اجتماعی که به عنوان سلبریتی مطرح هستند، اعلام کردیم تمایل داریم با آنها درباره بازسازی مناطق زلزله‌زده همکاری داشته باشیم اما با توجه به اعلام آمادگی ما برای همکاری‌های مشترک، تاکنون تمایلی از سوی این افراد برای کمک در روند اجرایی بازسازی مناطق زلزله‌زده مشاهده نشده است. فرماندار سرپل‌ذهاب یادآور شد: تمام سلبریتی‌هایی که در منطقه در حال انجام ساخت‌وساز مسکن برای زلزله‌زدگان هستند، از محل تسهیلات بانکی زلزله‌زدگان نیز استفاده می‌کنند. وی با اشاره به اینکه قراردادهایی بین خیر و مالک وجود دارد که هیچکس جز آنها دخل و تصرف و نقشی در آنها ندارد، گفت: مالک می‌تواند با تسهیلاتی که دولت داده، اقدام به ساخت واحد ۸۰ متری کند و در صورتی هم که تمایل به واحد بزرگ‌تر باشد، می‌تواند با کمک خیرین و سلبریتی‌ها واحدهای بزرگ‌تری برای خود آماده کند. تا جایی که ما اطلاع داریم، بیشتر سلبریتی‌هایی که در منطقه اقدام به ساخت‌وساز مسکن برای زلزله‌زدگان می‌کنند از تسهیلات اعتباری که دولت در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده است نیز استفاده‌ کرده‌اند.
گرانی، بلای جان مردم
علاوه بر این، عثمان حاتمی، دهیار کوئیک محمود درباره وضعیت روستاها یک‌سال پس از گذشت زلزله اظهار داشت: خانوارهایی که مشکل نداشتند و مدارک‌شان کامل بود، توانستند تسهیلات لازم را سریع دریافت کنند. ستادهای معین که مسؤول ساخت‌وساز در روستاها بودند نیز در حد توان اقدامات خود را بخوبی انجام داده‌اند و مردم از آنها بسیار راضی هستند. وام‌های بلاعوض نیز به مردم پرداخت شده، همچنین یک وام 5 میلیون تومانی دیگر قرار بوده به روستاییان پرداخت شود که از چند روز گذشته مراحل پرداخت آن نیز آغاز شده‌ است. دهیار کوئیک محمود خاطرنشان می‌کند: ساخت‌وسازها از یکی دو ماه پس از زلزله آغاز شد و ساخت‌وساز در روستاها جلوتر از شهرها است اما در حال حاضر عده‌ای هنوز با مشکل مواجه هستند. آنهایی که می‌خواستند خانه‌های خود را بهتر بسازند به دلیل اینکه دیر اقدام کرده‌اند، اجناس گران شد و در حال حاضر دیگر نمی‌توانند، عده‌ای هم نصفه و نیمه‌ اقداماتی را انجام دادند اما مردم مقروض هستند و نمی‌توانند باز هم برای تکمیل منازل‌شان زیر بار قرض بروند. وی با تاکید بر اینکه اگر دولت وام را از مردم پس بگیرد، مردم زلزله‌زده باید تا آخر عمر خود در بدترین شرایط زندگی کنند، خاطرنشان می‌کند: اگر دولت کمکی نکند، با وجود این تورم مردم 3 تا 4 سال دیگر هم نمی‌توانند خانه‌‌های‌شان را تمام کنند. ۸۳ خانوار در روستای کوئیک محمود زندگی می‌کنند و کمتر از ۱۰ الی ۱۵ خانوار منازل‌شان تکمیل شده و بقیه همچنان نیمه‌کاره است و در کانکس زندگی می‌کنند.


Page Generated in 0/0285 sec