printlogo


کد خبر: 201569تاریخ: 1397/8/22 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از سناریوهای مختلف برای قیمت‌گذاری سوخت
سهم هر ایرانی یک لیتر بنزین در روز!
رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت: باید سهمیه اقشار آسیب‌پذیر بیشتر از سهمیه سوخت ثروتمندان باشد

اسدالله خسروی: این روزها سناریوهای مختلف برای قیمت و سهمیه بنزین مطرح می‌شود و هنوز دولتی‌ها و مجلسی‌ها به یک نظر واحد در این باره نرسیده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، در چند ماه اخیر مصرف بنزین و گازوئیل بشدت افزایش پیدا کرده و بررسی‌ها نشان می‌دهد اصلی‌ترین علت افزایش مصرف سوخت، قاچاق است. با توجه به افزایش کم‌سابقه نرخ ارز، قاچاق سوخت درآمد هنگفتی را نصیب قاچاقچیان می‌کند. مجموع این اتفاقات سرانجام دولتی‌ها را وا داشت تا موضوع احیای کارت سوخت را جدی بگیرند و در هفته‌های اخیر سناریوهای مختلف برای جلوگیری از قاچاق سوخت بررسی شده است. عضو ناظر شورای عالی سوخت در این باره خبر داده که فعلا تصمیم گرفته شده برای هر ایرانی هر ماه 30 لیتر بنزین در نظر گرفته شود و مثلا برای یک خانواده 4 نفره ماهانه 120 لیتر سوخت تعلق گیرد. بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت درباره آخرین سناریوهای سوخت به دولت هشدار داد که باید قبل از اجرایی کردن هر تصمیمی همه جوانب و عواقب آن بررسی شود. وی در این‌باره به «وطن‌امروز» گفت: از دولتی‌ها می‌خواهم از ما به عنوان آخرین نقطه چرخه توزیع سوخت مشاوره بگیرند و قبل از اتخاذ هر تصمیمی در این باره جایگاه‌داران را مطلع کنند. ما بهتر از هر کسی می‌توانیم شرایط مصرف و قاچاق را تشریح و به مسؤولان برای اتخاذ یک تصمیم درست کمک کنیم. وی با اشاره به مشکلات احتمالی اجرای سناریوهای سوختی گفت: معمولا هر تصمیم سوختی که اجرایی می‌شود دارای باگ‌های فراوانی است و جایگاه‌داران می‌توانند با راهکار و هشدارهای خود جلوی مشکلات احتمالی را بگیرند. اگر بنزین به قیمت واقعی و جهانی عرضه شود برای همه مردم مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد، بنابراین هرگونه تصمیم‌گیری باید با مطالعه و کار کارشناسی فراوان صورت بگیرد. حاج‌محمدرضا با اشاره به ارتباط مستقیم هر تصمیم جدید سوختی بر معیشت خانوار، گفت: اگر قرار است طرح کارت سوخت احیا شود نیازمند یک بازرسی و بازبینی مجدد نرم‌افزاری در همه جایگاه‌هاست، چرا که این فناوری برای سال 1386 است و به‌روزرسانی آن ضروری است. وی با اشاره به سناریوهای مختلف برای عرضه سوخت، گفت: ما در تولید بنزین خودکفا هستیم و برنامه‌ریزی ما باید به صورتی باشد که مردم در مضیقه قرار نگیرند و باید همه توجه‌ها به قاچاق در مرزها معطوف شود. سهمیه برای کسانی که دارای چند خودرو و خودروهای لوکس هستند با کسانی که برای تهیه ارزان‌ترین خودرو هم به زحمت می‌افتند باید متفاوت باشد.
حاج‌محمدرضا ادامه داد: همچنین هر سهمیه‌‌بندی به معنای اعطای یارانه به کسانی که خودرو دارند، است و دولت برای آنهایی که خودرو ندارند و برای حمل و نقل خود به زحمت می‌افتند باید یارانه جدیدی در نظر بگیرد تا در حق کسی اجحاف نشود. گران کردن بنزین باعث ایجاد فشار بر اکثر مردم می‌شود و عده‌ای ثروتمند را ثروتمندتر می‌کند، به همین علت است که نمی‌توان با یک طرح ساده عرضه سوخت را ساماندهی کرد، بلکه باید فکر و طرحی اساسی در این باره ارائه شود. وی درباره شایعاتی درباره خرید و فروش کارت سوخت توسط جایگاه‌داران گفت: در همه جایگاه‌ها دوربین هست و جایگاه‌داران نمی‌توانند تخلف کنند، چرا که سیستم نظارت و بازرسی ما بسیار فعال است و همواره بازرسان سازمان استاندارد و پالایش و پخش به صورت محسوس و غیرمحسوس از جایگاه‌‌ها بازدید به عمل می‌آورند. دولت به جای اینکه وقت خود را برای اتهام زدن به جایگاه‌داران هدر دهد باید با قاچاقچیان عمده سوخت برخورد کند و با برنامه‌ریزی درست مانع از قاچاق سوخت شود.
پیشنهاد اختصاص ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به هر ایرانی
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پیشنهاد اختصاص ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به هر ایرانی مطرح شده که افراد می‌توانند مازاد بنزین خود را از طریق استارت‌آپ‌ها تا ۵ هزار تومان به فروش برسانند. علی بختیار در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه سناریوهای مختلفی در کمیسیون انرژی درباره مدیریت مصرف سوخت ارائه شده است، گفت: در این راستا کمیته‌ای تشکیل شده تا نسبت به بررسی موضوعات و سناریوها بر مبنای سیاست‌‌های اعلامی اقدام شود. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شده طرحی تهیه و اجرا شود که تاثیر نرخ تورم حداقلی بوده و به اقشار ضعیف و متوسط آسیب وارد نکرده و مردم را در مضیقه قرار ندهد، افزود: مقرر شد طرح برندینگ احیا و جلوی قاچاق سوخت گرفته شود، همچنین علاوه بر اتصال بین سامانه هوشمند سوخت و سامانه دیسپچینگ مقرر شد انجمن نفت، کمیته و مرکز پژوهش‌ها طرحی را تهیه کنند که این سیاست‌ها در آن نهفته باشد. وی با اشاره به اینکه تاکنون تصمیمی در حوزه سوخت اتخاذ نشده و تا 2 هفته آینده تعیین‌تکلیف می‌شود، ادامه داد: در طرح تدوینی مقرر شده روزانه یک لیتر به هر ایرانی اختصاص یابد که ماهانه 30 لیتر می‌شود، همچنین امکان فروش آن در سامانه‌ای مهیا می‌شود تا هر خانوار مازاد سوختی را که دارد، بتواند در این سامانه به فروش برساند. نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با این اقدام خانوارها می‌توانند مازاد مصرف خود را با نرخ شناور بنزین از طریق سامانه هوشمند بفروشند. وی با بیان اینکه بر اساس این طرح سوخت مورد نیاز در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا در مضیقه قرار نگیرند، افزود: بر این اساس بنزین به هر فرد داده می‌شود نه هر خودرو تا برای حمایت از گروه‌‌های آسیب‌پذیر، خانوارها بتوانند سوخت را از طریق استارت‌آپ‌ها تا 5 هزار تومان به فروش برسانند که این علاوه بر درآمد، استفاده بهینه از سوخت را رقم می‌زند.


Page Generated in 0/0077 sec