printlogo


کد خبر: 201576تاریخ: 1397/8/22 00:00
ادعای اسحاق جهانگیری در مراسم تودیع و معارفه وزیر رفاه:
ارزش سهام‌عدالت 13 میلیون تومان شد
لایحه خرید و فروش سهام عدالت بزودی در مجلس مطرح می‌شود

گروه اقتصادی: دیروز اسحاق جهانگیری ارزش سهام عدالت را حدود 14 میلیون تومان اعلام کرد، یک ماه پیش مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی ارزش سهام را 5/3 میلیون تومان اعلام کرده بود؛ جالب اینجاست که در پاییز سال گذشته هم جهانگیری ارزش هر سهم را 2 میلیون و 400 هزار تومان اعلام کرده بود. اگر بخواهیم این ارقام را باور کنیم یعنی در یک بازه زمانی یک‌ساله سهام عدالت بیش از 500 درصد رشد داشته است و اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم هیات دولت خودش هم نمی‌داند دارد چه بلایی سر سهام عدالت می‌آورد.
به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز در مراسم معارفه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون اول رئیس‌جمهور توزیع سود سهام‌عدالت را یکی از اقدامات مثبت در جهت حمایت از اقشار ضعیف برشمرد و گفت: 60 مورد از بهترین بنگاه‌های کشور در جریان سهام عدالت، سهام‌شان به مردم ایران واگذار شد اما تصور این بود که هیچ سودی از این سهام عایدشان نشده است. اگر چه فشار روی ما زیاد است که سود سهام‌عدالت را توزیع نکنیم و بگذاریم در بنگاه‌ها بماند اما معتقد بودیم مالک این سود مردم هستند. اسحاق جهانگیری همچنین خبر داد:‌ امسال با عملکردی که بنگاه‌ها داشتند سود بیشتری در ماه‌های آینده پرداخت خواهد شد. وی همچنین از تقدیم لایحه‌ای به مجلس خبر داد که بر اساس آن سهام‌عدالت از سوی صاحبان این سهام قابل واگذاری باشد تا اگر خواستند بتوانند سهم خود را بفروشند. معاون اول رئیس‌جمهور برآورد کرد که رقم 2 میلیون تومانی سهام‌عدالت حدود 14-13 میلیون تومان اکنون ارزش دارد. جهانگیری موضوع کاهش قدرت خرید مردم را یکی دیگر از دغدغه‌ها و مسؤولیت‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد و گفت: در دولت نیز این دغدغه وجود داشته و از ابتدای سال این موضوع را در دستور کار داشتیم و گام‌های خوبی هم در این زمینه برداشته شد. معتقدیم اگر در دوره تحریم برای افزایش قدرت خرید مردم کاری نکنیم شاید در سال بعد شاهد کاهش شدید قدرت خرید  مردم باشیم که جبران آن سخت خواهد بود. بنا بر این گزارش، یک سال از زمان مهلت 10ساله آزاد‌‌سازی سهام‌عدالت گذشته اما نه خبری از آزاد‌‌سازی است و نه از سود؛ موضوع جالب ارزش‌گذاری‌های گاه و بیگاه اسحاق جهانگیری و دیگر اعضای هیات دولت روی سهام‌عدالت است. سال گذشته در همین روزها بود که جهانگیری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی ارزش هر سهم را 2.400.000 تومان اعلام کرد و از مردم خواست سهام خود را نفروشند، البته همان زمان به او انتقادهایی در این باره شد، به دلیل اینکه اصلا سهام‌عدالت قابلیت فروش نداشت. جهانگیری به مردم پیشنهاد داد با وجود اینکه سهام‌عدالت فعلاً ارزش نقدی برای آنها ندارد اما می‌توانند از آن به عنوان وثیقه استفاده کنند!
در مهرماه سال جاری مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی از افزایش ارزش هر برگ سهام عدالت به 5/3 میلیون تومان خبر داد. جعفر سبحانی در این باره گفت:  ۴۹ شرکت سرمایه‌پذیر در سبد سهام عدالت قرار دارند که ۳۵ شرکت بورسی و مابقی غیربورسی است. ارزش این شرکت‌ها در مقطع واگذاری سهام عدالت ۲۶‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که هم‌اکنون ارزش پرتفوی آنها به ۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. سبحانی خاطرنشان کرد: در صورتی که مشمولان سهام عدالت تا سقف یک میلیون تومان را با سازمان خصوصی‌سازی تسویه کرده باشند، ارزش برگه‌های آنها از یک میلیون به 5/3 میلیون تومان افزایش یافته است. وی با اشاره به طرح آزاد‌سازی سهام عدالت نیز گفت: هم‌اکنون این طرح در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که در صورت تصویب اجرایی می‌شود. مشاور سازمان خصوصی‌سازی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال سود مصوب برای توزیع میان مشمولان سهام عدالت به ۵ هزار میلیارد تومان برسد.
مردم نمی‌دانند سهام چه شرکتی را دارند؟
اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «وطن امروز» در این‌باره گفت: بی‌اعتمادی مردم به سهام‌عدالت از زمانی شروع شد که گفتند مردم باید نفری 470 هزار تومان برای تخصیص سهام‌عدالت به دولت بدهند. وی در تشریح نحوه اجرای سهام‌عدالت افزود: سهام‌عدالت از 2 قسمت تشکیل می‌شود، یک قسمت مربوط به 2 دهک اول جامعه است یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی که جمعیت آنها بین 6 تا 7 میلیون نفر است و مابقی آنها حدود 42 میلیون نفری هستند که از مشمولان غیر از طبقات کم‌درآمد تحت پوشش هستند. اسماعیل غلامی تصریح کرد: قرار بود طی 10 سال گذشته طبق قانون این سود سهام از محل درآمد شرکت‎های دولتی مشمول سهام‌عدالت تامین شود ولی به مردم سود سهامی داده نشد.  وی گفت: دولت باید قانون را اجرا کند و نه مصوبه تصویب شده توسط خود را؛ اگر نمی‌خواهد قانون را اجرا کند یا با آن مشکل دارد باید قانون جدید وضع کنند. معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی با اعلام اینکه رفتار مردم مبنی بر واریز نکردن پول جدید برای دریافت سهام‌عدالت طبیعی است، ادامه داد: دولت اعلام کرد مردم باید تا شهریور مابه‌التفاوت تکمیل ارزش یک میلیون تومانی سهم خود را بدهند که بی‌اعتمادی مردم از همین جا شروع شد. مردم اما این پول را ندادند به دلیل اینکه اعتماد نداشتند، حالا چرا اعتماد نداشتند؛ دلیلش این است که دولت در ترکیب سهام‌عدالت دست برد. غلامی اشاره کرد: وقتی دولت 7 پالایشگاه را که جزو بهترین‌ منابع سرمایه‌گذاری است از سبد سهام‌عدالت خارج می‌کند، دیگر مردم اعتمادی برای سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. آن هم به این شکل که آن زمان سهام پالایشگاه بندرعباس را با قیمت 104 تومان مردم به صورت اقساطی خریدند اما پس از 4 سال با قیمت 500 تومان همین سهام از سبد سهام‌عدالت خارج می‌شود. وی افزود: اساسا سوال مردم این است که سهام چه شرکتی دست آنهاست؟ این در حالی است که سهام شرکت‌های تعاونی استانی است و قابلیت فروش ندارد.
البته معاون اول رئیس‌جمهور وعده داده که خرید و فروش سهام عدالت آزاد خواهد شد اما تاریخ عمل به این وعده که خیلی‌ها منتظر آن هستند هنوز مشخص نیست.


Page Generated in 0/0050 sec