printlogo


کد خبر: 201637تاریخ: 1397/8/23 00:00
ورود قیمت دلار به کانال 13 هزار تومان
دلال‌ها در بازداشتگاه‌ها!

گروه اقتصادی: ممنوعیت خرید و فروش خیابانی ارز موجب شده تعداد بازداشتی‌های اخیر دلال‌ها افزایش یابد و همزمان نرخ ارز روند کاهشی به خود گرفته است. اوایل بهمن‌ماه سال گذشته بود که قیمت دلار ناگهان خود را در کانال 4000 تومان دید، پیش از آن در بدترین شرایط قیمت دلار به بیش از 3800 تومان نمی‌رسید. رئیس‌کل بانک مرکزی وقت به مردم پیشنهاد می‌‎کرد دلار نخرند، رئیس‌جمهور هم به مردم گفته بود نگران قیمت دلار نباشند اما دیری نپایید که تا پایان بهمن‌ماه قیمت دلار به 4900 تومان رسید. با توجه به اهمیت این موضوع که قیمت دلار نباید سد روانی 5000 تومان را رد کند، نیروی انتظامی وارد بازار ارز شد تا برای نخستین‌بار در دوران تدبیر و امید شاهد ماموران نیروهای انتظامی در بازار باشیم. به گزارش «وطن‌امروز»، برخورد گازانبری با دلال‌ها و صرافی‌های غیرمجاز از 25 بهمن‌ماه سال گذشته و با دستگیری 90 دلال و پلمب 10 صرافی شروع شد؛ موضوعی که 26 فروردین تیتر یک اغلب روزنامه‌ها شد. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در همان روزها با اعلام این خبر، گفت: با رصد اطلاعاتی طی روزهای گذشته همکارانم در پلیس آگاهی تهران بزرگ با همکاری پلیس‌های یگان امداد، پیشگیری و امنیت تا این لحظه ۹۰ نفر از دلالان و اخلالگران بازار ارز را دستگیر کرده و همچنین طی این مدت حدود ۵۰۰ هزار قطعه انواع و اقسام ارز کشف و ضبط شده است. رحیمی تصریح کرد: تا این لحظه ۱۰ صرافی غیرمجاز که عامل این بی‌نظمی بوده، پلمب شده و ۱۶ واحد صرافی نیز در بررسی‌های پلیس اماکن به همراه همکارانم و با حضور کارشناسان بانک مرکزی تذکر گرفته‌اند.
چند ساعت بعد از انتشار این خبر، خبرگزاری صداوسیما به نقل از یک منبع آگاه تعداد دلالان بازداشت شده را 200 نفر اعلام کرد؛ موضوعی که با توجه به مشاهدات خبرنگاران به واقعیت نزدیک‌تر بود. این مقام آگاه گفته بود: در برخوردهای قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز 755 حساب دلالان ارزی با گردش مالی 20 هزار میلیارد تومانی بلوکه و مسدود شد. وی با اشاره به نوسانات بازار ارز، گفت: مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان بوده است و این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌های سنگینی گریبان سوداگران و تخریب‌گران بازار را خواهد گرفت.
دستگیری 39 دلال در ابتدای سال
بعد از دستگیری‌های بهمن ماه، قیمت دلار کاهش نسبی در بازار داشت اما در میانه اسفندماه دلار نه‌تنها سد 5000 تومان را رد کرد بلکه وارد کانال 6000 تومان شد. جهش اصلی بعد از آن و بعد از تعطیلات نوروز سال 97 رخ داد، زمانی که دلار به 7000 تومان رسید. همین موضوع باعث شد تا دوباره نیروی انتظامی وارد بازار شود. دستگیری‌های فروردین اما به نسبت دستگیری بهمن در حجم کوچک‌تری رخ داد. سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی در این‌باره گفت: ۸۰ صرافی غیرمجاز پلمب و ۷۰ صرافی دیگر اخطار دریافت کردند. وی اظهار کرد: در 6 روز گذشته ۸۰ صرافی غیرمجاز شناسایی و پلمب شد و به بیش از ۷۰ صرافی که مدارک آنها از طریق بانک مرکزی تایید نشده بود فرصت و اخطار پلمب داده شد. وی ادامه داد: همچنین ۳۹ نفر از دلالان و سوداگران بازار ارز شناسایی و دستگیر شدند.
دستگیری ۸۵ دلال در مهرماه
دستگیری‌ دلالان ظرف نزدیک به 5 ماه متوقف بود تا اینکه بار دیگر در مهرماه و با اوج‌‌‌گیری قیمت دلار و رسیدن آن به کانال 19 هزار تومان دوباره از سر گرفته شد. فرمانده انتظامی پایتخت در 24 مهرماه گفت: در یک هفته اخیر ۸۵ نفر از دلالان بازار سکه و ارز را دستگیر کردیم. وی تصریح کرد: در مجموع از این افراد 240 هزار دلار، 175 هزار دینار، 5875 لیر، 4520 یورو و حدود 8 کیلو طلای آب شده کشف شد. به گفته وی این افراد با استفاده از دستگاه کارتخوان در خیابان و میدان اقدام و فضای ملتهبی ایجاد کرده‌اند، هنوز دنبال دستگیری این افراد هستیم، با تمام سوداگران در حوزه ارز و دلار برخورد می‌شود.
دستگیری ۱۳۰ دلال ارزی در آبان
بنا بر این گزارش، دیروز 22 آبان باز هم رئیس پلیس تهران خبر از دستگیری تعداد دیگری از دلالان داد و گفت: طی 4 مرحله عملیات در میدان فردوسی، خیابان سبزه‌میدان و منوچهری، ۱۳۰ دلال ارزی دستگیر و با حکم قضایی به زندان اعزام شدند. وی ادامه داد: بانک مرکزی در تمام نقاط این محدوده‌ها اطلاعیه زده است که خرید و فروش ارز در خیابان ممنوع است و چنانچه کسی اقدام به خرید و فروش ارز در خیابان کند، جرم مرتکب شده است. رئیس پلیس تهران بزرگ خاطرنشان کرد: پلیس با تمام قدرت از خرید و فروش ارز در صرافی‌های مجاز حمایت می‌کند و همچنین برخورد با مفسدان اقتصادی با هماهنگی قوه‌قضائیه بشدت دنبال می‌شود. دستگیری‌های اخیر فضای بازار ارز را کاملا امنیتی کرده است و خرید و فروش ارز به صورت پنهانی صورت می‌گیرد. دلالان هم دیگر ترجیح می‌دهند خودشان را نشان ندهند و اغلب معاملات خود را به صورت تلفنی انجام می‌دهند. با وجود اینکه این شرایط به صورت طبیعی نمی‌تواند طولانی‌مدت پایدار باشد اما به نظر می‌رسد در شرایط حساس کنونی تنها راه کنترل قیمت ارز همین بگیر و ببندها باشد.


Page Generated in 0/0053 sec