printlogo


کد خبر: 201647تاریخ: 1397/8/23 00:00
پیروز حناچی با 11 رأی در مقابل 10 رأی عباس آخوندی، توسط شورای شهر پنجم به‌عنوان سومین سکاندار شهرداری پایتخت در کمتر از 14 ماه انتخاب شد
رأی شکننده به سومین شهردار

گروه اجتماعی: سرانجام پس از حرف و حدیث‌‌های فراوان، در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران، «پیروز حناچی» با ۱۱ رأی شهردار تهران شد. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورا از میان 2 گزینه عباس آخوندی و پیروز حناچی، شهردار جدید را انتخاب کردند.  در این رأی‌گیری که توسط هیأت‌رئیسه انجام شد، پیروز حناچی 11 رأی و عباس آخوندی 10 رأی کسب کرد.
پیروز حناچی در شرایطی به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد که ماحصل خروجی 21 عضو اصلاح‌طلب شورای شهر دوره پنجم که از احزاب گوناگون هستند، تا به امروز 3 شهردار و 2 سرپرست برای شهرداری تهران بوده است. محمدعلی نجفی، اولین شهردار اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان به دلیل ابتلا به بیماری استعفا کرد و محمدعلی افشانی، دومین شهردار انتخابی هم مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شد و از بهشت رفتنی شد.
رأی‌‌‌گیری پرحاشیه
این در حالی است که ماجرای انتخاب پیروز حناچی به عنوان شهردار پایتخت و رقابتش با عباس آخوندی (کاندیدای دیگر) در روزهای گذشته حاشیه‌‌های فراوانی داشته است، حاشیه‌‌‌هایی که در روزهای گذشته با انتشار خبری در خبرگزاری دولتی برنا وارد فاز تازه‌ای شد. خبری درباره 2 گزینه منتخب شورای شهر برای تصدی شهرداری تهران که مدعی شده بود: «مراجع ذی‌صلاح به شورای شهر اعلام کردند آخوندی و حناچی نمی‌توانند شهردار تهران شوند و باید شورای شهر تهران به دنبال گزینه‌‌های دیگری برای شهرداری باشد. گفتنی است این مخالفت به هیات‌رئیسه شورای شهر منتقل شده است».
به باور بسیاری از کارشناسان حوزه شهری، انتشار این خبر بیش از پیش مهر تاییدی بر موضوع مخالفت دولت با شهردار شدن آخوندی بود و جالب اینجاست که دولت با گزینه‌ای مخالف بود که  5 سال سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده داشت و دولت این مسؤولیت را به آخوندی داده بود!
رأی شکننده آقای شهردار
از سوی دیگر رای‌‌‌گیری روز گذشته اعضای شورای شهر و انتخاب پیروز حناچی به عنوان شهردار پایتخت هم چندان بی‌حاشیه نبود اما سرانجام پس از تمام این حاشیه‌ها، با رای اعضای شورای شهر حناچی به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد. با کمی دقت در شیوه رای‌‌‌گیری و آرای اعلام شده، به وضوح اجماع نداشتن در بدنه شورای شهر و شکننده بودن رای شهردار مشخص می‌شود. قبل از رای‌‌‌گیری نهایی روز گذشته، گمانه‌زنی‌ها بر اساس آرای اعلامی، از رای بالای آخوندی در شورای شهر حکایت داشت اما اینکه چه اتفاقی افتاد که آرا به این شکل چرخش پیدا کرد، خود پرسش مهمی است که تنها اعضای شورای شهر پاسخ آن را می‌دانند! در نهایت حناچی با اختلاف یک رأی نسبت به آخوندی‏، شهردار تهران شد.
البته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد آرای گزینه‌های شهرداری تهران در جلسه تغییر کرد، گفته است: «این موضوع به حضور نامزدهای تصدی شهرداری تهران در کمیسیون‌های شورای شهر تهران بازمی‌گردد به طوری که روز گذشته 2 نامزد تصدی شهرداری تهران آقایان آخوندی و حناچی حضور پررنگی را در کمیسیون‌های شورا داشتند و اعضا نیز بحث‌هایی طولانی با آنها داشتند و در نهایت می‌توان گفت دلیل کاهش یا افزایش آرای نامزدها به حضور آنها و پاسخ‌های داده شده در جلسه کمیسیون‌ها بازمی‌گردد».
پیام آخوندی پس از رأی‌‌‌گیری
اما عباس آخوندی پس از اینکه رای لازم برای تصدی سمت شهرداری تهران را کسب نکرد در کانال تلگرامی خود نوشت: «امروز اکثریت اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران دوست و همکار عزیزم آقای دکتر حناچی را به عنوان شهردار تهران برگزیدند. به ایشان تبریک می‌گویم و برای ایشان، شورای شهر و مردم تهران آرزوی موفقیت، بهروزی و سربلندی دارم. من نیز یاد گرفتم که برای تغییرات بنیادین و مبارزه با فساد نیاز به آگاهی و یکپارچگی بیشتر است. امروز آغاز یک راه است. برای ایران از پای نمی‌نشینیم».
در انتظار تأیید صلاحیت
پس از ماجرای پرحاشیه رای‌‌‌گیری شورای شهر و انتخاب شهردار تهران، صحبت از تایید صلاحیت پیروز حناچی توسط وزارت کشور نقل محافل و رسانه‌ها شده است. وزارت اطلاعات هم هنوز پاسخ استعلام حناچی را نداده است. رئیس شورای شهر تهران در این‌باره گفته است: بنده زمانی که ۵ گزینه شهرداری تهران مشخص شدند نامه‌ای را به وزارت اطلاعات برای استعلام گزینه‌ها فرستادم که تا الان پاسخ نامه داده نشده است.
محسن هاشمی افزود: تلاش می‌شود در یک بازه 10 روزه حکم شهردار جدید تهران توسط وزیر کشور صادر شود و با توجه به توافقی که با افشانی داشته‌ایم وی تا زمان صدور حکم در شهرداری تهران فعالیت خود را ادامه خواهد داد. رئیس شورای در پاسخ به این پرسش که آیا استعلاماتی برای گزینه‌های نهایی شهرداری تهران (5 نفر) گرفته شده بود؟ گفت: من در آن زمان اسامی 5 گزینه تصدی شهرداری تهران را به وزارت اطلاعات برای استعلام فرستادم که هنوز پاسخ لازم داده نشده است و ما در انتظار پاسخ مکتوب وزارت کشور هستیم.
وی گفت: پیش‌بینی ما و گمانه‌زنی‌ها این است که مشکلی برای صدور حکم حناچی، شهردار منتخب تهران توسط وزارت کشور نباشد اما در هر صورت باید منتظر پاسخ نهایی از سوی این وزارتخانه و صدور حکم شهردار جدید باشیم.
 

پیروز حناچی کیست؟
پیروز حناچی که در حال حاضر معاون شهرسازی شهرداری تهران است، تحصیلکرده و مدرس رشته شهرسازی است و پیش از این هم برای شهردار شدن کاندیدا شده بود اما موفق نشد. وی پیش از این معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود که با روی کارآمدن افشانی در شهرداری تهران، ایرج معزی سکان‌دار معاونت فنی شد و حناچی به معاونت شهرسازی کوچ داده شد. حناچی در فاصله سال‌‌های 80 تا 84 معاون معماری و شهرسازی وزارت راه بوده است. وی با حکم روحانی، به عنوان یکی از 4 عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور منصوب شده است.


Page Generated in 0/0352 sec