printlogo


کد خبر: 201648تاریخ: 1397/8/23 00:00
موشک‌های فلسطینیان پاسخی قوی به روند عادی‌سازی روابط اعراب با صهیونیست‌ها بود
شلیک 470 موشک به اراضی اشغالی

گروه بین‌الملل: دور جدید درگیری‌ها میان ارتش رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه در حالی شدت گرفته است که مقاومت توانسته با حملات راکتی و موشکی، قدرت رزمی فزاینده خود را به رخ دشمن بکشد. فلسطینیان در این دور از نبردشان با دشمن صهیونیست، نه‌تنها از موشک‌های نقطه‌زن استفاده کرده‌اند، بلکه در عرصه رسانه‌ای نیز کوشیده‌اند ابتکار عمل را در دست بگیرند. با وجود اینکه کمتر از 3 روز از آغاز این نبرد می‌گذرد اما تلفات جانی رژیم صهیونیستی بسیار افزایش یافته و در عین حال ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین باعث هراس و وحشت صهیونیست‌ها شده و  این‌بار علاوه بر ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین مستقر در مرز غزه، شهرک‌نشینانی که 70 کیلومتر آن‌سوتر از غزه جا خوش کرده بودند هم مجبور شدند در پناهگاه پناه بگیرند. توسعه توانمندی نظامی مقاومت در نوار غزه را می‌توان در 2 موضوع اصلی رصد کرد: نخست اینکه یگان ویژه‌ای که یکشنبه‌شب با 3 دستگاه خودروی غیرنظامی به شرق شهر خان‌یونس در نوار غزه نفوذ کرد در برابر نیروهای فلسطینی که موفق به شناسایی آنها شدند، نتوانستند مقاومت کنند و به درگیری و تیراندازی منجر شد که در جریان آن یک سرهنگ رژیم صهیونیستی کشته و یک نظامی دیگر زخمی شد اما اگر دخالت نظامی هوایی اسرائیل انجام نشده بود که با بمباران هوایی شدید جنگنده‌ها، پهپادها و بالگردهای‌شان این یگان را از غزه بیرون کشاند، تلفات انسانی آنها بسیار بیشتر بود. دوم اینکه گردان‌های القسام به تلافی عملیات صهیونیست‌ها 200 فروند موشک به شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در جنوب سرزمین‌‌های اشغالی شلیک کردند و گنبد آهنین اسرائیل تنها توانست 30 درصد از موشک‌های مهاجم را ساقط کند، موضوعی که نگرانی اصلی سران سیاسی و نظامی اسرائیل خواهد بود.
هشدارهای مقاومت
ابوحمزه، سخنگوی «گروهان‌های قدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی اعلام کرد آنچه از دوشنبه‌شب رخ داده واکنش مقاومت به حملات رژیم صهیونیستی در راستای پاسخ‌های معمولی و آنچه دشمن پیش‌بینی می‌کرده، بوده اما پاسخ‌هایی که دشمن آن را پیش‌بینی نمی‌کند طی ساعات آینده خواهد بود. ابوحمزه افزود: هدف مقاومت فراتر از شهرهای «بئرالسبع» و «اشدود» است و شهرک‌نشینان صهیونیست باید در پناهگاه‌ها باقی بمانند. وی افزود: ادامه حملات و هدف قرار دادن منازل و اماکن عمومی، مقاومت را وادار به تصمیم‌گیری برای افزایش دایره پاسخگویی کرد. ضربات سختی که موشک‌های مقاومت وارد کرد پاسخی طبیعی به افزایش جنایات دشمن بود. به گفته وی، تروریسم اسرائیلی، مقاومت را متوقف نخواهد کرد، بلکه آن را در برابر گزینه‌هایی زیادی برای پاسخگویی به بمباران ویرانگری قرار می‌دهد که ساختمان‌های تجاری و مسکونی را هدف گرفت. ابوعبیده، سخنگوی «گردان‌های القسام» شاخه نظامی حماس هم اعلام کرد اگر بمباران منازل مسکونی ادامه پیدا کند بئرالسبع و اشدود هدف‌های بعدی مقاومت است. شاخه نظامی حماس همچنین، بامداد دیروز پیامی به زبان عبری خطاب به شهرک‌نشینان صهیونیست ساکن عسقلان صادر کرد و از آنها خواست به پناهگا‌ه‌ها بروند. در این پیام آمده است: «ارتش رژیم اشغالگر از این شهر برای حمله به ما استفاده می‌کند و ما به این اقدام پاسخ خواهیم داد؛ بهتر است تا حد ممکن از شهر فاصله بگیرید». گزارش‌ها حاکی ا‌ست رژیم صهیونیستی تاکنون 6 مکان مسکونی و غیرنظامی در نوار غزه را هدف قرار داده؛ مقر شبکه الاقصی، هتل الامل، مجتمع الرحمه در منطقه شیخ رضوان و 6 منزل مسکونی. خالد ازبط، سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز هشدار داد تداوم حماقت رژیم صهیونیستی موجب می‌شود تل‌آویو در فهرست اهداف مقاومت قرار بگیرد.
آمار تلفات صهیونیست‌ها
در بامداد دومین روز درگیری‌ها، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد گروه‌های مقاومت فلسطینی در واکنش به حملات جنگنده‌های اسرائیلی، نزدیک به 470 فروند موشک و راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مناطق مرزی نزدیک غزه شلیک کرده‌اند که سامانه‌ پدافندی گنبد آهنین توفیق چندانی در متوقف کردن این حملات نداشت. گفته می‌شود این سامانه‌ فقط توانسته‌ با 100 فروند از موشک‌های شلیک ‌شده مقابله کند. 3 ساختمان چند طبقه در شهرک‌های صهیونیست‌نشین نتیووت و عسقلان بر اثر برخورد مستقیم راکت‌های مقاومت به طور کامل نابود شد. یک اتوبوس حامل نظامیان صهیونیست نیز که از شهرک سدیروت در حال حرکت به سمت مرز غزه بود، برای نخستین‌بار به‌ وسیله یک موشک ضدتانک مقاومت، منهدم شد. در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی از ارائه آمار تلفات انهدام این اتوبوس خودداری می‌کند اما رسانه‌های مستقر در فلسطین اشغالی می‌گویند تاکنون 3 شهرک‌نشین صهیونیست بر اثر پاسخ موشکی مقاومت کشته شده و حداقل 85 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی نیز قرار بود دوشنبه جلسه‌ای اضطراری برای بررسی وضعیت غزه برگزار کند که کنسل شد اما بعد از مواجه شدن با حجم گسترده پاسخ موشکی مقاومت، روز گذشته جلسه‌ای را با حضور آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ و گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش رژیم و برخی مقامات امنیتی و نظامی برای ارزیابی وضعیت برگزار کرد. به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم نیز بعد از مشورت‌های امنیتی 4 ساعته‌ای که با لیبرمن و آیزنکوت داشت، ضمن ارائه چراغ سبز به ارتش برای تشدید حملات به غزه، «تصمیمات عملیاتی» برای مقابله با گروه‌های مقاومت گرفته که جزئیات آن بزودی در جلسه کابینه امنیتی اعلام می‌شود. ارتش رژیم صهیونیستی بعد از این دستور، تعداد زیادی نیروی پشتیبانی شامل چندین دستگاه تانک و خودروی زرهی و چند گردان نیروی زمینی به مناطق مرزی با غزه اعزام کرد. همچنین از روز دوشنبه تاکنون چندین سامانه پدافندی جدید گنبد آهنین در شهرک‌های نزدیک غزه مستقر شده‌ است. سخنگوی ارتش این رژیم با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، به بیش از 150 هدف متعلق به جنبش مقاومت اسلامی حماس حمله شده است. همچنین ساختمان شبکه الاقصی، متعلق به حماس در مرکز شهر غزه در بمباران صهیونیست‌ها به‌طور کامل نابود شد. گزارشات اولیه از شهادت 12 فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر حکایت دارد. ژنرال کامل ابو رکن، هماهنگ‌کننده امور رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی با هشدار به ساکنان غزه، مدعی شد حماس از «خط قرمز» عبور کرده و تل‌آویو نیز به اجرای شدیدترین حملات علیه آنها ادامه خواهد داد. «موتی یوگو» عضو کمیته امور خارجی و نظامی پارلمان رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به ناکارآمدی روشی که ارتش برای مقابله با پاسخ موشکی مقاومت در پیش گرفته، اذعان کرد: «باید حقیقت را بگوییم. بیش از آنکه حماس از ما بترسد، دولت اسرائیل و ارتش از حماس می‌ترسد».
بمباران ساختمان تلویزیون الاقصی
حملات رژیم صهیونیستی در شب گذشته یک ساختمان وابسته به وزارت داخلی حماس، مقر گارد ساحلی غزه، مقرهای عملیاتی نیروهای مقاومت، ساختمان شبکه الاقصی و برخی منازل شهروندان غزه را هدف قرار داد. در حمله اسرائیل به ساختمان تلویزیون الاقصی، ابتدا هواپیماهای شناسایی رژیم صهیونیستی چند موشک به سمت اطراف ساختمان این شبکه ماهواره‌ای شلیک کردند و پس از آن، جنگنده‌های صهیونیستی دست‌کم 4 فروند موشک به سمت این ساختمان شلیک و آن را با خاک یکسان کردند. رژیم صهیونیستی ساختمان این شبکه را پس از اینکه حماس اعلام کرد تصاویر مربوط به حمله موشکی نیروهای مقاومت به اتوبوس حامل نظامیان صهیونیست را پخش می‌کند، آماج حملات هوایی قرار داد. با این حال، مدیر شبکه تلویزیونی الاقصی تاکید کرد پخش برنامه‌های شبکه الاقصی از سرگرفته می‌شود و بمباران جنگنده‌های اشغالگران نمی‌تواند فعالیت شبکه تلویزیونی الاقصی را متوقف کند. در پی این رخداد، سخنگویان حماس و جهاد اسلامی فلسطین گفتند هشدارهای خود را عملی کرده و از موشک‌هایی با برد بیشتر برای ضربه زدن به شهرهای دورتر استفاده خواهند کرد.
واکنش جامعه جهانی به جنگ غزه
در پی بالا گرفتن تنش میان 2 طرف فلسطینی و اسرائیلی در نوار غزه، جامعه بین‌المللی خواستار توقف فوری درگیری‌ها شد. دبیرکل سازمان ملل تحولات اخیر را بسیار نگران‌کننده خواند و روسیه و مصر، اسرائیل را عامل آغاز درگیری‌ها دانستند.  یک منبع عالی‌رتبه مصری تاکید کرد مصر در گفت‌وگو با مسؤولان اسرائیلی بر لزوم توقف تنش‌ها در نوار غزه و پایبندی به روند سازش و پیشرفت به‌دست آمده در دوره اخیر تاکید کرد. وزارت خارجه روسیه نیز با درخواست از 2 طرف برای خویشتنداری، اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل را دلیل تنش‌های اخیر دانست. سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی نیز تشدید خشونت‌ها در غزه را هشداردهنده خواند و گفت: «شلیک بی‌هدف موشک و دیگر اقدامات نظیر هدف قرار دادن غیرنظامیان غیر قابل قبول است و اقدامات خشونت‌بار باید فورا متوقف شود». در شرایطی که جامعه بین‌المللی خواهان پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه است، واشنگتن حمایت خود را از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام کرد. «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه توئیت کرد: «ما از اسرائیل برای دفاع از خود در برابر این حملات حمایت می‌کنیم، این خشونت مانع هرگونه کمک واقعی به ساکنان غزه است». دولت اردن نیز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را محکوم کرده و خواستار اقدامی فوری برای توقف این حملات و حمایت از غیرنظامیان شد. حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن و حزب‌الله عراق هم در بیانیه‌هایی همبستگی خود را با مقاومت در غزه اعلام و حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. خبرگزاری رسمی فلسطین نیز گزارش داد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در حال انجام تماس‌ها و رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف حملات اسرائیل علیه غزه است. دولت لبنان نیز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و غیرنظامیان بی‌گناه ساکن آنجا را محکوم کرد.
ریشه بحران
طی ماه‌های اخیر تنش‌ها در امتداد مرزهای نوار غزه افزایش یافته است. از 33 هفته پیش یک رشته راهپیمایی موسوم به «بازگشت» در این منطقه برگزار شده که در آن معترضان خواهان پایان دادن به تحریم 12 ساله غزه و بازگشت به خاک فلسطین که اینک در اشغال رژیم صهیونیستی است، شده‌‌‌اند. نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان سرکوب این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز، تاکنون 200 فلسطینی معترض را به شهادت رسانده و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرده‌اند. رژیم صهیونیستی در حالی به محاصره غزه و سرکوب معترضان و دشوار کردن شرایط معیشتی ساکنان آن ادامه می‌دهد که هیچ اقدامی از سوی مجامع بین‌المللی در مقابله با آن نمی‌شود که به گفته ناظران دلیل اصلی آن برخورداری رژیم صهیونیستی از حمایت‌های همه‌جانبه آمریکاست. از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، فشارها و اقدامات تحریک‌آمیز علیه فلسطینیان افزایش یافته است. ترامپ ششم دسامبر، در اقدامی تک‌روانه ضمن شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، سفارت کشورش را از تل‌آویو به این شهر اشغالی منتقل کرد. از سوی دیگر، شرایط منطقه به نحوی باعث ترغیب طرفداران جنگ در تل‌آویو علیه فلسطینیان شده است. یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه نزدیکی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به رژیم صهیونیستی به‌رغم ادامه و گسترش فعالیت‌های ضدصلح این رژیم علیه فلسطینیان بوده است و از این دید، این رژیم جنگ‌طلب از تمایل این کشورها برای عادی‌سازی روابط با آن، به عنوان فرصت و پشتوانه‌ای برای حملات جدید به باریکه محاصره ‌شده غزه استفاده می‌کند. البته مقاومت فلسطین با شلیک صدها موشک به فلسطین اشغالی، پاسخی قوی به هجمه عادی‌سازی روابط رژیم‌های مرتجع عربی با رژیم اشغالگر اسرائیل داد و این واقعیت را یادآوری کرد که مقاومت هنوز زنده و قوی است و می‌تواند همه معادلات را برهم بزند.


Page Generated in 0/0391 sec