printlogo


کد خبر: 201654تاریخ: 1397/8/23 00:00
گزارش نیویورک تایمز از فایل صوتی لحظه قتل خاشقجی
به رئیس بگو مأموریت انجام شد

گروه بین‌الملل: نیویورک‌تایمز به نقل از 3 منبع مطلع از  فایل صوتی لحظه قتل خاشقجی گزارش داد که در این فایل صوتی یکی از عوامل تیم ترور لحظاتی بعد از قتل به صورت تلفنی به فردی در ریاض می‌گوید به رئیس بگو ماموریت انجام شد. این گزارش بار دیگر بر نقش بن‌سلمان ولیعهد جوان و خام سعودی در این قتل تاکید می‌کند. گفته می‌شود این فایل صوتی که «جینا هاسپل» رئیس سازمان سیا نیز آن را شنیده است، از سوی مقامات اطلاعاتی به عنوان قوی‌ترین مدرک در زمینه دست داشتن محمد بن‌سلمان در قتل خاشقجی قلمداد می‌شود. رسانه‌ها در این رابطه می‌گویند: در حالی که اسم محمد بن‌سلمان در این فایل آورده نمی‌شود اما مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند «رئیس» در این فایل صوتی اشاره به محمد بن‌سلمان است. این افراد آشنا به این فایل صوتی می‌گویند، کسی که پشت تلفن حرف می‌زند «ماهر عبدالعزیز مطرب» است که به زبان عربی صحبت می‌کند و یکی از اعضای تیم 15 نفره است که برای کشتن خاشقجی از ریاض به استانبول رفته بودند. با این حال مقامات اطلاعاتی ترکیه گفته‌اند که فایل صوتی دلالت محض بر محمد بن‌سلمان نیست و شواهد غیرقابل انکار علیه وی وجود ندارد. در این گزارش آمده است: در بیانیه‌ای که عربستان‌سعودی روز دوشنبه منتشر کرد هرگونه دخالت محمد بن‌سلمان در قتل خاشقجی را رد کرده است. در این بیانیه آمده است ترکیه به عوامل اطلاعاتی سعودی اجازه داده است فایل‌های صوتی را گوش کنند اما در هیچ‌کدام از این فایل‌ها عبارت «به رئیس بگو» شنیده نشده است. با این حال نیویورک‌تایمز می‌گوید ترکیه ممکن است چندین فایل صوتی مختلف داشته باشد که به صورت گزینشی آن را در اختیار افراد و کشورهای مختلف قرار می‌دهد. این گزارش می‌گوید سخنگوی سازمان سیا حاضر نشده است در این زمینه اظهارنظر کند. این در حالی است که رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اظهار این نکته که عربستانی‌ها نیز از جزئیات قتل خاشقجی شوکه شدند،گفت کشورش «صبورانه» منتظر است ولیعهد عربستان جزئیات این قتل را روشن کند. اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در آنکارا هنگام بازگشت از پاریس - به منظور شرکت در مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ اول جهانی - اظهار کرد فایل‌های صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان که توسط ترکیه با مقام‌های عربستان و کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته شده به حدی «بی‌رحمانه» بوده‌اند که یک مقام سازمان اطلاعات عربستان زمانی که آنها را شنید، تعجب کرد و گفت قاتل خاشقجی احتمالا هنگام انجام این قتل از هروئین استفاده کرده است. رئیس‌جمهوری ترکیه در همین حال می‌گوید: علاوه بر عربستان، مقامات آمریکا، فرانسه،‌ کانادا،‌ آلمان و انگلیس نیز به این فایل‌ها گوش دادند. محتوای این نوار صوتی یک فاجعه واقعی است، حتی افسر سازمان اطلاعات سعودی‌ها بعد از گوش کردن آن شوکه شد و گفت فرد عامل جنایت احتمالا هروئین مصرف کرده چون تنها یک فرد هروئینی می‌تواند چنین کاری انجام دهد.
باید این نکته را در نظر گرفت که مولود چاووش‌‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در واکنش به اظهارات ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی‌اش مبنی بر بازی سیاسی اردوغان با ماجرای قتل جمال خاشقجی به خبرگزاری آناتولی گفت: او از حد و اندازه خود خارج شده و باید بیاموزد که با یک رئیس‌جمهور چگونه سخن بگوید.
وزیر خارجه ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه لودریان، رجب‌طیب اردوغان را با رهبران فرانسه اشتباه نگیرد، اظهار داشت: در تاریخ 24 اکتبر دوستان اطلاعاتی ما به درخواست همتایان فرانسوی خود نکاتی درباره قتل خاشقجی را در قالب فایل صوتی به آنها ارائه دادند. البته این مطالب را در اختیار مقامات و سازمان‌های اطلاعات دیگر کشورها نیز گذاشتیم. وی در ادامه افزود: اگر آنها در آینده جنایت خاشقجی را که به تایید عربستان سعودی هم رسیده انکار کنند تعجب نکنید. ببینید توافقنامه‌ها توسط چه کسانی امضا شده است. دولت ترکیه برای روشن شدن ابعاد این جنایت هر اقدامی را که لازم باشد انجام خواهد داد.


Page Generated in 0/0274 sec