printlogo


کد خبر: 201694تاریخ: 1397/8/24 00:00
تولیدکنندگان خودرو در مجلس گرانی‌ها را توجیه کردند
نارضایتی خودروسازان و خریداران خودرو!

اسد‌الله خسروی: مردم در شرایطی از قیمت بالای خودرو و کیفیت پایین آن گله‌مندند که خودروسازان داخلی تاکید دارند ادامه فعالیت در شرایط کنونی با توجه به هزینه‌های بالای ساخت، بسیار سخت است. به گزارش «وطن امروز»، صنعت خودروی کشور از دید کارشناسان نیازمند تحولی جدی است تا محصول تولیدی دارای کیفیت و استاندارد و ایمنی بالا باشد. از طرفی تولید‌کنندگان خودرو نیز می‌گویند با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت و قیمت پایین فروش محصولات در بازار، تولید به صرفه نیست.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره کاهش عرضه خودرو و پافشاری خودروسازان بر افزایش قیمت این کالا به دنبال افزایش هزینه‌های تولید گفت: وضعیت بازار خودرو و تولید آن در کشور شرایط خوبی ندارد، چرا که عرضه خودرو به جهت تیراژ پایین تولید در کشور کم شده و از طرفی تقاضا برای خودرو از سوی مردم همچنان بالاست. عبدالله رضیان به برنامه‌ریزی برای تولید سالانه 5/1 میلیون دستگاه خودرو از سوی خودروسازان کشور در قرارداد‌های برجامی اشاره کرد و گفت: پس از بازگشت تحریم‌ها و بی‌فرجامی برجام، شرکت‌های خودروساز خارجی از ایران رفتند که این موضوع معادله پیش‌بینی تولید انبوه خودرو در کشور را به هم ریخت. رضیان اضافه کرد: الان توجه به تولید انبوه خودرو باید مد نظر مسؤولان و تولید‌کنندگان این کالا قرار گیرد و از طرفی باید فکری به حال متقاضیان خودرو نیز شود، چرا که قدرت خرید آنها بشدت کاهش یافته است. وی به حضور نمایندگان خودروسازان در کمیسیون صنایع مجلس اشاره کرد و گفت: خودروسازان با حضور در مجلس خواهان بررسی دقیق و ساماندهی تولید این کالا شدند. آنها تاکید کردند در صورت عدم حمایت یا بی‌توجهی به تولید خودرو، ادامه حیات برای صنعت خودروسازی کشور سخت خواهد شد.
نارضایتی جامعه از اوضاع تولید و عرضه خودرو
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مشکلات حوزه خودرو در ماه‌های اخیر به نحوی بود که کل ماهیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را زیر سوال برد، این موضوع باعث شد تا وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت توجه خاصی به این بخش داشته باشد. رضا علیزاده در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره تعیین قیمت جدید خودروهای تولید داخل تا هفته آینده، اظهار داشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه خودرو حساسیت و توجه ویژه‌ای دارند و تلاش می‌کنند بخش خودرو در حوزه نحوه عرضه و قیمت ساماندهی و شرایط مورد نیاز فراهم شود. در مجلس و کمیسیون صنایع و معادن وزیر صمت را همراهی می‌کنیم تا اوضاع نابسامان تولید و عرضه خودرو که در ماه‌های اخیر نارضایتی شدیدی در جامعه ایجاد کرده ساماندهی شود. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم با توجه به‌شناختی که آقای رحمانی از وضعیت و شرایط  صنعت خودرو دارند شاهد اتفاقات مثبتی در این بخش باشیم، گفت: در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون صنایع و معادن، وزیر جدید را همراهی می‌کنیم تا اوضاع نابسامان تولید و عرضه خودرو که در ماه‌های اخیر نارضایتی شدیدی در جامعه ایجاد کرد ساماندهی شود. وی با اشاره به اینکه امیدواریم طرح‌هایی که وزیر صنعت، معدن و تجارت برای صنعت خودرو در نظر گرفته‌اند اثربخش شود، ادامه داد: مشکلات حوزه خودرو در ماه‌های اخیر به نحوی بود که کل ماهیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را زیر سوال برد، این موضوع باعث شد تا وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت توجه خاصی به این بخش داشته باشد. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه افزایش قیمت خودرو در شرایطی که قدرت خرید مردم افزایش نداشته موجب کاهش فروش خودروسازان و آسیب به آنها می‌شود، اظهار داشت: باید مسیر بینابینی را انتخاب کنیم تا خودروساز بتواند به تولید خود ادامه دهد و از سوی دیگر قدرت خرید مصرف‌کننده در نظر گرفته شود؛ اگر نگاه ما به یک سمت بازار باشد آسیب می‌بینیم، نمی‌توان در بازار خودرو تنها نگاه و توجه به سوی خریدار یا تولید‌کننده داشت.
زیرساخت‌های خودروسازی و استاندارد آلایندگی به طور کامل فراهم نشده است
معاون سازمان استاندارد گفت: زیرساخت‌های خودروسازی و استانداردهای آلایندگی هنوز به طور کامل فراهم نشده است. مسلم بیات در برنامه تلویزیونی تیتر امشب درباره کیفیت افزود: رویکرد کیفیت در دنیا تعریف شده که یکی از تعریف‌ها رویکرد متعالی به کیفیت است که کالای بی‌عیب‌ونقص را کالای باکیفیت می‌دانیم. وی افزود: در بحث کیفیت برخی گروه‌های کالایی  نظیر خودرو و قطعات آن مشکلاتی داریم که متناسب با زیرساخت‌های توسعه باید کارهایی انجام شود. بیات گفت: یکی از الزامات در زیرساخت کیفیت تست است که هنوز مرکز تست جامع خودرو در کشور نداریم که لازمه آن سرمایه‌گذاری است. وی گفت: خیلی از جوایز در حوزه کیفیت مورد تایید نیست و تنها جایزه مورد تایید سازمان استاندارد جایزه ملی کیفیت است. فرزین انتصاریان، رئیس انجمن مدیریت کیفیت، دیگر میهمان این برنامه درباره کیفیت گفت: کیفیت مقوله‌ای متفاوت و استاندارد‌سازی ابزاری برای توسعه کیفیت است اما تمام کیفیت را نمی‌تواند تعریف کند. ما جایزه مدیریت کیفیت در نظام مدیریت در سطح خرد می‌دهیم، بنابراین برای رسیدن به کیفیت باید نظام، سیستم و زیرساخت لازم را داشته باشیم که یکی از محورهای مدیریت کیفیت استاندارد است و کیفیت در سطح خرد و بنگاه‌ها به وضعیت بنگاه‌ها بستگی دارد. بنا بر این گزارش، به عقیده کارشناسان در یک خودرو اقداماتی در جهت رضایت مشتری انجام می‌شود که در وهله اول نیاز داریم مردم از حقوق خود در زمینه استاندارد آگاهی داشته باشند. همچنین در کشورمان هزاران جایزه در زمینه کیفیت داریم اما هنوز در صنعت خودرو مشکلات زیادی در زمینه کیفیت داریم، چرا که زیرساخت‌های خودروسازی و استانداردهای آلایندگی هنوز به طور کامل فراهم نشده است.


Page Generated in 0/0095 sec