printlogo


کد خبر: 201705تاریخ: 1397/8/24 00:00
چهره‌ها

فرار نخست‌وزیر سابق مقدونیه به مجارستان
نیکلا گروسکی، نخست‌وزیر سابق مقدونیه که در کشورش به سپری کردن 2 سال حبس محکوم شده است، با فرار به مجارستان درخواست پناهندگی سیاسی داد. بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،  وی روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «در طول چند روز گذشته تهدید‌های مرگ دریافت کرده‌ام. من در بوداپست هستم و از مقامات مجارستان خواسته‌ام به من پناهندگی سیاسی بدهند». وی در عین حال اعلام کرده است به مقدونیه وفادار خواهد بود. «اولیور اسپاسوفسکی» وزیر کشور مقدونیه، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده گروسکی را که قرار بازداشت برای وی صادر نکرده است، مسؤول وضع به وجود آمده دانست.

ترامپ از همسرش  برای چینش کابینه دستور می‌گیرد
همسر رئیس جمهور آمریکابه دلیل اختلاف با معاون مشاور امنیت ملی این کشور، علنا خواستار اخراج وی شد. در حالی که وضعیت کارکنان کاخ سفید به‌ خودی خود طی ماه‌های اخیر دچار تنش و آشوب است، همسر «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا نیز در حال دمیدن بر این اختلافات داخلی است. ملانیا ترامپ، همسر رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اختلاف نظر و مشاجره‌ای که با «میرا ریکاردل» معاون مشاور امنیت ملی این کشور پیدا می‌کرد، علنا از ترامپ خواست وی را هر چه سریع‌تر اخراج کند. مدیر رسانه‌ای ملانیا ترامپ شامگاه سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای گفت: «موضع دفتر بانوی اول آمریکا (ملانیا ترامپ) این است که [ریکاردل] دیگر لایق خدمت در کاخ سفید نیست». مخالفت یک بانوی اول با حضور یک شخص خاص در مقام دولتی آن ‌هم در چنین سطحی در جهان، اقدامی کم‌سابقه است.

مرکل: نمی‌خواستم دیگر صدراعظم شوم
صدراعظم آلمان که از سال ۲۰۰۵ این پست را در اختیار دارد، می‌گوید پیش از آخرین دور از انتخابات فدرال به این فکر می‌کرده که دوباره نامزد پست صدراعظمی نشود. مرکل سال ۲۰۱۷ برای چهارمین مرتبه رهبری آلمان را به دست گرفت. آنگلا مرکل که رهبر اتحادیه دموکراتیک مسیحی آلمان است، اواخر اکتبر اعلام کرد دیگر در ماه دسامبر به دنبال رهبری حزب یا پنجمین دور صدراعظمی تا سال ۲۰۲۱ نیست و ضرب‌الاجلی برای خودش برای خروج از عرصه سیاسی آلمان تعیین کرد. این تحولات پس از آن رخ می‌دهد که حزب مرکل در انتخابات ایالتی در هسن متحمل شکست شد. در همین حال، اتحادیه سوسیال- مسیحی که شریک ائتلافی مرکل است، ماه اکتبر در این ایالت شرقی متحمل بزرگ‌ترین شکست در نیم قرن گذشته شد.

تبریک و تسلیت پمپئو  به عبدالله دوم
شاه اردن در سفر به آمریکا با وزیر خارجه ایالات متحده دیدار و گفت‌و‌گو کرد. طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا  «مایک پمپئو» در این دیدار به «عبدالله دوم» هم تبریک و هم تسلیت گفت. او ابتدا با اشاره به سیل اخیر در اردن و تلفات آن به شاه اردن تسلیت و سپس دریافت جایزه سال ۲۰۱۸ «بنیاد تمپلتون» را به او تبریک گفت. در این دیدار که  دیدار سه‌شنبه در واشنگتن انجام شد میزبان  بر اهمیت روابط دوجانبه آمریکا و اردن تاکید و از عبدالله دوم به خاطر تلاش‌هایش در زمینه تقویت صلح و ثبات در منطقه تشکر کرد.
«بنیاد تمپلتون»  که شاه اردن برنده جایزه سالانه‌اش شده، در حقیقت یک موسسه آمریکایی تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های خاص است که از سال 1987 در پوشش یک سازمان خیریه‌ تاسیس شده است. این بنیاد که سرمایه اصلی آن توسط لابی یهودیان آمریکا تامین می‌شود، نقشی اساسی در انتقال فناوری‌های پیشرفته به رژیم صهیونیستی داشته است.


Page Generated in 0/0091 sec