printlogo


کد خبر: 201706تاریخ: 1397/8/24 00:00
واکنش تند AFC به معنای حفظ تاج در فدراسیون فوتبال است
بازی تاج و تخت

مهدی طاهرخانی: درست همه چیز شبیه شطرنج از آب درآمد. فدراسیون فوتبال به گونه‌ای مهره هایش را حرکت داد که حالا بعید است دولت و مجلس توان اجرای قانون مصوب را داشته باشند. این بار دولت قصد دخالت و تعویض خودسرانه رئیس فدراسیون فوتبال را نداشت اما قانونی که مجلس وضع کرد، مهدی تاج را جزو بازنشستگانی قرار داد که چاره‌ای نداشتند جز خروج از محل کار.
بهارستان قانون را تصویب کرد و قوه قضائیه با تعیین ضرب‌الاجل برای این دست از مدیران  نشان داد اهرم کافی را برای اجرایش در دست دارد. حتی شهردار پیشین پایتخت هم نتوانست برای ماندنش تبصره‌ای پیدا کند ولی داستان مهدی تاج متفاوت بود؛ رئیس فدراسیون فوتبال در ابتدا عنوان کرد هرچه قانون بگوید او اجرا می‌کند.
اما گویا نه ترکش‌های قدیمی به کمکش آمد و نه لابی‌های پرتعداد. اما تاج کماکان در مصاحبه با خبرنگاران عنوان می‌کرد تابع قانون است اما کدام قانون؟ بله! او هوشمندانه گفت حتما از قانون تبعیت می‌کند ولی شاید منظورش همان قانون فیفاست که صراحتا به همه دولت‌ها هشدار می‌دهد کاری به استقلال فدراسیون‌های زیر نظرش نداشته باشند.
اینفانتینو رئیس فیفا و همچنین شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دیدار نهایی لیگ قهرمانان بین پرسپولیس و کاشیما به تهران آمدند و این بهترین فرصت برای دولتی‌ها بود که برای حل مشکل لابی کنند. وقتی جهانگیری در چند نوبت با رئیس فیفا جلسه گذاشت خیلی‌ها تصور کردند گویا مشکل حل شده و با کنار گذاشتن تاج بازنشسته، آب از آب تکان نمی‌خورد اما بیانیه هشدارآمیز کنفدراسیون فوتبال آسیا در شامگاه 22 آبان نشان داد برنده این شطرنج مهدی تاج است. 2 ماه به جام ملت‌های آسیا باقی مانده و بلافاصله بعد از آن لیگ قهرمانان آسیا شروع می‌شود اما کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان نخستین ‌و آخرین هشدار اعلام کرد استقلال فدراسیون فوتبال ایران باید به عنوان یک نهاد غیردولتی حفظ شود.
این بیانیه تنها و تنها یک معنا داشت؛ اینفانتینو و شیخ سلمان از توضیحات جهانگیری و سایرین قانع نشدند و اگر رئیس فدراسیون فوتبال ایران به هر بهانه‌ای برکنار شود، فیفا براحتی هر چه تمام‌تر فوتبال ما را تحریم و سپس تعلیق می‌کند. هم جام ملت‌ها را از دست می‌دهیم و هم کل بازی‌های باشگاهی در رده آسیا.
تا قبل از بیانیه تند و تیز AFC شاید این حرف به منزله بازی با اهرم تعلیق تلقی می‌شد اما حالا مشخص است که به هیچ وجه اینگونه نیست و فاصله ما با تعلیق تنها یک گام است. فیفا صریحا می‌گوید قوانین دولتی نمی‌تواند در نهاد خصوصی اعمال شود. نگاهی به تعلیق 3 سال قبل فوتبال کویت به ما نشان می‌دهد بازی با این آتش به هیچ وجه به صلاح نیست.
تاج 2 ماه فرصت داشت تا قبل از همه این داستان‌ها و حساس شدن فیفا موضوع را در همین داخل حل کند اما برخلاف ادعایش که می‌گوید تابع قانون است به هیچ‌وجه پا پس نکشید و حالا در این فرصت محدود حتی بخواهد استعفا هم بکند باز هم خطر تعلیق بر سر فوتبال می‌ماند. همانطور که پیش از این محمد دادکان استعفا کرد اما فیفا فوتبال ما را به بهانه اصلاح اساسنامه معلق کرد.
تاج و کفاشیان که هر دو بازنشسته هستند و دومی در کنفدراسیون فوتبال آسیا صاحب صندلی، به هیچ‌وجه راضی به ترک پست‌شان در فدراسیون نیستند که اگر بودند قبل از بیانیه هشدارآمیز خیلی راحت و بدون جنجال موضوع را حل می‌کردند. آنها ماندند و حالا شمشیر فیفا تمام‌قد از جایگاه‌شان حراست می‌کند.
تاج نیمه نخست بازی را برد، چرا که می‌دانست فیفا روی استقلال  روسای فدراسیون‌هایش چقدر حساس است. او همانطور که گفت تابع قانون است و از آنجایی که قانون فیفا چیزی به اسم بازنشستگی و دخالت دولت در فوتبال را به رسمیت نمی‌شناسد پس تاج برداشتنی نیست.
فیفا حالا همه چیز را می‌داند و شخص اینفانتینو از دهان معاون اول رئیس جمهور ایران شنیده که این موضوع اصلا ربطی به دولت ندارد، بلکه قانون مصوب مجلس ایران است. اگر این عذر برای فیفا پذیرفته بود بدون تردید هرگز شاهد بیانیه تهدیدآمیز کنفدراسیون فوتبال آسیا نبودیم. زمان از دست رفته و حتی استعفای تاج هم از دید فیفا به معنی از دست رفتن استقلال فوتبال در ایران برداشت می‌شود و تعلیق بدون تردید سراغ ما می‌آید. آقای رئیس هوشمندانه زمان خرید و عاقلانه‌ترین کار آن است که اجازه دهیم کمی زمان بگذرد.

وزارت ورزش هم غیردولتی بودن فدراسیون فوتبال را تأیید کرده است
رئیس فدراسیون فوتبال در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال را نهادی غیردولتی، دارای شخصیت حقوقی و اساسنامه مستقل دانسته است. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال طی نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی مستنداتی را از جمله نامه‌های رسمی معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان و نامه معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای که مجموعا تصریح کرده‌اند فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران نهادی غیردولتی، دارای شخصیت حقوقی و اساسنامه مستقل بوده و این اساسنامه مورد تایید و پذیرش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد،  ارسال کرد.
بر این اساس، در این نامه‌ها، تاکید شده که براساس ماده ۱۴ و ماده ۱۹ اساسنامه فیفا فدراسیون فوتبال مستقل بوده و نباید تحت تاثیر غیرضروری هیچ نهاد یا شخص سومی قرار بگیرد.


Page Generated in 0/0064 sec