printlogo


کد خبر: 201711تاریخ: 1397/8/24 00:00
گزارش «وطن امروز» از بخش ویژه جایزه ادبی جلال به بهانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
فرزندان انقلاب، آتیه داستان ایرانی
گروه فرهنگ و هنر: جایزه جلال آل‌احمد که در زمره اصلی‌ترین جوایز ادبی سال به شمار می‌رود، امسال بخش ویژه‌ای را تحت عنوان «آتیه داستان ایرانی» در نظر گرفته است. طرحی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 20 تن از داستان‌نویسان جوان ایرانی که بعد از انقلاب به دنیا آمده‌اند در معرض رای مردم قرار گرفته و به نفرات برگزیده جایزه جلال تعلق می‌گیرد. این لیست بلندبالا، بیش از هر چیز گواهی رونق ادبیات داستانی پس از انقلاب است. مساله‌ای که رشد آن در سایر هنرها به این پررنگی نیست. با این وجود جمع برگزیده نویسندگان متولد انقلاب که عمدتا از آثار پرمخاطبی برخوردار بوده‌اند، این بار مورد قضاوت مردم قرار می‌گیرند. این مساله زمانی حائز اهمیت می‌شود که سال‌هاست جشنواره‌های ادبی صفت ناکارآمدی را به دوش می‌کشند. عمده جوایز ادبی نسبتی با اقبال مخاطبان و تاثیری بر فروش آثار نداشته و احتمالا همین مساله و انتقادات پیرامون آن باعث شده این بار پای مردم نیز به جایزه جلال باز شود و آنها انتخابگر آتیه داستان ایرانی باشند. به همین بهانه نگاهی گذرا خواهیم داشت به نامزدهای این بخش از جایزه جلال که مخاطبان می‌توانند با مراجعه به آدرس javan.adabiatirani.com، 3 تن از نویسندگان برگزیده خود را انتخاب کنند.

«ابراهیم اکبری‌دیزگاه» متولد 1360 و ساکن قم، خالق آثاری چون «شاهکشی» با مضمون تاریخ پیش از انقلاب و «برکت» با مضمون سبک زندگی طلبگی نویسنده‌ای گزیده‌کار، عمیق و اهل فلسفه و البته طلبه است که به محض اعلام اسامی این بخش، در پستی از مدیران جایزه خواست نامش را از این لیست خط بزنند.

«سیداحمد بطحایی» متولد 1366 دیگر طلبه- نویسنده اهل قم است که با رمان‌های «هر روز می‌میریم» و «مصائب یک پیامبر» در مضمونی مذهبی مطرح شد. «سیوده» روزنوشت‌های تبلیغی او است که جدیدا به انتشار رسیده است. بطحایی طلبه مشغول به تحصیل در مقطع درس خارج فقه و دانشجوی دکترای رشته حکمت هنر است.

«محمدعلی جعفری» متولد 1364 نویسنده داستانگوی یزدی است که رمان‌های «خانه مغایرت» و «شغل شریف» و خرده‌روایت اربعینی «پادشاهان پیاده» را به رشته تحریر درآورده است. جعفری اما با کتاب‌های خاطره‌نگاری شهدا درخشید که از جمله آنها «قصه دلبری» و «عمار حلب» شهید محمدخانی و «سربلند» شهید محسن حججی است.

«محمداسماعیل حاجی‌علیان» متولد 1359 در مهدیشهر سمنان است. آثار حاجی‌علیان از تنوع بالایی برخوردار است. کتاب «سی و یک روز و پنج انگشت» او مجموعه داستان طنز است. «ایوار» و «آدمک چوبی سوت بلبلی» داستان تاریخ انقلاب است و «مقام گورخانه» اتوبیوگرافی از شاه عباس اول را روایت می‌کند.

«هادی حکیمیان» متولد 1357 نویسنده یزدی است که در کارنامه خود آثاری چون «برج قحطی»، «باد سرخ»، «خواب پلنگ» و «باغ خرمالو» را دارد که همگی با محوریت تاریخ انقلاب اسلامی و تلفیقی از ادبیات و فرهنگ بومی روایت شده است. روایتی که هم برای مخاطب کودک و هم برای مخاطب بزرگسال جذاب است.
«مصطفی رضایی» از جمله نویسندگان نادری است که در روزگار رئالیسم ادبیات ایران، سری به آینده و دنیای فانتزی زده است و در عین اینکه تلاش داشته روایتی متعهدانه از آینده بشر داشته باشد. وی تخیل خود را در تکنولوژی و نبرد آخرالزمانی نیز دخیل کرده و توانسته رمان تحسین‌برانگیز «زایو» را به رشته تحریر درآورد.

«محمدعلی رکنی» متولد 1362 نویسنده سیرجانی است که تحصیلاتش را در حوزه علمیه قم آغاز کرده و با کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی به پایان رسانده است. داستان‌ کوتاه «ردی روی برف» او برگزیده دومین دوره جشنواره خاتم شد. رمان «سنگی که نیفتاد» با مضمون دینی نیز دیگر اثر او است که مورد اقبال قرار گرفت.

«محمد رودگر» متولد 1357 اهل قم و طلبه است. «دخیل هفتم» تازه‌ترین اثر او است که با بن‌مایه‌ای عاشقانه و عارفانه، در بستر حوادث پیش از انقلاب تا دوران امروز می‌گذرد و همچون «دیلمزاد»، اثر پیشین رودگر، در انتشارات شهرستان ادب منتشر شده و توانسته پیش از انتشار، نامزد چندین جایزه ادبی شود.

«محمد سرشار» متولد 1360 فرزند محمدرضا سرشار یا همان رضارهگذر است که در کارنامه ادبی خود آثاری چون «رستاخیز عاشقی»، «توت‌فرنگی‌های روی دیوار»، «زن‌ها همه مثل هم‌اند» و «بچرخ تا بچرخیم» را دارد. او که مسؤولیت مدیریت شبکه پویا را برعهده دارد، در پستی از مردم خواسته به‌جای او به محمدعلی جعفری و مصطفی رضایی که جوان‌تر محسوب می‌شوند، رای دهند.

«سیدعلی شجاعی» متولد 1362 و فرزند سیدمهدی شجاعی است. در کارنامه ادبی او آثار آیینی و همچنین مجموعه داستان‌هایی با مخاطب کودک و نوجوان زیادی به چشم می‌خورد. «به بلندای آن ردا»، «اگر آدم برفی‌ها آب نشوند»، «تو را معراج بر نی»، «حاسین نون»، «هیچ توفانی راهش را عوض نمی‌کند» و... از جمله آثار او است.
«محمدرضا شرفی خبوشان» متولد ۱۳۵۷ توامان نویسنده و شارعر است که  بابت رمان «بی‌کتابی» جایزه جلال و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کرد. «عاشقی به سبک ونگوگ»، «موهای تو خانه ماهی‌هاست» و «یحیی و یاکریم » از جمله رمان‌های او است. «از واژه‌ها تهی» و «طعم خوش واژه‌ها» نیز در زمره کتاب‌های شعر او می‌گنجد.

«آرش صادق‌بیگی» متولد ۱۳۶۱ از اصفهان است که از او کتاب «خاطرات یک سرتق» منتشر شده است و «بازار خوبان» نخستین مجموعه داستان و دومین اثر او به حساب می‌آید. او در کنار نوشتن داستان کوتاه، فیلمنامه‌های «دایره راز» و «چشمان باز» و سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را هم نوشته است.

«محمد طلوعی» متولد ۱۳۵۸ که رمان‌های «قربانی باد موافق»، «رئال مادرید» و «آناتومی افسردگی» و همچنین داستان‌های «من ژانت نیستم»، «هفت گنبد» و «بدو بیروت بدو» در زمره آثار او است. او همچنین فیلمنامه‌های «بازگشت» و «آرزوها در اعماق» را به رشته تحریر در آورده است. رمان «قربانی باد موافق» او نامزد جایزه شهید غنی‌پور بود.

«الهام فلاح» متولد 1362 از جمله نویسندگان پرکاری است که «همه دختران دریا» در نشر ققنوس و «خون مردگی» در نشر چشمه از او عرضه شده است. علاوه بر این رمان «زمستان با طعم آلبالو» از انتشارات ققنوس، رمان «سامار» و مجموعه داستان به هم پیوسته «کشور چهاردهم» از نشر نگاه نیز از دیگر آثار او است.

«علی غبیشاوی» نویسنده رمان کوتاه «بی‌مترسک» دیگر نامزد این بخش است. او در اثر خود سرزمینی خیالی را تصویر کرده و 2  قهرمان اصلی داستان را از مرز واقعیت به سرزمینی فراواقعی کشانده تا روایتگر ماجرایی عجیب باشند. این رمان تصویری سوررئال از منطقه‌ای در جنوب را در منظر مخاطب قرار می‌دهد.
«سارا عرفانی» متولد 1361 است که رمان «پنجشنبه فیروزه‌ای» او بیش از هر اثر دیگری مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. او همچنین بتازگی «دخترماه» را پیرامون زندگانی حضرت معصومه نگاشته و در کنار آن «لبخند مسیح»، «هدیه ولنتاین» «دلاورمرد سیستان»، «پروانه‌ای که سوخت» و «صد درجه سانتیگراد»  از دیگر آثار او است.

«مهدی کرد فیروزجایی» دیگر نویسنده طلبه‌ای است که «گرگ‌های تیمور  قلعه» و«به هم رسیدن در میانسی» از آثار مورد توجه او است. «افعی کشی» نیز از این نویسنده انتشار یافته است؛ داستان یک رمال که از جان و مال و ناموس مردم اخاذی می‌کند و با توجه به جهل مردم از آنها سوءاستفاده می‌کند.

«حسام‌الدین مطهری» متولد 1366  از جمله نویسندگان پرکاری است که جز ادبیات داستانی، در حوزه‌های متنوع دیگری نیز قلم ‌زده است. رمان «کلت 45»، مجموعه داستان «درخت به»، رمان «تذکره اندوهگینان»، داستان بلند «مزمزه کلمات» و «بیرون افتاده از کفن» و مجموعه یادداشت «حاشیه بر کتاب» از جمله آثار او است.

«سیدمیثم موسویان» از جمله نویسندگان پرکاری است که عمده آثارش با مضامین انقلاب و دفاع‌مقدس است. «میوه‌های رسیده»، «اذان بی‌موقع» و «من محمد بروجردی هستم» از انتشارات سوره، «بخار‌های رنگی» و «شهید خودم» از نشر شهرستان ادب، «پرده‌داران دوست» و «بچه‌ها دیرتون نشه» از روایت فتح از جمله آثار او است.

«مهدی نورمحمدزاده» متولد 1358، نویسنده تبریزی است که کارنامه‌اش با مجموعه داستان «بحران عروسکی»، «خردل، خر است!»، مجموعه داستانک‌های «تلخ و شیرین از جنگ و صلح» و رمان «نعلین‌های آلبالویی» مورد توجه قرار گرفته است. بحران عروسکی شامل 7 داستان کوتاه با مضامین مختلف؛ از دفاع‌مقدس تا مسائل روز اجتماعی است.


Page Generated in 0/0065 sec