printlogo


کد خبر: 201736تاریخ: 1397/8/24 00:00
با افزایش انتقادات کارشناسان و مقامات درباره تبعات ادعای بی‌پشتوانه پولشویی گسترده در کشور، وزارت امور خارجه اظهارات ظریف را پس گرفت
عقب‌نشینی!

در پی اظهارات جنجالی ظریف درباره پولشویی گسترده در کشور و عدم ‌ارائه مستندات از سوی او و در شرایطی که تعدادی از نمایندگان مجلس طرح سوال از وی را کلید زده‌اند، سخنگوی وزارت امور خارجه در مصاحبه با خبرنگاران از ادعاهای عجیب ظریف عقب‌نشینی کرد.
ظریف 2 روز پیش در مصاحبه‌ای مدعی شده بود: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ما است و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند».
این اظهارات که در کشاکش بررسی لایحه CFT در نهادهای قانونی و ظاهرا با هدف منفعل کردن مخالفان این لایحه مطرح شده در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان چند روز پیش، از ایرادات ترجمه‌ای CFT خبر داده بود؛ ایراداتی که پیش از این نیز در مواردی چون برجام و پالرمو از سوی وزارت امور خارجه تکرار شده و انتظار می‌رفت ظریف در این باره شفاف‌سازی کند. در همین راستا، بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی و سیاسی با انتقاد از وزیر امور خارجه از او خواستند اگر درباره پولشویی در ایران راست می‌گوید، اسناد و مدارک خود در این باره را منتشر کند. به دنبال افزایش انتقادات نمایندگان و کارشناسان سیاسی و اقتصادی از اظهارات عجیب ظریف، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه طی مصاحبه‌ای، موضوع سخنان اخیر ظریف را پولشویی باندهای تبهکار داخلی یا قاچاقچیان بین‌المللی دانست و البته توضیح نداد که این باندهای تبهکار، چگونه به زعم وزیر امور خارجه، برای تصویب نشدن CFT هزینه و فضاسازی می‌کنند! همچنین در توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه به اهمال‌کاری دولت و نهادهایی چون وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در مبارزه و محدود‌سازی پولشویی باندهای تبهکار(!) اشاره‌ای نشد. قاسمی در این باره تاکید کرد: همانگونه که وزیر امور خارجه در مصاحبه خود بیان کردند بسیاری از منتقدان FATF از دلسوزان کشور هستند و مطلقا به فرد یا ارگانی اشاره نداشته‌اند اما واقعیت پولشویی توسط باندهای تبهکار داخلی یا قاچاقچیان بین‌المللی قابل کتمان نیست و چه بسا همان‌ها برای جلوگیری از شفافیت و جرم‌انگاری این پدیده با پول‌های کثیف به فضا‌سازی و گل‌آلودکردن شرایط برای فرار از مسؤولیت و مجازات روی آورند. قاسمی در ادامه تصریح کرد: آنچه از سوی جناب آقای دکتر ظریف درباره پولشویی بیان شد و متاسفانه بخشی از آن مورد بهره‌برداری‌های سوء و جناحی برخی افراد قرار گرفته است، تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است که پیش از این نیز بارها از سوی بسیاری از مقامات عالی‌رتبه کشور در قوای سه‌گانه و در دولت‌های مختلف، بیان شده و یافتن راه‌های قانونی برای مقابله با آن، همواره مورد تاکید نظام و ارکان عالی آن بوده است. سخنان وزیر امور خارجه در این باب نه ادعایی جدید است و نه جنبه افشاگری داشته است، بلکه صرفا نگاهی واقع‌بینانه و آسیب‌شناسانه به یکی از آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت‌ساز دولت است. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به گزارش‌ها و آمارهایی که تاکنون برخی سازمان‌های نظارتی و مسؤول درباره برخی معضلات و آسیب‌های اقتصاد کلان کشور ارائه کرده‌اند، اظهار داشت: بارها توسط بسیاری از دستگاه‌های ذی‌ربط گفته شده است که به طور مثال روزانه ده‌ها میلیون‌ لیتر انواع سوخت از کشور قاچاق می‌شود، همچنین آمارها و گزارش‌هایی از حجم قابل توجهی از قاچاق انواع کالا و ارز منتشر می‌شود که مراجع رسمی ارزش آن را ده‌ها میلیارد دلار برآورد می‌کنند؛ همچنین گفته می‌شود که سالانه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد. اظهارات قاسمی مبنی بر اینکه ظریف مطلقا به فرد یا ارگانی در این رابطه اشاره نداشته در حالی است که ظریف در بخشی از مصاحبه خود با خبرآنلاین، فضاسازی تبلیغاتی حامیان پولشویی را به «برخی دستگاه‌های فرهنگی که با ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند» نسبت داده بود!
بازخواست مجلس از ظریف
در همین راستا و با توجه به عدم ارائه مستندات توسط ظریف، جمعی از نمایندگان مجلس طرح سوال از وزیر امور خارجه را کلید زدند. همچنین کمیسیون امنیت ملی مجلس یکشنبه هفته آینده اظهارات وزیر امور خارجه درباره پولشویی را با حضور او بررسی خواهد کرد.  حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه درباره پولشویی، اظهار داشت: جمعی از نمایندگان درخواست طرح سوال از وزیر امور خارجه در رابطه با اظهارات اخیرش درباره پولشویی را داشته و خواستار ارائه مستندات در این زمینه هستند. وی بیان کرد: بر این اساس در جلسه یکشنبه هفته آینده (۲۷ آبان‌ماه)، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، این مساله را با حضور محمدجواد ظریف بررسی می‌کند. حضور ظریف در مجلس البته فرصت خوبی است تا نمایندگان علاوه بر بازخواست او پیرامون اظهارات اخیرش، درباره ترجمه غلط متن CFT نیز از او بپرسند و اینکه چگونه وزارت امور خارجه در موضوعات مهمی چون CFT، برجام و پالرمو، لوایحی با غلط‌های متعدد املایی به مجلس می‌فرستد!
فلاحت‌پیشه هم تعجب کرد
فلاحت‌پیشه که از جمله نمایندگان حامی دولت در مجلس بوده و در جریان بررسی CFT نیز بارها از آن دفاع کرد، سخنان اخیر ظریف را تعجب‌آور و غیرمستند خواند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه درباره پولشویی اظهار داشت: به نظر من اظهارات ظریف سخنان غیرمستندی بود. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس بر همین اساس اضافه کرد: به هر حال بنده به این دلیل می‌گویم اظهارات اخیر ظریف درباره پولشویی غیرمستند بوده است، چرا که اکنون لیست کشورهایی که درون نقشه قرمز پولشویی قرار دارند مشخص است. فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه ایران به هیچ وجه در زمره کشورهای متهم به پولشویی در دنیا نبوده و حتی دشمنان ما هم نتوانستند در این رابطه اسنادی را ارائه دهند، عنوان کرد: اگر هم حتی دشمنان کوچک‌ترین ادله‌ غلط و دروغین درباره پولشویی در کشور ما داشتند حتماً هجمه‌هایی را ایجاد می‌کردند. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به آمار پولشویی در کشورهای مختلف هم اشاره کرد و افزود: به طور مشخص 50 درصد جرائم پولشویی دنیا در خاک ایالات متحده آمریکاست و آنچه واضح است این است که مابقی هم در مناطق مختلف دنیا شکل می‌گیرد و ایران اصلا جزو نقشه قرمز پولشویی نیست. وی در ادامه یادآور شد: به نظر من چنین مواردی نشان می‌دهد ما باید دقت بیشتری در طرح و بیان چنین مواردی داشته باشیم. وی همچنین اظهار داشت: شخص بنده از آقای ظریف و چنین اظهاراتی تعجب کردم؛ البته در نشست‌های مشترکی که ما در وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت داریم حتماً این مسأله از ایشان پرسیده خواهد شد.
نمایندگان: برای ظریف متأسفیم!
علاوه بر فلاحت‌پیشه طی 2 روز گذشته بسیاری از نمایندگان ضمن ابراز تاسف برای وزیر امور خارجه، از اظهارات عجیب او انتقاد کردند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران گفت: از این اظهارنظر تعجب کردم و برای او متأسفم. وی با تأکید بر اینکه اظهارات ظریف و برخی دولتمردان فقط بر مبنای ایجاد ترس در فضای عمومی و بین مردم هنگام بررسی برخی پروژه‌هاست، گفت:‌ این عملیات روانی متأسفانه در دستور کار برخی مسؤولان قرار گرفته است، چرا که در آستانه تعیین‌تکلیف CFT و FATF هستیم. علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز سخنان ظریف را یک موضع‌گیری مغرضانه خواند که در مقابل استدلال‌های منطقی و شفاف برای عدم پذیرش CFT و عدم الحاق به آن مطرح می‌شود. محمد حسن‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره خاطرنشان کرد: طرف مقابل باید چه اقدامی انجام دهد که عقل ما سر جایش بیاید؛ کارمند وزارت امور خارجه ایران به عنوان جاسوس بازداشت شد، سوئیفت بسته شد، توتال از ایران رفت، رنو به‌رغم اینکه کل خودروسازی کشور را در اختیار داشت و رانت‌های بی‌حساب و کتابی دریافت می‌کرد از ایران رفت و هیچ کدام از مفاد تعهدات برجام اجرا نمی‌شود اما باز هم وزارت امور خارجه تلاش دارد دیپلماسی لبخند را پیش ببرد و اتهاماتی را علیه مخالفان FATF و CFT بیان کند.

توکلی:  ظریف به دشمن گرا داد
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از آقای ظریف خیلی بعید بود این خطا را کند و با اینکه خودش گفته من نمی‌توانم رقم بدهم ولی باز رقم بدهد و اذهان جامعه را مشوش کند؛ از او انتظار داریم گفته‌های خود را تصحیح کند. احمد توکلی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: تعیین رقم از سوی ظریف گرا دادن به دشمن بود. او بخش اول صحبت‌های ظریف را درست و قابل دفاع خواند و گفت: ابتدای صحبت‌های آقای ظریف که خیلی از مخالفت‌ها را صادقانه توصیف کردند، درست است؛ یعنی کثیری از کسانی که با این لوایح مخالفت می‌کنند، نگران هستند و از سر دلسوزی این حرف را می‌زنند. توکلی در ادامه افزود: اما وزیر امور خارجه نباید به چیزهای موهومی اشاره کند و بگوید در ایران هزاران میلیارد تومان پولشویی می‌شود. این تعیین مبلغ و گفتن هزاران میلیارد، معنی‌اش این است که ما به دشمن گرا می‌دهیم. او ادامه داد: از آدم با تجربه‌ای مثل آقای ظریف خیلی بعید بود این خطا را کند و با اینکه خودش گفته من نمی‌توانم رقم بدهم ولی باز رقم بدهد و اذهان جامعه را مشوش کند؛ از ایشان انتظار داریم گفته‌های خود را تصحیح کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تصمیم مجمع درباره لایحه CFT بیان کرد: اکنون در مجمع تشخیص مشغول بحث درباره CFT هستیم.


Page Generated in 0/0163 sec