printlogo


کد خبر: 201742تاریخ: 1397/8/24 00:00
مردم غزه توافق فوری رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس در زیر موشکباران حماس را به عنوان یک پیروزی تاریخی جشن گرفتند
استعفای وزیر جنگ اسرائیل

  عقب‌نشینی فوری رژیم صهیونیستی از موضع خصمانه‌اش نسبت به نوار غزه که تنها 2 روز پس از افتضاح شکست عملیات تروریستی ارتش متجاوز عبری در خان‌یونس به وقوع پیوست، موجی از شادی و شعف را میان فلسطینیان به راه انداخت.
این شاید برای نخستین‌بار پس از شکل‌گیری جبهه مقاومت اسلامی فلسطین طی 3 دهه اخیر بود که رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از دریافت ضربات مرگبار از مبارزان حماس و جهاد اسلامی در نقاط مختلف اراضی اشغالی از وحشت شکستی فاحش به حملات تلافی‌جویانه دامنه‌دار متوسل نشد و فورا درخواست آتش‌بس کرد.
سه‌شنبه‌شب پس از آنکه اتاق مشترک مقاومت فلسطین خبر منابع مصری مبنی بر آتش‌بس فوری حماس و رژیم اسرائیل در نوار غزه را تایید کرد، چندین هزار فلسطینی در این باریکه تحت محاصره برای ابراز خوشحالی خود از پیروزی و اعلام حمایت از گروه‌های مقاومت در برابر تجاوزات دشمن صهیونیستی، به خیابان‌ها ریختند. اغلب راهپیمایی‌های این شب پس از اقامه نماز عشاء و از روبه‌روی مساجد مختلف غزه آغاز شد که در یکی از آنها فلسطینی‌ها از غرب این باریکه به سوی ساختمان شبکه ماهواره‌ای الاقصی حرکت کردند که روز سه‌شنبه ساختمانش برخلاف تمام موازین بین‌المللی و حقوق بشری توسط نیروی هوایی اسرائیل بمباران شده بود.
مردم همچنین در شهر خان‌یونس در جنوب غزه اجتماعی را به یاد  فرمانده شهید حماس در جریان عملیات تروریستی لو رفته تیپ ضربت گولانی از مقابل مسجد حمزه در منطقه بنی‌سهیلا آغاز کرده و شعارهایی را در حمایت از مقاومت سردادند.
اسماعیل رضوان، عضو ارشد حماس نیز در یکی از این تجمعات، جشن پیروزی مقاومت را نتیجه ثمر دادن راهپیمایی‌های «بازگشت و لغو محاصره غزه» دانست که ماه‌هاست ادامه دارد.
اما در حالی که وزارت آموزش‌وپرورش غزه با اعلام وضعیت عادی در این منطقه از بازگشایی مدارس و دیگر مراکز آموزشی از روز چهارشنبه خبر داد، در آن سوی مرزهای باریکه، ساکنان سرزمین‌های اشغالی علیه ناکارآمدی دولت نتانیاهو دست به تظاهرات زدند. اهالی شهرک اشدیروت با اعتراض به توافق آتش‌بس آن را نشانه دیگری از شکست سیاست‌های رژیم متبوع خود دانستند.
همچنین پس از جلسه بحرانی و چند ساعته سه‌شنبه شب کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای بررسی آخرین تحولات غزه، استعفای وزیر جنگ این رژیم، گمانه‌زنی‌ها درباره ایجاد تزلزل و شکاف در دولت نتانیاهو را تایید کرد.
طبق افشاگری هاآرتص، در این نشست میان وزرای کابینه امنیتی تل‌آویو درباره شیوه تعامل با غزه اختلاف آشکاری در گرفته بود. در نهایت وقتی اکثریت کابینه رای به آتش‌بس فوری دادند، استعفای سراسیمه آویگدور لیبرمن، شکاف میان صهیونیست‌ها را آشکار کرد.
به نوشته جروزالم‌پست، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز پس از نشست فوری و اضطراری با اعضای کنست از حزب متبوعش یعنی «اسرائیل خانه ما» استعفای خود را اعلام کرد.
برآورد اغلب رسانه‌های عبری از نتیجه نشست کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی این است که اغلب وزرا لیبرمن را مسؤول افتضاح عملیات لو رفته در شرق خان‌یونس دانستند که قرار بود بی سر و صدا فرمانده حماس ترور شود اما تیم ترور با کمین مبارزان فلسطینی مواجه شدند و به هلاکت فرمانده ارشد نیروهای ویژه اسرائیل و یک درجه‌دار دیگر تیپ گولانی انجامید. حتی گفته می‌شود اعضای کابینه، وزیر جنگ را به ناتوانی در برابر حماس متهم کرده‌اند. همچنین بخش مهمی از نمایندگان کنست طی روزهای اخیر تصمیم وزیر جنگ برای انجام عملیات تروریستی در غزه را تصمیمی شخصی در جهت ماجراجویی سیاسی او و حزب تندرو‌اش قلمداد کرده بودند. درخواست انتخابات زودهنگام توسط لیبرمن به دنبال استعفای مذبوحانه‌اش نیز حاکی از انگیزه‌های او برای به چالش کشیدن نتانیاهو بود. پس از آنکه کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی از ترس تشدید وخامت اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی با موشکباران‌ها و عملیات قهرمانانه مقاومت، رای به بازگشت آرامش در جبهه غزه داد و لیبرمن به ‌سبب حوادث غزه و ناتوانی‌اش در کسب دستاورد نظامی در برابر فلسطینیان توسط رسانه‌های عبری و افکار عمومی مقصر شناخته شد، در مقابل خبرنگاران حاضر شده و پذیرش توافق آتش‌بس توسط نتانیاهو و تیمش را به سان عقب‌نشینی توصیف کرد. او همچنین در مورد دلایل استعفایش گفت: «دنبال دلیل برای استعفا نبودم. سعی کردم عضو وفادار کابینه باشم و اختلافات را مساله‌ای داخلی نگه دارم». اما حتی رسانه‌های طرفدار کابینه نتانیاهو نظیر یدیعوت آحارنوت نیز معتقدند تصمیمات ابلهانه لیبرمن به شکاف سیاسی داخلی در تل‌آویو دامن زده ‌است و اینکه او حتی با نحوه استعفایش سعی کرد کابینه حزب اکثریت لیکود را زیر سوال برده و نتانیاهو را نیز با خود به زیر بکشد.
تحقیر موجودیت اسرائیل
طی 2 روز درگیری، فوران خشم موشکی و راکتی مردم غزه علیه اشغالگران صهیونیستی باعث شد بار دیگر ساکنان اراضی اشغالی حتی در مناطق دور از مرز با باریکه، به پناهگاه‌ها بخزند. سراسیمگی صهیونیست‌ها زیر باران حدود 500 موشک و خمپاره مقاومت نه‌تنها ناکارآمدی سامانه گنبد آهنی را که حالا به یک آبکش حلبی تعبیر می‌شود، به اثبات رساند، بلکه تحقیر موجودیتی به نام اسرائیل را در پی داشت. اعتراضات و تظاهرات متعاقب این موشک‌باران‌ها  توسط شهرک‌نشینان علیه رژیم تل‌آویو در حقیقت واکنشی بود به حسی مرکب از تحقیرشدگی و عدم امنیت. نقطه اوج حملات انتقام‌جویانه گردان‌های قسام علیه متجاوزان هدف قرار دادن یک اتوبوس نظامیان اسرائیلی با موشک‌های نقطه‌زن در شرق جبالیا بود.
اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین شامگاه دوشنبه اعلام کرد تمام سرنشینان این اتوبوس کشته یا زخمی شدند اما ارتش عبری تلفات این حمله را سانسور کرده است. اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت این عملیات قهرمانانه را  واکنشی به جنایت یکشنبه شب گذشته رژیم صهیونیستی در شرق خان‌یونس دانست که منجر به شهادت 7 نفر از مبارزان قهرمان فلسطینی شد. انفجار یک ایستگاه گاز و هلاکت یک شهرک‌نشین جزو مهم‌ترین خسارات دیگری بود که راکت‌های کوچک اما موثر گردان‌های قسام و نیروهای مقاومت به صهیونیست‌ها وارد کردند.
اما پخش صحنه هدف قرار گرفتن اتوبوس نظامیان اسرائیلی توسط شبکه الاقصی در روز سه‌شنبه چنان رژیم تل‌آویو را خشمگین کرد که بلافاصله در جنایتی علیه بشریت ساختمان این شبکه را بمباران کرد. در مجموع، بمباران‌های غزه به شهادت 7 غیرنظامی فلسطینی و زخمی و بی‌خانمان شدن ده‌ها نفر دیگر انجامید.
رویدادهای پیروزمندانه این هفته همچنین باعث شد شاخه نظامی کمیته‌های مقاومت مردمی در غزه مسؤولیت یک عملیات موفق دیگر را که زمستان پارسال در بخش‌های مرزی نوار غزه انجام شده بود برعهده بگیرد. در این عملیات که به «کمین پرچک» مشهور شده به تاریخ 17 فوریه 2017، گروهی از نظامیان اسرائیلی در منطقه‌ای مرزی در شمال نوار غزه توسط تیپ‌های ناصر صلاح‌الدین به محل بمب‌گذاری کشانده می‌شوند که در حقیقت یک پرچم کوچک فلسطین بوده که روی سیم‌های خاردار نصب شده بود. وقتی تکاوران دوره دیده تیپ گولانی می‌خواستند پرچم را بردارند، بمبی که در محل کار گذاشته شده بود منفجر شد و 6 نظامی و افسر صهیونیست کشته و زخمی شدند.
حماس: استعفای لیبرمن، پیروزی ویژه مقاومت
یکی از رهبران جنبش حماس دیروز استعفای آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را چیزی جز اذعان به شکست و ناتوانی این رژیم در رویارویی با مقاومت فلسطین ندانست. سامی ابوزهری به شبکه المیادین گفت: «غزه با پایداری خود موفق شد زمین‌لرزه‌ای سیاسی در عرصه داخلی اشغالگران ایجاد کند». در همین حال، ابومجاهد، سخنگوی اطلاع‌رسانی کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز استعفای لیبرمن را پیروزی ویژه‌ای برای مقاومت بعد از شکست امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل در غزه توصیف کرد. پیش‌تر نیز عضو دفتر سیاسی جنبش حماس پیش‌تر با تاکید بر اینکه «حماقت لیبرمن باعث این تنش نظامی شده است» پایان درگیری‌های جاری بین مقاومت و رژیم اسرائیل را منوط به برکناری لیبرمن از وزارت جنگ کرده بود. به گفته حسام بدران، «اگر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کابینه اسرائیل تمایل دارد که دور کنونی درگیری‌های شدید پایان یابد، باید لیبرمن را از پست خودش کنار بگذارد». وزیر جنگ رژیم اسرائیل به خاطر اختلاف با اعضای کابینه درباره چگونگی برخورد با غزه استعفا کرد.

بن‌سلمان مشوق نتانیاهو برای جنگ علیه غزه
گروه بین‌الملل: سردبیر تارنمای «میدل ایست آی» ولیعهد سعودی را در پس پرده حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه دانست. «دیوید هیرست» روزنامه‌نگار سرشناس انگلیسی، هدف بن‌سلمان از تشویق نتانیاهو برای جنگ کوتاه‌مدت اخیر علیه حماس را انحراف اذهان جهانی و بویژه آمریکایی‌ها از مساله قتل خاشقجی و همچنین عاملی برای به رخ کشیدن اهمیت نقش عربستان سعودی در تقویت منافع راهبردی رژیم صهیونیستی در نظر دونالد ترامپ دانست. هیرست در مقاله خود به نقل از برخی منابع داخلی سعودی آورده است که یک تیم ویژه سعودی متشکل از مسؤولانی از دیوان پادشاهی، وزارت خارجه، وزارت دفاع و سرویس‌های اطلاعاتی سعودی هر 6 ساعت یکبار بن‌سلمان را در جریان آخرین تحولات قرار داده و نقشه‌هایی برای انحراف افکار عمومی از مساله خاشقجی ارائه می‌دهند از جمله اینکه ریاض باید کابینه رژیم صهیونیستی را به جنگ با فلسطینی‌ها تشویق کند.
 


Page Generated in 0/0074 sec