printlogo


کد خبر: 201748تاریخ: 1397/8/26 00:00
آیا سفر عباس عراقچی به اروپا در راستای پیدا کردن یک کشور میزبان برای اجرای بسته باز نشده اروپایی‌هاست؟
تیکی تاکای اروپا

گروه سیاسی: بعد از گذشت 13 روز از 13 آبان یعنی آخرین زمان داده شده به اروپا برای ارائه راهکارهای عملیاتی بسته پیشنهادی و عدم ارائه این بسته، حالا گره و مانع جدید درباره میزبانی این «بسته ارائه نشده» است! کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری از پذیرش میزبانی سر باز می‌زنند و در حال پاسکاری بر سر میزبانی هستند. روز 22 آبان‌ماه بود که وبگاه شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ گزارش داد بعد از انصراف بلژیک و لوکزامبورگ، کشورهای اروپایی قصد دارند اتریش را میزبان کانال مالی ایران و اروپا کنند اما این کشور اروپایی نیز این موضوع را نپذیرفت.
بر اساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، اتریش را بهترین گزینه برای میزبانی کانال ویژه‌ای می‌دانند که قرار است برای تسهیل مبادلات مالی با ایران، در شرایط بازاعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران ایجاد شود. بلومبرگ به نقل از 3 منبع نوشته اتریش اشتیاق چندانی برای میزبانی ساختار جدید ندارد. بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه هم به عنوان میزبان‌های احتمالی شناسایی شده‌اند. بلژیک و لوکزامبورگ این موضوع را نپذیرفته‌اند، فرانسه نیز چشم امیدش به اتریش است. وزارت خارجه اتریش بعد از مطرح کردن موضوع با دولت‌های سایر کشورها در وین گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که برای اتریش «ممکن نیست» میزبان این ساختار باشد. سخنگوی وزارت خارجه اتریش از توضیح بیشتر درباره موضوع خودداری کرد. دولت‌های اروپایی ادعا کرده‌اند قصد دارند بعد از خروج آمریکا از برجام این توافق را با برخوردار کردن ایران از مزایای اقتصادی آن حفظ کنند. با وجود این، اتحادیه اروپایی جدا از حمایت‌های سیاسی تاکنون هیچ اقدام عملی در راستای این هدف انجام نداده است. اتحادیه اروپایی از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم کند. در حالی که قرار بود این کانال پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان اجرایی شود، اروپایی‌ها با بهانه‌های مختلف اجرایی شدن آن را به تعویق انداخته‌اند. فارس به نقل از بلومبرگ نوشته است: مذاکرات برای راه‌اندازی این مکانیسم کند پیش می‌رود و هیچ کشوری مشتاق میزبانی مکانیسم جدید نیست. چچیلیا مالمستروم، کمیسیونر اتحادیه اروپایی نیز پیش‌تر درباره راه‌اندازی این مکانیسم گفته بود: «روی کاغذ ایده مناسبی به نظر می‌رسد».
عراقچی به دنبال چیست؟
در شرایطی که اروپا نه‌تنها از ارائه راهکارهای عملیاتی بسته پیشنهادی خودداری می‌کند، بلکه حالا بر سر میزبانی آن نیز حاضر به همراهی نیست، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به 3 کشور اروپایی سفر کرد. عراقچی روز پنجشنبه گذشته به ایتالیا و سپس واتیکان رفت و از آنجا راهی اسپانیا شد. این گمانه مطرح است که این سفر عراقچی آن هم در شرایطی که وضعیت ساز و کار مالی با اروپا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد در راستای رایزنی با کشورهای اروپایی برای پذیرش میزبانی این ساختار جدید انجام شده است. عراقچی در جریان این سفر اروپایی در گفت‌وگوهای مختلف ضمن انتقاد از خروج آمریکا از برجام بر مسؤولیت مستقیم اروپا برای حفظ برجام تاکید کرد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین گفته است که ایران منتظر اقدام عملی اروپا در این زمینه است. بر اساس این گزارش، عراقچی در جریان سفر به واتیکان با اسقف اعظم «پل ریچارد گالاگر» وزیر خارجه واتیکان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه واتیکان در این دیدار گفت: واتیکان به طور رسمی مخالف اعمال تحریم‌های آمریکا بوده و همگام با دیگر کشورهای اروپایی سازوکارهایی را برای کاهش تحریم‌ها دنبال می‌کند. عراقچی نیز در این دیدار به تشریح توافقنامه برجام پرداخت و گفت: آمریکا در برجام به هیچ کدام از تعهدات خود پایبند نبوده است. وی افزود: آمریکا با خروج از این توافق مهم نه‌تنها به اعتبار خود در صحنه جهانی آسیب زد، بلکه با اعمال شدیدترین تحریم‌های جدید علیه ایران نقص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مرتکب شده است.
اروپا مسؤولیت مستقیم دارد؛ اقدام عملی می‌خواهیم
عراقچی در سفری که به رم داشت بر مسؤولیت اروپا برای برداشتن گام‌های عملی تاکید کرد. وی در صبحانه کاری با جمعی از خبرنگاران و کارشناسان سیاسی با تاکید بر اینکه مردم ایران باید از منافع برجام بهره‌مند شوند، گفت: این مسؤولیت مستقیم اروپاست که با خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و نقض قطعنامه شورای امنیت، گام‌های عملی برای حفظ برجام بردارد. عراقچی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما در رم درباره سفرش به ایتالیا گفت: امروز ما مذاکرات فشرده بسیار خوبی را در رم داشتیم. بیش از 3 ساعت و نیم در وزارت خارجه ایتالیا با دبیرکل وزارت خارجه این کشور که همتای من محسوب می‌شود مذاکرات مفصلی داشتیم، هم درباره مسائل دوجانبه، هم موضوعات متعدد منطقه‌ای و بین‌المللی و هم به طور مشخص برجام. عراقچی همچنین در دیدار «مارتا گرانده» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان ایتالیا گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند روز قبل برای سیزدهمین بار، صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرد و این در حالی است که آمریکا بدون هیچ دلیل و منطقی از برجام خارج شد. وی افزود: برجام، توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا یا ایران و کشورهای 1+5 نیست، بلکه توافقی بین‌المللی و بیانگر اراده شورای امنیت سازمان ملل متحد است. عراقچی همچنین در دیدار «ویتو روزاریو پتروچلی» رئیس کمیسیون خارجی مجلس سنای ایتالیا با تشریح آخرین تحولات مربوط به برجام و اجرای کامل تعهدات کشورمان نسبت به این توافق که بارها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است، گفت: ما در قبال این تعهدات انتظار داریم مردم ایران از منافع این توافق بهره‌مند شوند. وی افزود: این مسؤولیت مستقیم اروپاست که با خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و نقض قطعنامه شورای امنیت گام‌های عملی برای حفظ برجام بردارد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اجرای کامل تعهدات خود در قبال برجام، مسؤولیت‌پذیری خود را به اثبات رسانده و لازم است در مقابل، اروپا اجازه ندهد آمریکا از مسائل مالی و پولی به عنوان یک سلاح برای تحمیل یکجانبه‌گرایی خود بر جامعه بین‌المللی سوءاستفاده کند. عراقچی همچنین در جریان این سفر با خانم الیزابتا بلونی، قائم‌مقام وزارت خارجه ایتالیا دیدار کرد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این دیدار گفت: دلار به اسلحه‌ای برای تحمیل خواسته‌های نامشروع آمریکا به شرکای اروپایی‌اش تبدیل شده و در عمل حاکمیت ملی دولت‌های اروپایی را به چالش کشیده است.
دقیقاً بر سر چه چیزی با اروپا مذاکره ‌کردید؟
با توجه به وضعیت مبهم راهکارهای اجرایی اروپا برای حفظ برجام که اکنون بر سر میزبانی آن بحث و اختلاف نظر ایجاد شده، این سوال مطرح می‌شود که از تاریخ 19 اردیبهشت که مذاکره ایران با کشورهای اروپایی آغاز شده و با گذشت بیش از 6 ماه از این زمان، وزارت امور خارجه دقیقا بر سر چه موضوعی با طرف‌های مذاکره رایزنی کرده است؟ اینکه فارغ از همه خلف وعده‌های مقامات اروپایی برای ارائه راهکارهای عملیاتی بسته پیشنهادی و گذشت زمان اعلام شده به آنها از سوی دستگاه دیپلماسی، هنوز مشخص نیست این بسته قرار است به میزبانی کدام کشور اجرا شود در نوع خود قابل تامل و البته عجیب به نظر می‌رسد!

 

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران:
نهادهایی که از سازو کار جدید اروپا برای معامله با ایران استفاده کنند، مجازات می‌شوند
  برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه گفت: بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی که بر اساس سازوکار ویژه اتحادیه اروپایی با ایران وارد معامله و داد و ستد شوند از گزند مجازات‌های اقتصادی واشنگتن در امان نخواهند بود. هوک این هشدار را در واکنش به فشار قدرت‌های بزرگ اقتصادی اروپا به کشورهای کوچک‌تر برای میزبانی کانال مالی اتحادیه اروپایی جهت اجرای این سازوکار ویژه مطرح کرده است. به گزارش تسنیم به نقل از یورونیوز، برایان هوک در این باره گفته است: «جای تعجب ندارد که اتحادیه اروپایی برای اجرای آنچه سازوکار ویژه یا «اس‌وی‌پی» نامیده می‌شود و رفع نگرانی شرکت‌ها جهت معامله با ایران تلاش کند. ما نیز می‌گوییم که میزبان کانال اجرایی این سازوکار با مجازات آمریکا مواجه خواهد شد». این هشدار در حالی مطرح می‌شود که هیچ یک از کشورهای اروپایی تاکنون حاضر به پذیرفتن خطر میزبانی کانال مالی اتحادیه اروپایی برای تسهیل مراودات بانکی و تجاری با ایران نشده‌اند. نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در ادامه با خطاب قرار دادن بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی تاکید کرده است که کشورش مصمم به اجرای شدیدترین تحریم‌ها و مجازات‌ها ضد ایران است و کمپانی‌های بزرگ اروپایی بی‌شک همواره بازار آمریکا را به بازار ایران ترجیح خواهند داد.

 

نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس:
آمریکا برای قطع سوخت‎رسانی به هواپیماهای ایران، کشور به کشور پیگیر است
 سیدابوالفضل موسوی بیوکی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس از تلاش آمریکایی‌ها برای قطع سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایران خبر داد. وی در واکنش به توقف فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی توسط برخی کشورهای منطقه‌ای، گفت: ایران در شرایط کنونی تحت تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا قرار گرفته و به نظر می‌رسد دور جدید تحریم‌ها نسبت به تحریم‌های قبل از برجام بسیار شدیدتر است. به گزارش خانه ملت، نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس ادامه داد: آمریکا با تمام توان و ابزارهای اقتصادی و سیاسی خود به شرکت‌های فروش سوخت فشار وارد می‌کند تا آنها از فروش سوخت به هواپیماهای کشورمان  منصرف شوند که این مساله موجب شده برخی فرودگاه‌های کشورهای منطقه در این راستا حرکت کنند. وی افزود: امروز ایالات متحده کشور به کشور و شرکت به شرکت، تحریم‌های نفتی را پیگیری می‌کند و مصمم است شرایط را برای ایرلاین‌های ما در بحث تأمین سوخت تنگ و سخت کند، بنابراین بسیار طبیعی است شرکت‌های نفتی که ماهیتی خصوصی دارند به سرعت با تحریم‌ها همراه شوند. موسوی ادامه داد: مهم‌ترین کار، تعیین استراتژی و برنامه از سوی وزارت راه و شهرسازی جهت دور زدن تحریم‌ سوخت است.


Page Generated in 0/0122 sec