printlogo


کد خبر: 201750تاریخ: 1397/8/26 00:00
«وطن‌امروز» از میزان تحقق وعده‌های حسن روحانی در سفرهای استانی دولت دوازدهم گزارش می‌دهد
بر زمین مانده!
گروه سیاسی: حسن روحانی و برخی اعضای هیات دولت قرار است این هفته به استان آذربایجان‌غربی سفر کنند. این سفر، چهارمین سفر استانی دولت دوازدهم به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. سفر روحانی که قرار بود هفته گذشته انجام شود برای سومین بار متوالی و به‌خاطر آماده نبودن برخی طرح ها(!) به تعویق افتاد. بر اساس اعلام مقامات این استان، حسن روحانی در رأس تنی چند از وزیران ابتدا قرار بود اول آبان‌ماه میهمان مردم آذربایجان‌غربی باشد اما به دلیل آماده نبودن برخی طرح‌ها این سفر به دهه اول آبان‌ماه و بعد از آن با تعویق به ۲۳ آبان‌ماه موکول شد. هفته گذشته نیز در حالی که مقامات این استان آماده میزبانی از رئیس‌جمهور در روز ۲۳ آبان‌ماه بوده و مقدمات استقبال را آماده می‌کردند، اعلام شد به‌دلیل برودت هوا سفر روحانی به اواسط هفته جاری موکول شده است. سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به آذربایجان‌غربی در حالی به تعویق افتاد که این استان با مشکلات زیادی از جمله بیکاری جوانان و تعطیلی میزان قابل توجهی از واحدهای تولیدی- صنعتی، بحران دریاچه ارومیه و طولانی شدن روند احداث برخی طرح‌ها از جمله راه‌آهن ارومیه- مراغه مواجه است و تاکنون اقدامات قابل توجهی از سوی دولت در این استان انجام نشده است. دولت دوازدهم پیش از این به استان‌‌های سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان‌شرقی و خراسان‌رضوی سفر استانی داشته است. در جریان این سفرها روحانی وعده‌‌های زیادی به مردم داد. «وطن‌امروز» در گفت‌وگو با نمایندگان این 3 استان در مجلس شورای اسلامی، میزان تحقق یا پیشرفت این وعده‌ها را پیگیری کرده.

 

نماینده مردم زاهدان در مجلس: آمارهای دولتی‌ها از نظر ما واقعی نیست
حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، به وعده‌‌های سال گذشته روحانی در سفر استانی به سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و ضمن انتقاد از کم‌کاری دولت در این پروژه‌ها گفت: کلا امیدی به این دولتمردان و وعده‌‌‌هایی که می‌دهند ندارم چون معمولا این وعده‌ها عملی نمی‌شود. آقای رئیس‌جمهور اوایل دولت دوازدهم سفری به سیستان‌وبلوچستان در رابطه با پروژه گازرسانی به این استان داشت اما خدا شاهد است تاکنون 10 درصد زاهدان هم گازکشی نشده است.
وی درباره وعده دیگر روحانی مبنی بر اتصال راه‌آهن چابهار به بیرجند و سپس مشهد نیز گفت: برای اتصال راه‌آهن زاهدان به بیرجند و مشهد کاری انجام نشده اما در رابطه با راه‌آهن چابهار به ایرانشهر شاید 20 درصد از زیرساخت‌های آن آماده شده باشد. منتها کارها خیلی کند پیش می‌رود چون دولت منابع قابل توجهی به این پروژه‌ها اختصاص نمی‌دهد از طرفی نتوانسته از منابع خارجی هم در این‌باره استفاده کند.
شهریاری در ادامه به برخی مشکلات این استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه سیستان‌وبلوچستان بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارد. آمارهایی که دولتمردان اعلام می‌کنند از نظر ما واقعی نیست.  وی درباره وعده دیگر روحانی به مردم سیستان‌وبلوچستان راجع به تجهیز اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری مدرن نیز گفت: قرار بود دولت ظرف 3 سال 46 هزار هکتار را برای این منظور آماده کند. دو فقره اعتبار 500 میلیون دلاری و 300 میلیون دلاری هم به دستور مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی به این طرح اختصاص یافت اما تا الان که بنده با شما صحبت می‌کنم حتی 10 هزار هکتار هم از آن 46 هزار هکتار اجرایی و عملیاتی نشده است با اینکه چند بار قول دادند کار را در موعد مقرر تمام کنند.
نماینده مردم زاهدان در پاسخ به این سوال که علت عدم تحقق این وعده‌ها چیست، خاطرنشان کرد: این وعده‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی برای رای گرفتن دارد. شهریاری البته انتقادات تندتری را نسبت به دولت مطرح کرد. او گفت: به‌نظرم از این دولت انتظار بیشتری هم نباید داشت. ما امیدواریم هر چه زودتر این دولت به اتمام برسد و همچنین امیدواریم در انتخابات آتی، مردم عزیزمان اشتباهات قبلی را تکرار نکنند.
 

نماینده مردم تبریز در مجلس:سفر استانی دولت دستاوردی برای آذربایجان نداشت
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» در پاسخ به سوالی درباره میزان تحقق وعده‌‌های روحانی در سفر استانی به آذربایجان‌شرقی که اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد، گفت: نه‌تنها سفر استانی اردیبهشت‌ماه امسال آقای روحانی به آذربایجان‌شرقی بلکه سفر استانی قبلی او به این استان که 3 سال پیش انجام شده بود، متاسفانه دستاورد ملموسی برای مردم ما نداشت. در حوزه زیرساخت‌ها که به طور خاص شاهد وعده‌‌های زیادی از سوی رئیس‌جمهور در قالب مصوبات استانی بودیم، پیشرفتی نداشتیم و حتی پروژه‌‌‌هایی که به دست خود آقای روحانی کلنگ‌زنی شد، اتفاق خاصی بعد حدود 4 سال نیفتاد. مثلا آزادراه تبریز- بازرگان که خود آقای روحانی کلنگ‌زنی کرده و با سرمایه‌گذاری خارجی شروع شده بود اما این قرارداد در ادامه بهم خورد و اصلا پیشرفتی نداشت. همینطور پروژه قطار تبریز- میانه که بیشتر کارهای آن انجام شده بود و ما حاضر بودیم مردم ما حتی بروند و از بستان‌آباد سوار قطار بشوند و بروند میانه و سپس تهران ولی این اتفاق بر خلاف وعده‌‌‌هایی که دولت داده بود محقق نشد. قرار بود ایستگاه بستان‌آباد، هفته دولت سال گذشته افتتاح شود ولی این اتفاق نیفتاد. بزرگراه تبریز- اهر هم همینطور. این پروژه هم از سوی دولت به نتیجه نرسید. بزرگراه سهند که جزو مصوبات سفر استانی 4 سال قبل آقای رئیس‌جمهور بود هم متاسفانه به نتیجه خاصی نرسید.
علیرضابیگی افزود: روی هم رفته 2 سفر استانی رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی دستاورد خاصی نداشت و بویژه در حوزه زیرساخت‌ها اتفاق ویژه‌ای نیفتاد.
وی به حضور اردیبهشت‌ماه روحانی در تبریز و در بازار و کارگاه‌های تولید کفش این شهر اشاره کرد و گفت: انتظاری که در این‌باره از دولت وجود داشت، تهیه یک طرح مدون برای پشتیبانی از صنعت کفش تبریز بود که مسائلی چون طراحی، آموزش و بهبود کیفیت این صنعت را دربر گیرد. قرار بود دولت در این حوزه‌ها به صنعت کفش تبریز کمک کند که متاسفانه این وعده هم محقق نشد. آن بازدید آقای روحانی در واقع یک حرکت تبلیغاتی بود که در آن زمان صورت گرفت. ایشان در مسیر فرودگاه برای بازگشت به تهران بود که دقایقی هم به بازار کفش سر زد.
نماینده مردم تبریز اظهار داشت: سفرهای استانی دولت شوی تبلیغاتی است و واقعیت این سفرها همین است. بهترین شاخص برای قضاوت در این‌باره، سنجش میزان پیشرفت‌‌‌هایی است که در پروژه‌‌های مختلف و بویژه پروژه‌های زیربنایی باید محقق شود که متاسفانه تاکنون محقق نشده است. ما از این جهت بسیار متاسفیم چون به اعتبار دولت جمهوری اسلامی ایران نزد افکار عمومی لطمه وارد می‌شود و این به هیچ‌وجه پسندیده نیست. اگر واقعا دولت نمی‌توانست کاری انجام دهد نباید قولش را به مردم می‌داد.

نماینده مردم مشهد در مجلس: این سفرها بی‌فایده است
حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به سفر استانی اردیبهشت‌ماه روحانی و هیات دولت به خراسان‌رضوی گفت: بنده به همراه چند نماینده دیگر مشهد مانند آقایان کریمی‌قدوسی، حسین‌زاده بحرینی و امیرحسین قاضی‌زاده در جریان این سفر، در هیچ‌کدام از جلسات روحانی در مشهد حضور نداشتیم و حضور خود در اینگونه جلسات را مغایر جایگاه نمایندگی مردم می‌دانستیم، چرا که بسیاری از مصوبات سفرهای قبلی بر زمین مانده و هنوز اجرایی نشده است و طبعا در چنین شرایطی دادن وعده جدید به مردم را غیرقابل قبول می‌دانیم. وی افزود: سفرهای اینچنینی بی‌فایده است و حضور در صحن مجلس و پیگیری مطالبات مردم در مجلس، منفعت بیشتری برای مردم استان دارد. پژمانفر افزود: چون در سفر اردیبهشت‌ماه آقای روحانی به مشهد و همچنین در جلسات مربوط به این سفر نبودیم، طبعا نمی‌دانیم در این جلسات چه وعده‌ها و قول‌هایی به مردم داده‌اند.
طبق این گزارش، در جریان سفر اردیبهشت‌ماه هیات دولت به خراسان‌رضوی، علاوه بر 4 نماینده مشهد در مجلس، برخی دیگر از نمایندگان استان نیز روحانی را همراهی نکردند. رضا شیران تنها نماینده مشهد بود که در این سفر حضور داشت. پیشرفت در آزادراه حرم تا حرم، توسعه حاشیه شهر مشهد، تکمیل خط آهن سبزوار و تکمیل بیمارستان حشمتیه در سبزوار از جمله وعده‌‌های روحانی در سفر اردیبهشت‌ماه امسال به خراسان‌رضوی بود.  پروژه ملی حرم تا حرم یکی از مهم‌ترین مطالبات چندین ساله مردم برای اتصال استان قم به استان خراسان‌رضوی است و احداث پروژه به دلیل وجود 2 بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) نقش مهمی در کاهش میزان مصرف سوخت و مدت‌زمان تردد مسافران میان این 2 شهر زیارتی دارد. پروژه حرم تا حرم مهرماه سال 89 کلنگ‌زنی شد. پس از پایان دولت دهم این پروژه تکمیل نشد و با شروع به‌کار دولت یازدهم مجدداً کلنگ‌زنی شد. احداث آزادراه حرم تا حرم یکی از نیازهای جدی مسافران و زائران است که طی چند سال اخیر تنها 38 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه 2 کشور 15 آبان 96 گفته بود راه‌آهن سبزوار تا سال 97 به اتمام می‌رسد. بر اساس اظهارات علی‌اکبر مردی، برای بهره‌برداری اولیه راه‌آهن سبزوار و اتصال آن به شبکه سراسری، 110 میلیارد تومان اعتبار لازم بوده است. این در حالی است که این طرح تاکنون تکمیل نشده است. از سوی دیگر عباس آخوندی، وزیر سابق راه‌وشهرسازی 25 مرداد 97 یعنی 3 ماه بعد از سفر استانی روحانی به خراسان‌رضوی، در حاشیه بازدید از این طرح گفت: برای اتمام و بهره‌برداری از طرح راه‌آهن سبزوار، 177 میلیارد تومان اعتبار لازم است! بیمارستان حشمتیه سبزوار نیز یکبار 17 بهمن 94 با دستور حسن روحانی و از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شده بود با این حال در سفر اردیبهشت امسال روحانی قرار بود این بیمارستان تکمیل شود که این وعده روحانی نیز همچنان بر زمین مانده است.


Page Generated in 0/0070 sec