printlogo


کد خبر: 201764تاریخ: 1397/8/26 00:00
مدارس غیرانتفاعی و ضمانت اجرای قوانین آموزش و پرورش؟

لیلا شوقی: یکی، دو سالی می‎شود که وزیر آموزش‌وپرورش و معاون‌های این وزارتخانه نسبت به حذف استفاده از کتاب‏های کمک ‏درسی در دوره ابتدایی تاکید دارند.
امسال اما به نظر می‌رسد عزم مدیریتی می‏خواهد جلوی استفاده از کتاب‏های کمک‌درسی در مقطع ابتدایی را بگیرد؛ مقطع تحصیلی‌ای که 6-5 سالی می‎شود «ارزشیابی توصیفی» جای نمره را در آن گرفته و این روزها هم قرار است طرح استفاده نشدن از کتاب‏های کمک‌درسی در آن اجرا شود. اتفاقی که موافق طبع بسیاری از کارشناسان آموزشی است و استقبال از طرح ممنوعیت استفاده از کتاب‏های کمک‌درسی خود گواه این موضوع است و همه مدارس دولتی هم موظف به اجرای آن هستند.
در این طرح اما ابهامی وجود دارد، بخش قابل توجهی از دانش‏آموزان به مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی می‎روند و این مدارس نسبت به مدارس دولتی چندان ضمانت اجرایی برای اجرای قوانین وزارت آموزش‌و‌پرورش و ابلاغیه‌های این وزارتخانه‌ را ندارند. استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی هم بیشتر در مدارس غیرانتفاعی مشاهده می‏شود، مدارسی که انگار تضمینی برای فروش‎های میلیاردی کتب کمک‌درسی شده‏اند. طبق آمار خانه کتاب در کشور، در سال 95، یکهزار و 800 میلیارد تومان کتاب منتشرشده که 576 میلیارد تومان آن مربوط به کتاب‏های کمک‌درسی است. یعنی حدود 30 درصد مربوط به کتب کمک‌درسی هستند؛ هزینه سنگینی که از جیب خانواده‏ها تأمین می‏‎شود و این گردش مالی عظیم آن قدر وسوسه‎انگیز است که راه‏هایی برای دور زدن قانون وجود داشته باشد. به نظر می‏رسد عزم مدیریتی باید در زمینه اجرای قانون هم چاره‏ای را اتخاذ کند. شاید عمل به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تنها ضمانت اجرایی قوانینی است که از طرف وزارت آموزش‌وپرورش تنظیم می‏شود. طبق سند تحول بنیادین، فرآیند طراحی، تدوین و اجرای اسناد تحولی باید زیر نظام‎هایی از جمله تدوین برنامه درسی، تربیت معلمان متخصص و تأمین منابع انسانی انجام شود. توجه و عمل به همین چند بند خود می‏تواند نگرانی‏های کارشناسان آموزشی را از اجرای قانون کاهش دهد. یکی از مهم‏ترین اهداف سند، طراحی، تدوین و اجرای برنامه درسی ملی بر اساس اسناد تحول راهبردی و بازتولید برنامه‎های درسی موجود با تأکید بر متناسب‌سازی حجم و محتوای کتب درسی، ساعات و روزهای آموزشی، با توجه به توانمندی‏ها و ویژگی‏های دانش‎آموزان است. شاید اگر همین نکته مهم با برنامه‎ریزی مدیران و متناسب‎سازی ساعات آموزشی و حجم دروس تنظیم شود، بسیاری از مشکلات هم حل شود. یک سوی اجرایی شدن سند اما به‌کارگیری و آموزش نیروی انسانی متخصص، شایسته و متعهد در نظام آموزشی است، موضوعی که بسیاری از آنها باید از خود آموزش‌وپرورش شروع شود.


Page Generated in 0/0050 sec