printlogo


کد خبر: 201807تاریخ: 1397/8/26 00:00
گمانه‌زنی ها درباره مرگ بالینی رئیس‌جمهور فراری یمن شدت گرفت
منصور هادی در کما

گروه بین‌الملل:  «عبدالملک العجری» عضو ارشد جنبش انصارالله گفت اطلاعات ضد و نقیضی درباره وضعیت جسمانی «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن وجود دارد.
العجری در صفحه توئیتر خود نوشت: منصور هادی با توجه به وخامت شرایط جسمانی‌اش نمی‌تواند هیچ نقشی در مدیریت مرحله انتقالی جدید که نیازمند یک رهبری سازنده و فعال است، داشته باشد. وی افزود: همچنان روایت‌های مختلفی درباره شرایط جسمانی منصور هادی وجود دارد اما او مطمئنا به مرگ بالینی دچار شده است. عضو دفتر سیاسی انصارالله تصریح کرد: پرونده عبد ربه منصور هادی بسته شده است و ادامه حضورش در سطوح قدرت یمن امکان‌پذیر نیست. شبکه تلویزیونی المیادین چندی پیش به نقل از منابع سیاسی یمن گزارش داده بود رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن به علت وخامت اوضاع جسمانی نتوانست در ریاض با مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن دیدار کند.
خبرگزاری اسپوتنیک در شهریورماه گذشته خبر داده بود که منصور هادی از سال ۲۰۱۱ به علت بیماری قلبی تحت درمان قرار دارد.  اما دبکا، منبع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که به ارتش این رژیم وابسته است پیش‌تر گفته بود هادی در عدن طی یک عملیات ترور جان خود را از دست داده است. همچنین برخی منابع می‌گویند طی 2 هفته گذشته شایعاتی  به نقل از برخی منابع یمنی مبنی بر فوت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن رسانه‌ای شد و هم‌اکنون این مساله به اوج خود رسیده است. مبتنی بر این شایعات، مداوای هادی که مدتی است برای معالجه بیماری قلبی در آمریکا بسر می‌برد موثر نیفتاده و او بر اثر مرگ مغزی مرده است. در تمام مدت اوج‌گیری این اخبار، هیچ تصویر جدیدی از هادی منتشر نشده و عدم انتشار تصویری جدید از هادی از 22 اکتبر تاکنون این اخبار را تقویت کرده است. هادی از گذشته مورد تایید تمام اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس نبوده است و اگر حمایت‌های حکومت سعودی و بویژه بن‌سلمان متوجه او نبود باید پیش از این از عرصه سیاسی یمن حذف می‌شد، هرچند در شرایط کنونی نیز به هیچ‌وجه به عنوان بازیگری موثر در این عرصه محسوب نمی‌شود اما سعودی‌ها درخواست دولت وی را بهانه مداخله نظامی خود در این کشور می‌دانند؛ مداخله‌ای که با گذشت 4 سال عملا نتیجه‌ای در بر نداشته است. همچنین برخی منابع خبری نیز گفته‌اند هفته گذشته عبد ربه منصور هادی در یکی از بیمارستان‌های  کلیولند آمریکا عمل جراحی قلب باز شده اما این عمل موفق نبوده و منصور هادی در وضع مرگ بالینی قرار گرفته است. سرلشکر علی محسن الاحمر، فرمانده نظامی مورد حمایت عربستان و احمد بن عوض بن مبارک (سفیر یمن در واشنگتن) برای جانشینی عبد ربه منصور هادی تلاش می‌کنند.
گفته می‌شود علی محسن الاحمر تلاش می‌کند با کسب رضایت آمریکا تا زمان اعلام خبر مرگ عبدربه منصورهادی همچنان در سمت نایب‌رئیس باقی بماند و پس از آن جانشین او شود اما سفیر یمن در واشنگتن در رایزنی‌‌های خود بویژه در تماس با سفیر آمریکا در یمن، در پی آن است تا آمریکا با نایب‌رئیسی وی موافقت کند و پس از آن زمینه را برای اعلام خبر مرگ عبدربه منصورهادی و اعلام جانشینی او فراهم کند.
در همین حال با توجه به این تحرکات حزب الاصلاح و شورای انتقالی جنوب و ترافیک بالای دیدارها میان نیروهای وابسته به ریاض و ابوظبی، دیگر جایی برای شک و تردید وجود ندارد که این دیدارها برای انتخاب جانشین هادی صورت می‌گیرد، زیرا به دور از حضور شخص او و حتی «معین عبدالملک» نخست‌وزیر او صورت می‌گیرد. در همین حال باید به این نکته تاکید کرد که علی محسن الاحمر که از سوی عربستان در فوریه 2016 به عنوان معاون هادی انتخاب شد، مسؤول اول در اداره امور سیاسی و نظامی به شمار می‌رود. وی برای ایفای نقش در این پست، با فشارهای سیاسی بزرگی از سوی امارات و آمریکا مواجه خواهد شد، زیرا آنها مخالف جانشینی او هستند.
 


Page Generated in 0/0067 sec