printlogo


کد خبر: 201850تاریخ: 1397/8/27 00:00
منابع ترکیه‌ای:
سر خاشقجی را به ریاض برده‌اند

گروه بین‌الملل: آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به اطلاع مقامات ارشد ایالات متحده رسانده است شخص ولیعهد سعودی در طراحی و اجرای نقشه قتل فجیع جمال خاشقجی دست داشته است. درست پس از آنکه کاخ سفید در اقدامی نمایشی و مضحک فرمان تحریم 17 تن از اعضای تیم ترور روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را صادر کرد و بدین ترتیب نقش عاملان رده بالا و آمر اصلی این جنایت مشهور را نادیده گرفت، روزنامه واشنگتن‌پست که خاشقجی ستون‌نویسش بود بار دیگر شوکی بزرگ در رابطه با این پرونده به افکار عمومی وارد آورد.
شین هریس، گرگ میلر و جاش داوسی، اعضای تیم تحقیقاتی واشنگتن‌پست درباره قتل خاشقجی در گزارشی مشترک که روز جمعه منتشر شد به نقل از منابعی در عالی‌‌‌‌‌ترین سطوح حاکمیت آمریکا فاش کردند سازمان سیا به این نتیجه رسیده است که همه سرنخ‌ها در این پرونده به شخص محمد بن‌سلمان ختم می‌شود.
به گفته مقاماتی که به شرط عدم افشای نام‌شان با روزنامه‌نگاران مزبور مصاحبه کرده‌‌‌‌اند، یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین منابع اطلاعاتی سیا برای رسیدن به سرنخ، شنود تماس تلفنی «خالد بن‌سلمان» برادر ولیعهد با «جمال خاشقجی»، پیش از سفر مرگبار او به ترکیه بوده است. پسر کوچک شاه سعودی در آن تماس به قربانی گفته بود برای دریافت اسناد مورد نیاز خود باید به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کند و انجام این کار خطری برایش نخواهد داشت.
طبیعی بود این گزارش باعث خشم و وحشت توأمان خالد بن‌سلمان شده و او هرگونه تماس با خاشقجی را تکذیب کرده و ادعای واشنگتن‌پست را دروغ خوانده است اما مسأله اینجاست که سفیر سعودی در آمریکا چند روز بعد از ناپدید شدن خاشقجی عملا از واشنگتن به ریاض پناه برده و قصد بازگشت هم ندارد.
با اینکه برادر بن‌سلمان در پیامی توئیتری از دولت آمریکا خواست هرگونه اطلاعات درباره این ادعا را علنی کند اما جرأت ندارد به سر کارش در واشنگتن بازگردد.
از آنجا که سفیر عربستان در آمریکا نمی‌توانسته دستور ترور روزنامه‌نگار منتقد را صادر کرده باشد پس منطقا نگاه‌ها به نزدیک‌‌‌‌‌ترین شخص در کانون قدرت به او یعنی برادر بزرگ‌ترش در مقام ولیعهدی متوجه می‌شود یعنی همان کسی که طبق شنودهای سیا ساعاتی جلوتر دستور برقراری تماس با خاشقجی را به واشنگتن ابلاغ کرده بود. پیش‌‌‌‌‌‌تر هم رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یادداشتی مطبوعاتی همه مقامات عالی سعودی از جمله شخص شاه را از آمریت ترور خاشقجی مبرا دانسته بود جز بن‌سلمان.
او روز جمعه نیز در تماس تلفنی با ترامپ بار دیگر به همتای آمریکایی خود و حامی اصلی بن‌سلمان هشدار داد :«اجازه نمی‌دهیم اسرار جنایت قتل خاشقجی سربسته بماند».
به گفته منابع عالی‌رتبه دولتی آمریکا، از جمله دیگر شواهدی که سیا را به این نتیجه رسانده که محمد بن‌سلمان آمر اصلی ترور بوده، جایگاه حاکمیت مطلق او بر عربستان با توجه به شرایط ذهنی پدر تاجدارش و حذف تمام رقبای سیاسی است به شکلی که او حتی بر انجام کوچک‌ترین مسائل در پادشاهی نظارت دارد. آنها معتقدند «مسأله‌ای که پذیرفته شده این است که امکان ندارد این اتفاق بدون آگاهی یا مشارکت او رخ داده باشد».
یک مقام آمریکایی که از ارزیابی‌های سیا مطلع است در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست، محمد بن‌سلمان را یک «تکنوکرات خوب» اما مستبد و ناپایدار می‌داند. از نظر او «ولیعهد سعودی فردی است که خیلی زود به نقطه جوش می‌رسد و مثل اینکه نمی‌فهمد کار‌هایی هست که نمی‌توان آنها را انجام داد». با این حال تحلیلگران سیا معتقدند پایگاه قدرت او مستحکم است و به‌رغم رسوایی خاشقجی خطر از دست دادن تاج و تخت او را تهدید نکرده و توافق عمومی بر این است او دوام خواهد آورد. در عین حال، واشنگتن‌پست با زیر سوال بردن روایت‌‌های متناقض رژیم سعودی از روز نخست قتل خاشقجی تا امروز، آن را شرم‌آور خوانده و روایت چند روز پیش دادستان سعودی که تلاش کرد مقصر این عملیات را گروهی خودسر معرفی کند که قصد اولیه‌شان بازگرداندن خاشقجی به عربستان بوده را یک دروغ دیگر و نشانه غافل بودن مقامات ریاض از عمق رسوایی خوانده است.
در عین حال همکاران پیشین خاشقجی در این روزنامه اظهارات غیر علنی رئیس‌جمهور آمریکا درباره دست داشتن بن‌سلمان در این جنایت را باز تاب داده‌‌اند و از بحران جدی در سیاست خارجی کاخ سفید و نقش بر آب شدن برنامه‌های ترامپ برای اتکا به رژیم سعودی به عنوان محور جبهه ضدایرانی نوشته‌اند.
در حالی که «دونالد ترامپ» تاکنون بن‌سلمان را به‌خاطر روابط گرم داماد و مشاور یهودی‌‌‌‌اش «جرد کوشنر» با او به مشارکت در این قتل متهم نکرده اما به گفته دستیاران ترامپ، او در محافل غیرعلنی به شواهدی از نقش بن‌سلمان در این ترور اشاره کرده است.
با این وجود ترامپ به مقام‌های ارشد کاخ سفید گفته که می‌خواهد محمد بن‌سلمان در قدرت باقی بماند، چون سعودی به مهار ایران کمک می‌کند. او همچنین گفته نمی‌خواهد جنجال‌های ایجادشده بر سر قتل خاشقجی در تولید نفت توسط این کشور مانع ایجاد کند.
از دیگر منابع اطلاعاتی سیا، فایل صوتی است که میت، دستگاه اطلاعاتی ترکیه توسط شنود داخل کنسولگری به دست آورده است.
همچنین سیا تماس تلفنی دیگری که از داخل کنسولگری توسط یکی از اعضای تیم ترور انجام شده را مدنظر قرار داده که در آن «ماهر مطرب»، از مقام‌های امنیتی سعودی در روز ترور با «سعود القحطانی» مشاور دربار سعودی تماس گرفته و به او گفته مأموریت انجام شده است.
در همین حال مقامات چندین کشور اروپایی اعلام کرده‌‌اند درباره نقش بن‌سلمان در ترور خاشقجی به نتایجی مشابه سیا دست یافته‌اند.
انگیزه بن‌سلمان برای قتل
گزارش‌‌های اطلاعاتی دولت آمریکا قبل از قتل خاشقجی نیز از احتمال بروز خطر برای وی خبر می‌دادند آن هم با اینکه او ساکن ویرجینیا و یک شهروند آمریکا بود. اما سوالی که باقی مانده این است چرا محمد بن‌سلمان تصمیم به کشتن روزنامه‌نگاری گرفت که به دنبال عزل او از قدرت نبود و تنها منتقد او محسوب می‌شد؟
یکی از تئوری‌های سیا این است که ولیعهد سعودی، خاشقجی را یک «اسلام‌گرای خطرناک» می‌دانسته که به سمت اخوان‌المسلمین گرایش فکری داشته و این همان چیزی است که در تماس تلفنی سراسیمه‌‌‌‌اش با کاخ سفید، متعاقب قتل روزنامه‌نگار مزبور به زبان آورده است.
اما دربار سعودی بند را زمانی آب داد  که در اطلاعیه خود در محکومیت ظاهری جنایت خاشقجی، آن را «اشتباهی راهبردی» خواند، گویی مخالفان این اقدام می‌خواسته‌‌اند از این طریق از ولیعهد جاه‌طلب انتقام بگیرند.
در عین حال مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز روز پنجشنبه در واکنش به بیانیه دادستانی سعودی اعلام کرد که توضیحات مقامات سعودی قانع‌کننده نیست و باید روشن شود چه کسانی آمریت اصلی قتل را بر عهده داشته‌اند.
 

محافظ بن‌سلمان سر خاشقجی را به ریاض فرستاد
یک مقام ترکیه‌ای با افشای اطلاعاتی جدید درباره پرونده قتل جمال خاشقجی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اعلام کرد که سر این روزنامه‌نگار پس از قطعه‌قطعه کردن بدنش به دست ماموران سعودی به عربستان منتقل شده است. به گفته منبع مزبور، «اطلاعات موجود نزد ترکیه که برخی سران جهانی و دستگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی نیز از آن مطلع شده‌اند، سبب شوکه شدن کسانی شده که از این اطلاعات باخبر شده‌اند، زیرا جنایتی بسیار وحشیانه است... هنوز ترکیه اطلاعات بیشتری در اختیار دارد که از آن پرده بر نداشته است».
به گزارش «الخلیج آنلاین»، این مقام مسؤول ترک گفته است: «اطلاعات نشان می‌دهد سر جمال خاشقجی [جدا شده و] به ریاض منتقل شده و سایر اجزای جسد او در ترکیه است. تیم تحقیق ترکیه نمونه‌هایی به دست آورده که نشان می‌دهد جسد را از بین‌ برده‌اند... بعد از قتل و قطعه‌قطعه کردن جسد توسط تیم ترور سعودی، هنوز روشن نیست که سر جمال خاشقجی چطور به عربستان منتقل شده؛ از مسیر هوایی، زمینی یا دریایی».
این مسؤول ترکیه‌ای به «ماهر مطرب» محافظ شخصی محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی اشاره کرده و گفته است: «ماهر مطلب، محافظ شخصی ولیعهد سعودی یکی از عناصر اصلی است که این جنایت را مرتکب شده‌ است. او گذرنامه دیپلماتیک دارد، برای همین، چمدان او هنگام ترک فرودگاه آتاتورک تفتیش نشد. همچنین هواپیمای اختصاصی‌ای که او را آورده بود به دلیل مصونیت دیپلماتیک، بازرسی نشد. اطلاعات مربوط به انتقال سر جمال به ریاض، دلیل محکومیتی جدید علیه ولیعهد سعودی، محمد بن‌سلمان است بویژه که تأکید می‌کند ارسال سر جسد به ریاض و تسهیل انتقال آن با دستورات از رده بالا بوده است...».


Page Generated in 0/0055 sec