printlogo


کد خبر: 201870تاریخ: 1397/8/27 00:00
برهم صالح در سفر به ایران بر مخالفت با تحریم‌های آمریکا تأکید کرد
پیام به واشنگتن از تهران
روحانی: می‌توانیم روابط اقتصادی بین 2 کشور را به رقم ۲۰ میلیارد دلار برسانیم

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور عراق روز گذشته برای دیدار با مقامات عالی‌رتبه کشورمان و رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای به تهران سفر کرد.
این سفر در شرایطی انجام شده است که طی چند ماه گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای مخدوش کردن روابط 2 کشور ایران و عراق انجام شده بود. حمله 2 ماه پیش به کنسولگری ایران در بصره که به تحریک کنسولگری آمریکا در این شهر صورت گرفت، فضاسازی گسترده غربگراها علیه زوار عراقی مشهد و همچنین شروع تحریم‌های ضدایرانی و تلاش آمریکا برای همراه کردن عراق علیه ایران از جمله اقداماتی بود که طی چند ماه گذشته برای تخطئه روابط نزدیک 2 کشور ایران و عراق در جریان بود.
با این حال، برهم صالح که معمولا به عنوان چهره‌ای تکنوکرات در عراق شناخته می‌شود، طی هفته‌های گذشته چندین بار با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالفت کرده بود. رئیس‌جمهور عراق هفته گذشته در جریان سفر به کویت، به صراحت اعلام کرد همراهی کشورش با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا را رد می‌کند.
برهم صالح حتی پیش از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور عراق و زمانی که نامزد تصدی این پست بود، در گفت‌وگو با شبکه العراقیه، مواضعش نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تشریح کرد و گفت: «من به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری عراق و همچنین به عنوان یک شهروند عراقی می‌گویم، ایرانی‌ها در زمان جهاد علیه صدام آغوش خود را به روی ما گشودند. برای همین شکی نیست که ما با ملت ایران ابراز همدردی می‌کنیم و نمی‌خواهیم هیچ آزاری به آنها برسد. اعمال تحریم‌ها علیه ایران تبعاتی برای عراق خواهد داشت و تنها محصور به ایران نخواهد بود، بنابراین چرا نباید عراق در موضع دفاع از همسایه‌اش، ایران، نباشد، در حالی که ما روابط درهم‌تنیده تاریخی با ایرانی‌ها داریم».
بخشی از سازوکار تحریم علیه ایران نخواهیم بود
رئیس‌جمهور عراق در دیدارهای روز گذشته در تهران نیز مواضعی مشابه بیان کرد. برهم صالح در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت همکاری‌های ایران و عراق برای مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و تکفیر در منطقه، خاطرنشان کرد: مطمئناً عراق بخشی از ساز و کار تحریم یا اعمال هرگونه سیاست‌ خصمانه علیه ایران نخواهد بود. وی در ادامه سخنانش در این نشست، با اشاره به حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم عراق در مبارزه با نظام دیکتاتوری صدام در سال‌های گذشته و نیز جنگ علیه تروریسم و داعش، بر ضرورت توسعه روابط تهران - ‌بغداد در راستای تأمین منافع و رفاه 2 ملت، تأکید کرد و گفت: امروز گذشته از پیوندهای دوستانه و قلبی 2 ملت، مصالح و منافع عراق را در توسعه روزافزون مناسبات با ایران می‌بینیم.
برهم صالح با بیان اینکه متأسفانه امروز در منطقه شاهد شرایط تأسف‌بار و درگیری‌ها و کشمکش‌های بی‌فایده هستیم، خاطرنشان کرد: باید شرایط جدید و نظام منطقه‌ای باثباتی را ایجاد کنیم که مبتنی بر همگرایی و منافع ملت‌ها باشد و مطمئناً جمهوری اسلامی ایران در این راستا نقشی محوری دارد. وی با اشاره به توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه ایران و عراق در زمینه‌های مختلف تجاری، ‌اقتصادی و زیرساختی، اظهار داشت: ارتباط خطوط راه‌آهن 2 کشور و ایجاد مناطق مشترک تجاری و صنعتی می‌تواند در توسعه روابط اقتصادی فی‌مابین تأثیر مثبتی داشته باشد.
پیامی روشن از بغداد به تهران
رئیس‌جمهور عراق همچنین در نشست خبری دیروز با حسن روحانی باز هم از ایران حمایت کرد. برهم صالح ظهر دیروز در نشست خبری با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان ضمن تشکر از استقبال گرم رئیس‌جمهور و مسؤولان ایران در این سفر گفت: امروز من پیامی روشن را از بغداد برای شما آورده‌ام. در عراق ما اهمیت روابط با ایران را بخوبی درک می‌کنیم و این روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بین 2 کشور ریشه در تاریخ دارد. وی ادامه داد: 2 ملت همسایه و مسلمان که پیوندهای عمیقی آنها را با یکدیگر مرتبط می‌کند و شرایط جغرافیایی 2 کشور که آنها را همسایه یکدیگر قرار داده این پیوندها را بیشتر تقویت می‌کند. ملت‌های ایران و عراق در بسیاری از حوادث مهم منطقه نقش داشتند. ما حمایت‌های شما از مردم عراق در دوران مبارزه با استبداد صدام  را فراموش نمی‌کنیم. همچنان که مواضع ایران در مبارزه اخیر ما علیه تروریسم را فراموش نخواهیم کرد. ایران با حمایت‌هایی که از ما انجام داد نقش بزرگی در شکست تروریسم داشت.
برهم صالح اظهار داشت: ما اهمیت فراوانی برای این پیوندهای مشترک و روابط 2 کشور قائل هستیم اما خواستار این هستیم که به شرایطی بهتر از آنچه امروز در آن قرار داریم برسیم و این شرایط و روابط بهتر آن چیزی است که ملت‌های 2 کشور و تمام منطقه شایسته آنند.
افق روابط تجاری 20 میلیارد دلاری
در جریان نشست خبری دیروز روسای جمهور ایران و عراق، حسن روحانی افق روابط تجاری 2 کشور را در آینده‌ای نزدیک، 20 میلیارد دلار اعلام کرد. روحانی در نشست خبری مشترک با برهم صالح گفت: برای همه ما واضح است که روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی، فرهنگی و مصالح ملی و منطقه‌ای یک روابط بسیار مهم و ویژه‌ است. درواقع همه مسؤولان فعلی جمهوری عراق با مسؤولان جمهوری اسلامی ایران یک همکاری بیش از ۳۰ ساله را دارند؛ هم در مبارزه با استبداد در عراق و هم برای استقرار امنیت در عراق.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز روابط 2 کشور بین 2 هیأت مورد بررسی قرار گرفت و 2 طرف ضمن تأکید بر ادامه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بین ایران و عراق بر این نکته هم اعتراف داشتیم که ظرفیت‌های بیشتری برای توسعه روابط بین 2 کشور وجود دارد. رئیس قوه مجریه اضافه کرد: امروز روابط اقتصادی بین 2 کشور به حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد که می‌توانیم با تلاش دوجانبه در آینده نزدیک این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار
 برسانیم.

سفر «صالح» به تهران پاسخ منفی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران است
سفیر اسبق ایران در عراق گفت: آمریکا به عراق فشار زیادی آورد تا با آنها در تحریم‌ها علیه ایران همراهی کند، ولی بغداد تسلیم سیاست آنها نشد و این سفر هم  اعلام پاسخ منفی به خواسته آمریکاست.
حسن کاظمی‌قمی، سفیر اسبق ایران در عراق در گفت‌وگو با مهر، درباره پیامدهای سفر رئیس‌جمهور عراق به ایران با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، اظهار داشت: ایران و عراق 2 کشور مهمی هستند که نگاه واحدی را در مسائل منطقه‌ای دارند و به دنبال ایجاد ثبات و امنیت در منطقه هستند و در مسیر مبارزه با تروریسم تلاش‌های گسترده و مشترکی دارند، بنابراین به طور طبیعی این سفرها می‌تواند در عملیاتی کردن برنامه‌های مشترک دو طرف موثر باشد.
سفیر اسبق ایران در عراق با بیان اینکه سفر آقای صالح در شرایطی به کشور ما صورت گرفته است که ما شاهد تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه آمریکایی‌ها علیه مردم ایران هستیم، خاطرنشان کرد: آمریکا در این مسیر به عراق فشار زیادی را وارد آورد تا با آنها در تحریم‌ها علیه ایران همراهی داشته باشد ولی بغداد تسلیم سیاست زورگویانه آنها نشد، بنابراین یکی دیگر از پیامدهای سفر رئیس‌جمهور عراق به ایران اعلام پاسخ منفی به خواسته آمریکایی‌هاست.
وی ادامه داد: دولتمردان عراقی به آمریکا گفتند ما به منافع ملی خود فکر می‌کنیم و تامین این منافع هم از رهگذر توسعه تعاملات عراق با ایران و دیگر کشورهای منطقه‌ای و همسو با بغداد خواهد بود.  
کاظمی‌قمی با اشاره به اینکه سفر رئیس‌جمهور عراق نشان می‌دهد اراده آنها مقابله با آمریکاست، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال عراقی‌ها چه در دوران پیش از سقوط رژیم صدام و چه در زمان فعلی، همواره کمک، حمایت و همراهی با مردم بوده و خواهد بود.


Page Generated in 0/0159 sec