printlogo


کد خبر: 201905تاریخ: 1397/8/28 00:00
محمد دهقان در نطق میان‌دستور خود در مجلس خطاب به وزیر امور خارجه: بعد از 5 سال خوش‌خیالی و شکست برجام اروپایی دارید فرافکنی می‌کنید
دستور قضایی برای ظریف

گروه سیاسی: در ادامه واکنش‌ها به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مبنی بر پولشویی گسترده در ایران، سخنگوی دستگاه قضایی پیگیر ارائه اسناد و توضیحات از سوی ظریف شد.
محمدجواد ظریف هفته گذشته در مصاحبه‌ای مدعی شده بود: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ما است و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند».   بیان این اظهارات جنجالی از سوی ظریف که به سرعت استقبال رسانه‌های ضدانقلاب را نیز به دنبال داشت، موجب شد بسیاری از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی نسبت به آن واکنش نشان داده و خواستار ارائه سند از سوی ظریف شوند؛ مطالبه‌ای که روز گذشته از سوی معاون اول قوه‌قضائیه و سخنگوی این دستگاه نیز تکرار شد.
روز گذشته در جریان جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول رئیس قوه قضائیه، سخنگوی دستگاه قضا به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه پیرامون پولشویی واکنش نشان داد. آنگونه که نقوی‌حسینی از این جلسه روایت کرده، محسنی‌اژه‌ای گفته است این کلمات و جملات از نظر شخص بنده، غلط بوده و وقتی از طرف یک مقام رسمی مطرح می‌شود باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند. اژه‌ای در ادامه این جلسه اعلام کرده «اینجانب نامه نوشته‌ام و گفتم اگر این جملات از سوی ظریف است، توضیحات و اسناد وی باید اخذ شود». اکنون با تاکید سخنگوی دستگاه قضا، به نظر می‌رسد محمدجواد ظریف با چالش جدیدی مواجه شده باشد. او که در روزهای گذشته به واسطه خلف وعده اروپایی‌ها در ارائهSPV و شکست مذاکرات برجام اروپایی تحت فشار مجلس و رسانه‌ها قرار داشت، اکنون باید پاسخگوی ادعای عجیب خود مبنی بر پولشویی گسترده در ایران نیز باشد؛ ادعایی که به نظر می‌رسد برای منفعل کردن مخالفان تصویب CFT در مجلس و سایر نهادهای قانونی چون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شده است. طرح ادعایی پیرامون پولشویی گسترده در ایران یا شکست در مذاکرات موسوم به برجام اروپایی البته تنها حواشی مربوط به ظریف در چند روز گذشته نبود؛ سخنگوی شورای نگهبان هفته گذشته در توئیتر خود از ترجمه غلط در متن CFT خبر داده بود. عباسعلی کدخدایی در این باره نوشته بود: «هنگام بررسی کنوانسیون پالرمو، شورای نگهبان با ایراداتی نیز در ترجمه آن مواجه گشت و مجلس آنها را اصلاح کرد. در CFT نیز واژه‌ لیست سیاه محل ایراد بود در حالی که در اسناد FATF چنین واژه‌ای وجود ندارد. اکنون باید سوال شود چگونه این مصوبات تصویب شدند؟ آیا ایرادات شورا سیاسی است یا...؟» همین چند جمله موجب شد نمایندگان که پیش از این ترجمه غلط وزارت امور خارجه از پالرمو و برجام و ارائه این لوایح با متن اشتباه به مجلس را در ذهن داشتند، بشدت از اقدام دوباره وزارت امور خارجه در ترجمه اشتباه یک سند بین‌المللی گلایه‌مند شده و حتی خواستار سوال و استیضاح ظریف شوند.
پرونده حسین فریدون در حال انجام است
در جریان جلسه دیروز حجت‌الاسلام اژه‌ای با اعضای فراکسیون ولایی مجلس، سخنگوی دستگاه قضا علاوه بر مطالبه از ظریف برای ارائه اسناد ادعایی او درباره پولشویی در ایران، پیرامون برخی موضوعات روز و مهم قضایی نیز سخن گفت. سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات این نشست گفت: در ابتدای جلسه نمایندگان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و عمده‌ترین سوالات و دیدگاه‌هایشان را درباره ورود و برخورد قوه‌قضائیه در مبارزه با اخلال‌گران نظام اقتصادی و دانه‌درشت‌ها، ضرورت برخورد با دانه‌درشت‌تر‌ها که عامل اصلی بی‌نظمی‌های اقتصادی بوده‌اند مثلا رئیس سابق بانک مرکزی، ضرورت مقابله قاطع با زمین‌خواری و چپاول اموال مردم، ضرورت اعلام نتیجه پرونده برادر رئیس‌جمهور، برادر جهانگیری، سیف و دیگران، اهتمام بیشتر قوه‌قضائیه در پاسخگویی به مکاتبات نمایندگان مجلس، لزوم ورود قاطع و برخورد قاطع با افراد رده بالای اخلال اقتصادی بویژه کسانی که موجب از بین رفتن ارز دولتی شدند، لزوم پاسخگویی قوه‌قضائیه به شبهاتی که رسانه‌های معاند و ضدانقلاب در رسانه‌ها مطرح می‌کنند و... عنوان کردند. نقوی‌حسینی همچنین تصریح کرد: در این جلسه معاون اول دستگاه قضا اعلام کرد اینجانب فقط واقعیت‌ها را عرض می‌کنم چون بسیاری از اخبار صحت ندارد. مثلا مدیرعامل کشت و صنعت هفت تپه فراری است، اصلا زندان نیست که فرصت به او داده شود تا مشکلات را حل کند.
سخنگوی فراکسیون ولایی اظهار کرد: آقای محسنی‌اژه‌ای همچنین گفت که قوانین ما باید در جهت احقاق عدالت اجتماعی باشد. وقتی در یک فاصله کم، 18 میلیارد دلار اختصاص داده می‌شود، ثبت سفارش می‌شود و توزیع می‌شود، در حالی که فشار شدید اقتصادی بر کشور وجود دارد؛ یا در این شرایط، بدون حساب و کتاب با یک برنامه‌ریزی ده‌ها تن طلای کشور توزیع می‌شود، قوه‌قضائیه چه باید بکند؟ خیلی‌ها از این اقدامات حمایت می‌کنند. دلار رفته ماشین لوکس وارد شده، دلار رفته اصلا چیزی وارد نشده، خیلی‌ها دفاع می‌کنند و می‌گویند اصلا اینها جرم نیست که قوه‌قضائیه وارد شود؛ قوه‌قضائیه در مبارزه با فساد اعم از دانه‌درشت‌ها، دست‌اندرکاران و مسؤولان، دانه‌ریزها و ... مصمم است و با هیچ احدی تعارف ندارد، البته عده‌ای هم تحت عنوان ضرورت حفظ امنیت اقتصادی، ایجاد محیط امن برای سرمایه‌گذاران و ... نسبت به برخوردهای قوه‌قضائیه اعتراض می‌کنند. نماینده مردم ورامین ادامه داد: معاون اول قوه‌قضائیه همچنین گفت که پرونده برادر رئیس‌جمهور و برادر معاون اول در حال انجام است ولی زمان‌بر بوده و نیازمند تحقیقات خیلی بیشتری است. نقوی‌حسینی بیان کرد: آقای محسنی‌اژه‌ای همچنین اعلام کردند که اعدام 2 مفسد اقتصادی به دلیل خرید و فروش ارز و سکه نیست، بلکه به علت افساد و اخلال اقتصادی است. این 2 مفسد با اقدامات خود نظام اقتصادی کشور و همچنین میلیون‌ها نفر از ملت ایران را در زندگی دچار مشکل کرده‌اند. آنها قاچاق ارز و سکه کرده‌اند، این موارد دقیق در حکم آنها آمده است.
سخنگوی فراکسیون ولایی اظهار کرد: در ادامه معاون اول دستگاه قضا گفت اینکه یک مقام دولت اعم از رئیس‌جمهور یا معاون اول و هر کس دیگری تصمیم به واگذاری ارز و سکه در آن شرایط گرفته است، اول باید بررسی شود آیا این تصمیم درست بوده یا غلط، چه کسی باید برای قوه‌قضائیه این موضوع را اعلام کند تا قوه‌قضائیه ببیند جرمی اتفاق افتاده یا خیر؟ ما به بخشی از این اقدامات می‌توانیم ورود کنیم که تخلف شده و جرمی صورت گرفته است ولی سیاست‌گذاری را ورود نکرده‌ایم، قوه‌قضائیه عوامل اصلی و موثر در تخلفات بانک مرکزی اعم از معاون، مدیرکل حراست و ... را دستگیر کرد و حداقل 9 نفر بازداشت شده‌اند و 5 نفر نیز تحت تعقیب هستند، بنابراین در برخورد با جرم و مجرم با هیچ مقام و جایگاهی تعارف نداریم و قوه‌قضائیه قطعا ورود کرده و برخورد می‌کند.
 

آقای ظریف! آبروی جمهوری اسلامی را بردید
محمد دهقان در نطق میان دستور خود در نشست علنی دیروز مجلس گفت: آقای ظریف هفته گذشته در رفتاری عجیب عملاً جمهوری اسلامی ایران را متهم به چشم بستن بر پولشویی گسترده در کشور و نیز مخالفان کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را متهم به ارتباط با پولشویان کرد. وی افزود: متأسفانه گروه FATF که کاملاً با هدایت آمریکا و برخی لابی‌های صهیونیستی فعالیت می‌کند تلاش دارد با متهم کردن ایران به پولشویی مانع فروش نفت و وارد کردن ارز ناشی از آن به کشور شود. ما نه‌تنها این اقدامات را که برای دور زدن تحریم‌ها توسط افراد نزدیک به وزارت نفت و بانک مرکزی در دولت‌های مختلف در جنگ اقتصادی با آمریکا انجام می‌شود پولشویی نمی‌دانیم، بلکه این کار را اقتدار جمهوری اسلامی ایران در این جنگ تلقی می‌کنیم. به گزارش فارس، دهقان خاطرنشان کرد: اکنون آقای ظریف باید معلوم کند منظور وی از پولشویی گسترده در ایران چیست. اگر آنگونه که از صحبت‌های وی برداشت می‌شود، پولشویی مورد نظر وی همان پولشویی مورد نظر FATF است که این اشتباه فاحشی است که یک مقام رسمی در سطح وزارت امور خارجه اینگونه کشور خودش را متهم به پولشویی و فساد کند. آقای ظریف! شما وزیر امور خارجه ایران هستید نه ترجمه‌کننده خواسته‌های گروه FATF در داخل کشور. نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: آقای ظریف! شما با مطالب نسنجیده و ناپخته آبروی جمهوری اسلامی را بردید و اگر امیدی هم برای خارج شدن ایران از لیست سیاه FATF وجود داشت با این اتهام زشت و ناروا آن امید را هم از بین بردید. اکنون ما چطور باور کنیم که سینه چاک کردن شما برای وادار کردن کشور به قبول این کنوانسیون استعماری برای خارج شدن کشور از لیست سیاه بوده است. شما با این اتهام به رفتار ظالمانه و نادرست FATF مشروعیت بخشیدید و فکر نمی‌کنم حتی وزیر امور خارجه آمریکا و سایر دشمنان ما اینگونه کشور را متهم به پولشویی کرده باشند. دهقان خاطرنشان کرد: برداشت من این است که پس از به نتیجه نرسیدن برجام اروپایی و اکنون که معلوم شده است شما با خوش‌خیالی یا با هر دلیل دیگری ۵ سال کشور و ملت را سر کار گذاشتید، برای فرار از پاسخگویی بابت خساراتی که به کشور وارد کرده‌اید دست به فرافکنی و جوسازی می‌زنید. جا دارد قوه‌قضائیه بررسی کند اگر خلاف قانونی صورت گرفته است مطابق قانون با اشد وجه با آن برخورد کند.
 


Page Generated in 0/0142 sec