printlogo


کد خبر: 201915تاریخ: 1397/8/28 00:00
محدودیت منابع مالی موجب عدم تکمیل پروژه راه‌آهن شمال‌شرقی کشور شده است
پیگیری تأمین اعتبار خط ریلی خراسان شمالی

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پی گزارش «وطن‌امروز» با تیتر «قطار خراسان‌شمالی در ایستگاه تامین اعتبار» که در تاریخ 7/8/97 چاپ شده است جوابیه‌ای ارسال کرده که متن جوابیه ارسالی تاییدکننده گزارش «وطن‌امروز» است، چراکه در متن این جوابیه چندین بار به پیگیری موضوع تامین اعتبار تکمیل طرح راه‌آهن جوین- اسفراین- بجنورد اشاره شده است.
متن جوابیه ارسالی به دفتر روزنامه به این شرح است: «در رابطه با پروژه‌های ریلی استان خراسان‌شمالی که در این گزارش به آن اشاره شده، لازم است توضیحاتی از اقدامات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این پروژه‌ها و آخرین وضعیت آنها آورده شود:
راه‌آهن جوین- اسفراین- بجنورد
راه‌آهن جوین- اسفراین: عملیات اجرایی این بخش از سال 1390 آغاز شده و با توجه به محدودیت منابع موجود، عملیات زیرسازی قطعه یک به طول 26 کیلومتر دارای پیشرفت فیزیکی حدود 93 درصد است. قطعه 2 این پروژه به طول 31 کیلومتر بوده که عملیات زیرسازی آن همزمان با تکمیل اجرای زیرسازی قطعه یک مسیر، با پیشرفت فیزیکی حدود 42درصد در دست انجام است که در صورت تامین اعتبار، تا پایان سال 1398 تکمیل خواهد شد. هزینه انجام‌شده این بخش تاکنون 539 میلیارد ریال بوده و برای تکمیل این بخش 2150 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. ضمنا در قانون بودجه سال 1397 کل کشور میزان 202 میلیارد ریال اعتبار برای کل طرح جوین- اسفراین- بجنورد در نظر گرفته شده است.
راه‌آهن اسفراین- بجنورد: مطالعات طراحی پایه و توجیه‌ نهایی بخش اسفراین- بجنورد به طول 102 کیلومتر تکمیل شده و مطالعات مرحله دوم این بخش در حال انجام است. در حال حاضر عملیات عکسبرداری هوایی به منظور تهیه نقشه‌هایی به مقیاس 1:2000 مسیر انجام شده و پس از تکمیل عملیات نقشه‌برداری، مطالعه مرحله دوم مسیر و ابنیه فنی انجام خواهد شد. با عنایت به محدودیت منابع و با توجه به مصوبه سفر رئیس‌جمهور در سال 1394 به استان خراسان‌شمالی، مقرر شده تامین مالی این طرح از طریق منابع صندوق توسعه ملی محقق شود. در این راستا ضمن تشکیل کنسرسیوم گروه ریلی خراسان‌شمالی متشکل از پیمانکاران توانمند، مکاتبات لازم با صندوق توسعه ملی انجام و مجوزهای لازم اخذ شده است. هیات امنای صندوق مذکور نیز امکان اعطای تسهیلات ریالی به پروژه‌های ریلی را تصویب نموده‌اند و اخذ مصوبه هیات وزیران برای واگذاری احداث طرح به روش مشارکتی در دست پیگیری است. در صورت جذب منابع صندوق توسعه ملی و عقد قرارداد مشارکتی با کنسرسیوم مزبور، شروع عملیات اجرایی در بخش اسفراین، بجنورد و تکمیل عملیات بخش جوین- اسفراین با جدیت و فوریت دنبال خواهد شد. با این وجود پیگیری جدی تامین اعتبار طرح راه‌آهن جوین- اسفراین- بجنورد و اجرای آن در دست اقدام است. ضمناً پیگیری لازم از طریق معاونت محترم برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت متبوع برای افزایش اعتبار طرح در لایحه بودجه سال 1398 انجام شده است.
راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد
همچنین به منظور تامین مالی طرح راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد مذاکرات مفصلی با شرکت چینی فاینانسور و شرکت مسکن و عمران قدس رضوی بویژه در سال‌های 1396 و 1397 به منظور تامین مالی و اجرای طرح راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد انجام شده که منجر به امضای موافقتنامه قرارداد تامین مالی و احداث محور راه‌آهن مزبور و ابلاغ آن در خردادماه سال جاری شده است. پس از امضا و ابلاغ موافقتنامه طرح راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد، مکاتبات لازم برای اصلاح مجوزهای قبلی شورای اقتصاد و کمیسیون ترک تشریفات مناقصه با سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین مکاتبات لازم برای جلب عاملیت با بانک ملی انجام شده و پس از طی فرآیندهای لازم و گشایش اعتبار اسنادی، قرارداد نافذ و عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. حال با عنایت به تنگناهای مالی متعدد و شرایط اقتصادی موجود، این شرکت مساعی خود را در زمینه تامین اعتبار و پیشبرد اجرای این 2 طرح راه‌آهن در استان خراسان شمالی مصروف داشته و ان‌شاءالله مراتب تا حصول نتیجه پیگیری خواهد شد.


Page Generated in 0/0046 sec