printlogo


کد خبر: 201923تاریخ: 1397/8/28 00:00
گزارش «وطن امروز» از وضعیت بازار طلا و ارز
بازار سکه و ارز نیمه‌تعطیل شد

گروه اقتصادی: قیمت سکه و ارز دیروز بعد از چند روز روند کاهشی، دوباره جهش نسبی را شاهد بود. این افزایش باعث شد دوباره قیمت دلار به کانال 14 هزار تومان نزدیک شود و سکه تمام بهار هم مرز 4 میلیون و 300 هزار تومان را رد کرد. به گزارش «وطن امروز»، با تزریق ارز مداخله‌ای توسط بانک مرکزی در یک ماه اخیر، قیمت طلا و ارز با کاهش چشمگیری روبه‌رو بود تا حدی که قیمت دلار از 15500 تومان در 10 مهرماه به کمتر از 13000 تومان در شنبه هفته جاری رسید. تا به امروز بانک مرکزی گزارشی از میزان تزریق ارز مداخله‌ای در بازار آزاد برای کنترل نرخ ارز اعلام نکرده است اما براساس داده‌های میدانی در هر روز هر صرافی به بیش از 200 متقاضی تا سقف 2000 دلار، ارز می‌فروشد. با توجه به اینکه تنها در میدان فردوسی 3 صرافی بانکی و 4 صرافی غیربانکی ارز مداخله‌ای می‌فروشند می‌توان گفت میزان تزریق ارزی که توسط بانک مرکزی صورت گرفته حجم بالایی است. اما معدود فعالان بازار آزاد در برابر قیمت ارز مداخله‌ای یا دستوری مقاومت می‌کنند و ارز خود را با قیمت گران‌تری می‌فروشند. برای مثال قیمت دلار دیروز در بازار آزاد 13700 تومان بود اما قیمت مداخله‌ای آن 13200 توسط صرافی‌ها تابلو شده بود.
خرید ارز مداخله‌ای با اعمال شاقه
بانک مرکزی برای جلوگیری از سوءاستفاده سوداگران از ارز مداخله‌ای شرایط ویژه‌ای را برای ارز مداخله‌ای لحاظ کرده است.
از اصلی‌ترین این شرایط می‌توان به سقف 2000 دلاری آن اشاره کرد. موضوع دیگر همخوانی کارت ملی، سیمکارت و کد پستی با یکدیگر است. این یعنی باید تمام موارد نام برده شده متعلق به شخص خریدار باشد و در غیر این صورت به او ارز مداخله‌ای فروخته نمی‌شود.
یکی از صرافی‌های فروشنده ارز مداخله‌ای درباره این شرایط گفت: فرد خریدار باید مدارک کامل هویتی را به صراف ارائه دهد تا مشخص شود با کارت ملی دیگران اقدام به خرید ارز نکرده و یک متقاضی واقعی است. بر این اساس، هر فرد متقاضی باید علاوه بر ارائه کارت ملی، کارت بانکی و مدارک سیمکارت به نام خود را نیز در اختیار صرافی قرار دهد؛ ضمن اینکه برخی صرافی‌ها ممکن است در همان لحظه، تماس‌هایی را به صورت رندوم با متقاضی داشته باشند. نکته قابل توجه در رابطه با حال و هوای این روزهای بازار ارز، نیمه‌تعطیلی آن است به طوری که اغلب صرافی‌ها خالی از مشتری به کار خود ادامه می‌دهند. به دلیل نوسانات قیمتی هم تابلوی اغلب صرافی‌ها به غیر از صرافی‌های امین بانک مرکزی که ارز مداخله‌ای می‌فروشند، خاموش است. باید توجه داشت که یکی از دلایل شلوغی بازار در ماه‌های گذشته هجوم افرادی بود که از طلا و سکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای استفاده می‌کردند. این حجم بسیار زیاد متقاضی چند وقتی است که دیگر در بازار حضور ندارد.
تعطیلی انگیزشی بازار
یکی دیگر از دلایل تعطیلی بازار صبر کردن 2 دسته از بازیگران اصلی است. این بازیگران به صورت کلی 2 دسته هستند؛ اول کسانی که منتظر دلار 8 هزار تومانی هستند و دوم کسانی که منتظر دلار 20هزار تومانی هستند. بر این اساس نخستین گروه را نیازمندان واقعی ارز تشکیل می‌دهند که با دیدن روند کاهش قیمت در 2 هفته اخیر منتظر دلار 8 هزار تومانی هستند. دومین گروه کسانی هستند که چشم امید به تاثیر دور دوم تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا دوخته‌اند و سودای دلار 20 هزار تومانی در سر دارند. بر این اساس هر دوی این گروه‌ها در حال حاضر شکیبایی پیشه کرده‌اند و با طولانی شدن این روند باید در هفته‌های آینده شاهد رکود هر چه بیشتر در بازار سکه و ارز باشیم.
با وجود اینکه رکود می‌تواند در شرایط کنونی قیمت‌ها را کاهش دهد اما امیدواریم این رکود باعث نشود بانک مرکزی دخالت‌های نقطه به نقطه خود را در بازار متوقف کند که در این صورت باید شاهد بازی جدید سوداگران و افزایش قیمت‌ها باشیم.
 


Page Generated in 0/0065 sec