printlogo


کد خبر: 201974تاریخ: 1397/8/29 00:00
رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت مطرح کرد
لزوم اجرای قانون «هوای پاک»
رتبه 12 تهران بین 26 شهر آلوده جهان

گروه اجتماعی: رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت، آلودگی هوا را چهارمین علت مرگ و میر و دومین علت بیماری‌هایی نظیر سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان‌های ریوی خواند و گفت: شهر تهران از بین ۲۶ شهر آلوده جهان، رتبه ۱۲ را دارد. عباس شاهسونی درباره تبعات آلودگی هوا بر سلامت به ایسنا گفت: آلودگی هوا مهم‌ترین فاکتور خطر محیطی است که بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارد. آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر و دومین عامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند سکته قلبی، سکته مغزی و سرطان‌های ریوی در جهان شناخته شده است.  به طور کلی ۱۷ درصد از کل مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به علت مواجهه با آلودگی هواست. وی افزود: طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، به ترتیب ۳۴ درصد از مرگ‌های ناشی از سکته مغزی، ۲۵ درصد از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های ایسکمیک قلبی (IHD) ۳۶ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه به دلیل مواجهه با آلودگی هوای آزاد است.
قانون «هوای پاک» چه می‌گوید؟
شاهسونی در ادامه صحبت‌هایش به قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: سال ۹۶ قانون هوای پاک در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد. همچنین 10‌ آیین‌نامه مربوط به هوای پاک در شهریور و مهرماه امسال در هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد. هوای پاک، قانون بسیار جامعی است و  در‌ آیین‌نامه‌های مربوط جزئیات چگونگی فعالیت حمل‌ونقل، سوخت و صنایع به طور جداگانه تدوین شده است که اگر بخوبی اجرا شود، قطعا شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا خواهیم بود. وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد روزهای هوای پاک شهر تهران امسال در این مقطع زمانی نسبت به سال گذشته، افزایش یافته است، افزود: این در حالی است که همچنان غلظت آلاینده‌های هوا در تهران 3 برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی است، چرا که طبق رهنمود سازمان بهداشت جهانی، میزان غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون باید ١٠ میکروگرم در مترمکعب باشد.
طرح جدید ترافیک، پایان‌بخش آلودگی نیست
شاهسونی همچنین درباره اثربخشی طرح جدید ترافیک در کاهش آلودگی هوا نیز گفت: درطرح جدید ترافیک، داشتن معاینه فنی الزامی است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا کمک‌کننده باشد اما به این معنا نیست که اجرای این طرح تمام‌کننده آلودگی است. با یک راهکار و یک طرح نمی‌توان آلودگی هوا را کاهش داد، در این راستا باید تمام شهروندان احساس مسؤولیت کنند. هر چه آلودگی کاهش یابد به نفع خود مردم است و تعداد مراجعان به مراکز درمانی کاهش می‌یابد.
عوارض مهم آلودگی هوا
رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه اگر مردم همکاری کنند، می‌توان با اجرای طرح‌های جدید، میزان آلودگی هوا را کاهش داد، گفت: آلودگی هوا، تمام جامعه بویژه کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کودکان جزو نسل آینده کشور و گروه‌های حساس هستند و عوارض آلودگی بر کودکان مثل کاهش وزن زمان تولد، افزایش اختلالات طیف اوتیسم، بیش‌فعالی، کاهش رشد مغز، افزایش عفونت‌های حاد دستگاه تحتانی تنفسی، تشدید علائم آسم و افزایش بروز سرطان خون (لوسمی) کاملا شناخته شده است. سالانه به طور تقریبی ۶۰۰ هزار کودک زیر 5 سال در دنیا به علت مواجهه با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
تعطیلی مقطعی مدارس
وی درباره تعطیلی مقطعی مدارس در زمان تشدید آلودگی هوا هم گفت: زمانی که شرایط آلودگی هوا به حد اضطرار برسد، 2 راه پیش رو داریم؛ یکی کاهش منابع آلاینده هوا و دیگری کاهش مواجهه. هدف تعطیلی مدارس نیز کاهش مواجهه کودکان است. همچنین در شهر تهران تعداد زیادی دانش‌آموز داریم که روزانه برای رفت‌وآمد به مدرسه، بار ترافیکی زیادی را ایجاد می‌کنند. هدف دیگر تعطیلی مدارس کاهش بار ترافیکی و آلاینده‌هاست.
بودجه‌ای که نرسید
شاهسونی با بیان اینکه در زمان رخداد توفان‌های گرد و غباری، سیستم خدمات‌رسانی وزارت بهداشت اعم از بیمارستان‌ها، اورژانس و مراکز بهداشتی و درمانی تاثیر زیادی می‌پذیرد و متحمل هزینه می‌شود، افزود: زمانی‌که توفان گردوغباری رخ می‌دهد، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و اورژانس به مردم خدمات می‌دهند. با توجه به طرح تحول سلامت، کل هزینه‌ها بر عهده دولت و وزارت بهداشت است. طبق ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون گرد و غبار، دولت باید به وزارت بهداشت کمک کند و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را تجهیز کند اما تاکنون به‌رغم پیگیری‌هایی که انجام شده، در این راستا  از محل بودجه‌های تخصیص یافته به ستاد گرد و غبار به وزارت بهداشت و درمان بودجه‌ای تخصیص نداده‌اند.
 وی افزود: در جلسات متعدد، موضوع آلودگی گرد و غبار را بررسی کردیم. امیدواریم با اقداماتی که قرار است سازمان جنگل‌ها با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی انجام ‌دهد، شاهد کاهش ذرات گرد و غبار در شهرهایی مانند زابل و اهواز و مجموعه استان‌های غربی و جنوب غربی کشور باشیم.


Page Generated in 0/0054 sec