printlogo


کد خبر: 202008تاریخ: 1397/8/30 00:00
مثلث کوشنر، بن‌سلمان، بن‌زاید درگیر رسوایی جنایی شده‌اند
وحشت ترامپ از اره قاتل خاشقجی!

کمتر کسی انتظار داشت روزی شاهد وحشت کردن رئیس‌جمهور پرمدعای آمریکا باشد اما سلسله امور به شکلی پیش می‌روند که دونالد ترامپ را عاصی کرده‌‌اند و او مشخصا در روزهای اخیر جسارت همیشگی خود را از دست داده است. با انتشار عمومی فایل صوتی وحشتناک لحظات پیش از قطعه قطعه شدن بدن جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول با اره‌برقی که ترامپ از پیش اعلام کرده بود نمی‌خواهد آن را گوش کند، کاخ سفید مجبور است راهبرد جدیدی برای تبرئه متحد جنایتکارش در ریاض در پیش بگیرد اما موقعیت ترامپ شبیه وضعیت کسی است که روی دندانه‌‌های تیغه همان اره‌ای نشسته که خاشقجی با آن تکه‌تکه شد؛ نه راه پس دارد و نه پیش! به گزارش میدل‌ایست‌آی، ترامپ وزیر خارجه سابقا اطلاعاتی‌‌‌‌اش را مامور کرده تا شاه سعودی و پسرش را که همه شواهد دال بر نقش آمریت آنها در ترور فجیع روزنامه‌نگار عربستانی منتقد است از منجلاب رسوایی فعلی بیرون کشد تا بدین ترتیب خود  را نیز از بن‌بست سیاست خارجی برهاند. در همین راستا «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار اخیر خود در ریاض با سلمان و پسرش، نقشه راهی را به آنها تقدیم کرده تا بلکه بدین طریق از رسوایی بین‌المللی نجات یابند اما گزارش واشنگتن پست درباره گمانه‌زنی سازمان سیا درباره نقش اصلی بن‌سلمان در این جنایت، نقشه کاخ سفید را نقش بر آب کرده است. بر این اساس یک منبع نزدیک به کاخ سفید اعلام کرده که قرار است یک فرد به‌خصوص به عنوان مقصر این ترور معرفی شود اما از آنجا که انتخاب یک آمر و عامل اصلی به عنوان متهم اصلی قتل خاشقجی، عملا محافظ یا مشاور ویژه امنیتی بن‌سلمان را در مظان اتهام قرار می‌دهد، ولیعهد سعودی از طرح پمپئو استقبال نکرده است.
در عین حال روزنامه ینی‌شفق، نزدیک به حزب حاکم ترکیه در جدیدترین تحلیل خود درباره عواقب قتل خاشقجی برای کاخ سفید نوشته است که ترامپ از روند رسوایی جاری به وحشت افتاده است، چرا که حالا علاوه بر بن‌سلمان، شریک سیاسی‌‌‌‌اش در عربستان و خاورمیانه، پای عامل دوم و سومی هم در جنایت مزبور به میان آمده که کسانی نیستند جز ولیعهد ابوظبی، محمد بن‌زاید و داماد خود ترامپ، جرد کوشنر. ترامپ همواره به داماد و مشاورش و همچنین حاکم بالفعل امارات به چشم ستون‌‌‌هایی مطمئن برای هدایت پشت پرده ولیعهد خام و بی‌سیاست سعودی نگاه می‌کرد اما حالا آنها خود دچار نفرین خاشقجی شده‌اند. کوشنر و بن‌زاید در کنار بن‌سلمان مثلثی را برای ایجاد هماهنگی سعودی با اسرائیل برای اجرای پروژه معامله قرن برای اشغال کامل قدس تشکیل می‌دادند و همچنین در تلاش برای حذف ایران و ترکیه از معادلات منطقه‌ای بودند اما حالا از این سه به عنوان چهره‌‌های دخیل در جنایت هولناک روزنامه‌نگار عربستانی یاد می‌شود.
بدین ترتیب جنایت خاشقجی نه فقط در داخل آمریکا، بلکه در داخل حلقه ترامپ در واشنگتن  نیز باعث ایجاد اختلال شده است و مخالفانش هر روز با کنایه‌‌های سنگین‌تری نقش داماد او در این رسوایی را به رخش می‌کشند.
نویسنده روزنامه ینی‌شفق هشدار می‌دهد که بن‌سلمان در ریاض و بن‌زاید در ابوظبی نیز یک هفته بحرانی را پیش رو خواهند داشت. بویژه با مطرح شدن نام خالد، برادر بن‌سلمان به عنوان شریک جرم در قتل خاشقجی، چشم‌اندازی برای  ماندن فرزندان سلمان در قدرت وجود نخواهد داشت و این به معنای خلأ مشروعیت در مرکزیت حاکمیت عربستان خواهد بود.
از طرف دیگر با اصرار سازمان اطلاعاتی ترکیه به افشاگری علیه اماراتی‌ها، حالا ولیعهد همه‌کاره این شیخ‌نشین نیز به عنوان حامی فکری و اجرایی همتای جوان سعودی‌‌‌‌اش نیز وارد گود رسوایی شده و این آینده کلیت سیاست‌‌های آمریکا در خاورمیانه را به چالش می‌کشد. در یک  پارادوکس تصمیم‌گیری حقیقی، اظهارات سه‌شنبه ترامپ پس از دریافت رسمی گزارش اطلاعاتی سیا درباره قتل خاشقجی حیاتی است، چرا که حالا دیگر همه دنیا اصوات وحشتناک آخرین لحظات حیات این روزنامه‌نگار نگون‌بخت را شنیده‌‌اند و افکار عمومی جریحه‌دار آمریکا حتی ممکن است علیه ترامپ بشورند. هر تلاشی از سوی او برای تطهیر بن‌سلمان و بن‌زاید می‌تواند به معنای یک خودکشی سیاسی توسط ترامپ باشد.


Page Generated in 0/0056 sec