printlogo


کد خبر: 202029تاریخ: 1397/8/30 00:00
کارشناسان تربیتی و آموزشی بر گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تأکید دارند
افزایش 330 هزارنفری هنرجویان هنرستان‌ها
معاونت آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش از رایزنی برای 5 ساله شدن هنرستان‌ها در سال آینده خبر داد

گروه اجتماعی: این روزها با توجه به وضعیت اشتغال و آمار بالای بیکاری در کشور، کارشناسان تربیتی و آموزشی بر بسط و گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور تاکید دارند. آموزش‌هایی که بستر اصلی آن در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای شکل خواهد گرفت.
در سال‌های گذشته هم یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزان حوزه آموزش‌وپروش، ترویج و تشویق دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای فراگیری مهارت‌های فنی بوده است. در همین باره، از یک سو بتازگی مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش به افزایش ۳۳۰ هزار نفری هنرجویان در شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای به دنبال 3 ساله شدن هنرستان‌ها در متوسطه دوم اشاره کرده و از طرف دیگر سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش از رایزنی برای اجرای قانون کاردانی پیوسته فنی و حرفه‌ای‌ها خبر داده و گفته است: «تعاملات مربوطه در حال انجام است و امیدواریم سال آینده به سرانجام برسد».
افزایش ۳۳۰ هزار هنرجو
در همین باره مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش از افزایش ۳۳۰ هزار نفری هنرجویان در شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای به دنبال 3‌ساله شدن هنرستان‌ها در متوسطه دوم خبر داد. سیدمصطفی آذرکیش درباره آخرین رویدادهای حوزه کاردانش در سال تحصیلی جدید و چالش اضافه شدن یک پایه به متوسطه دوم در این شاخه گفت: امسال با اضافه شدن یک پایه و 3 ساله شدن هنرستان‌ها، ما یک سال ویژه را با افزایش ۳۳۰ هزار هنرجو در پایه دوم متوسطه در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، پشت سر می‌گذاریم. وی  گفت: امسال ۲۱ درصد دانش‌آموزان متوسطه در شاخه کاردانش و ۱۶ درصد در فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند که این ارقام معنا‌دار است و از سوی دیگر مدیریت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات برای این شاخه تحصیلی بسیار کار بزرگی بود. آذرکیش درباره تامین نیروی انسانی متخصص در این حوزه نیز اظهار داشت: تامین نیروی انسانی از طریق افزایش ساعت کار هنرآموزها و به کار‌گیری بازنشستگانی که بیش از ۸ ساعت در هفته می‌توانستند تدریس کنند و همچنین برون‌سپاری کاردانش انجام شد.
پیوسته شدن دوره کاردانی
عبدالرسول عمادی درباره پیوسته شدن دوره کاردانی برای شاخه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: اجرای برنامه کاردانی پیوسته در شاخه فنی و حرفه‌ای از الزامات و جزو قوانین کشور است. وی افزود: در حال رایزنی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستیم تا هنرجویان ما در مقطع متوسطه دوم در شاخه فنی و حرفه‌ای ظرفیت‌های خوبی برای کاردانی پیوسته داشته باشند. سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه قصد داریم از ظرفیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای استفاده کنیم، گفت: اجرای این برنامه کمک می‌کند گرایش به رشته‌های فنی و حرفه‌ای افزایش یابد و جریان پیوسته‌ای میان هنرستان و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای برقرار شود. عمادی درباره زمان 5 ساله شدن دوره تکنیسینی فنی عنوان کرد: تعاملات مربوطه در حال انجام است و امیدواریم سال آینده به سرانجام برسد و زمینه‌های اجرایی لازم فراهم شود. ما خواهان آن هستیم  تمام هنرجویان شاخه فنی و حرفه‌ای بتوانند مستقیما وارد دانشگاه شده و تکنیسین شوند.


Page Generated in 0/0052 sec