printlogo


کد خبر: 202051تاریخ: 1397/8/30 00:00
جهان در انتظار داستان‌پردازی ترامپ درباره مثله کردن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول
11 دقیقه آخر خاشقجی

گروه بین‌الملل: ترامپ گفته است ساعات اولیه امروز چهارشنبه بالاخره نظر نهایی‌اش را درباره قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به سمع و نظر جهانیان خواهد رساند. این در حالی است که سیا در گزارشی گفته است بن‌سلمان، ولیعهد سعودی دستور مستقیم قتل و تکه تکه کردن بدن خاشقجی را به تیم ترور داده است. در همین حال زمانی که رسانه‌های آمریکایی این گزارش را منتشر کردند سیا هیچ واکنشی به آنها نشان نداد که نشان می‌دهد صحت این گزارش قابل تامل است. اما در شرایطی که جهان منتظر انتشار گزارش‌های در خصوص تکه تکه کردن بدن جمال خاشقجی در یک مکان دیپلماتیک است، بن‌سلمان ولیعهد سعودی در نخستین سفر خارجی‌اش به آرژانتین سفر خواهد کرد. این سفر از آن جهت نخستین محسوب می‌شود که بن‌سلمان در بیش از یک ماه گذشته و پس از قتل خاشقجی عملا از وحشت رسانه‌های بین‌المللی و افکار عمومی جهان کاخ خود را ترک نکرده و تنها با حلقه نزدیکانش در ارتباط است. سفر بن سلمان قاتل در حالی انجام می‌شود که اجلاس گروه 20 به میزبانی آرژانتین می‌تواند برای او دردسرهای متنوعی را ارتبا کند و احتمالا تیم خبری مخصوصی برای پوشش این سفر در نظر گرفته شده است که سوالی در خصوص قتل و مثله کردن بدن خاشقجی از بن‌سلمان پرسیده نشود. اما در حالی که جهانیان در انتظار سخنان «دونالد ترامپ» درباره دریافت گزارش نهایی سازمان اطلاعات مرکزی این کشور از نوار صوتی شکنجه و ترور «جمال خاشقجی» خبرنگار واشنگتن پست هستند، «چتینر چتین» خبرنگار هابرترک محتوای فایل صوتی موجود را در وبگاه این روزنامه منتشر کرد. چتین مدعی است 11 دقیقه از فایل صوتی موجود مستقیماً به ترور جمال خاشقجی ارتباط دارد. همین 11 دقیقه در اختیار «جینا هاسپل» مدیر سازمان سیای آمریکا نیز قرار گرفته است. بخش‌های مهم این فایل در ادامه آمده است. وقتی خاشقجی ساعت 13:14 بعد از ظهر دوم اکتبر 2018 از در کنسولگری وارد بخش A می‌شود، با 4 نفر از اعضای تیم 15 نفره ترور روبه‌رو می‌شود که قرار است او را به قتل برسانند. به محض ورود او، یکی از خدمه به سمت خاشقجی آمده و بازوی او را می‌گیرد. در این لحظه خاشقجی فریاد می‌زند: «چه کار می‌کنی؟ دستم را رها کن». سپس در طول 7 دقیقه بعدی این 4 نفر با یکدیگر درباره اینکه خاشقجی جاسوس است صحبت می‌کنند. سپس آنها خاشقجی را به بخش B که بخش اداری کنسولگری است می‌آورند. این قسمت 4 دقیقه‌ای نشان می‌دهد که دو طرف ابتدا با هم صحبت می‌کنند سپس درگیری آغاز می‌شود و فریادهای بلندی به گوش می‌رسد. در این بخش صدای 4 مرد دیگر نیز به گوش می‌رسد که پیش‌تر صدایی از آنها نشنیده بودیم. به این ترتیب تاکنون جز صدای خاشقجی صدای 7 مرد سعودی را شنیده‌ایم. در این مرحله صدای «ماهر عبدالعزیز مطرب» شنیده می‌شود که محافظ شخصی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان است. یکی از صداهایی که در این زمان به گوش می‌رسد شباهت زیادی به صدای «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان در استانبول دارد ولی مشخص نیست هفتمین صدا متعلق به کیست. به محض اینکه خاشقجی را وارد بخش B می‌کنند، محافظ شخصی بن‌سلمان می‌گوید: «ای خائن! جواب کارهایی را که کرده‌ای خواهی داد».
خبرنگار ترکیه‌ای می‌نویسد: «طبق اطلاعاتی که من دارم، بخش B برای شکنجه مناسب نیست لذا باید خاشقجی را به جای دیگری برده باشند. سپس خاشقجی به یک اتاق دارای عایق صوتی و رمزگذاری شده برده می‌شود که بخش C است. در این فاصله 19 بار خط مستقیم از عربستان زنگ می‌خورد که 4 تماس با «سعود القحطانی» مشاور ویژه محمد بن‌سلمان برقرار می‌شود. در یکی از این تماس‌ها مطرب به القحطانی می‌گوید: به رئیست بگو کار تمام شد». نخستین تماس 13 دقیقه پس از ورود خاشقجی برقرار شده و صداهایی که به گوش می‌رسد همان افرادی هستند که پیش‌تر نیز صدای‌شان را شنیده بودیم. در مدتی که این افراد به بخش C رفته‌اند سکوتی طولانی در نوارها ضبط شده است، البته صدای گفت‌وگوهایی نزدیک راه‌پله به گوش می‌رسد که واضح نیست و نشان می‌دهد بخش C در زیرزمین قرار دارد. این سکوت که 11 دقیقه پس از فریادها آغاز می‌شود یک ساعت و 50 دقیقه به طول می‌انجامد. سپس صدای 3 سعودی که با هم به سرعت از راه‌پله می‌گذرند شنیده می‌شود. یکی از آنها صدای یک متخصص‌ آی‌تی است که می‌گوید بخش A را ببندیم و محتوای فیلم دوربین‌ها را چک کنیم. به همین دلیل است که بازرس دادستانی ترکیه و نیروهای ترکیه هیچ‌گونه اطلاعاتی از دوربین‌های داخلی کنسولگری به دست نیاورده‌اند.
با توجه به انتشار محتوای این فایل صوتی به نظر می‌رسد ترامپ حرف تازه‌ای برای گفتن نداشته باشد و نمی‌تواند موضوع این قتل را به طور خاص که به یک لاپوشانی بسیار وحشتناک بدل شده است انکار کند و حتی نقش بن‌سلمان را نیز نمی‌توان از این جنایت هولناک محو کرد.
 


Page Generated in 0/0065 sec