printlogo


کد خبر: 202052تاریخ: 1397/8/30 00:00
بررسی‌ها نشان می‌دهد پولشویی‌های نجومی در کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال انجام است
اعضای FATF بزرگ‌ترین پولشوهای جهان!

گروه اقتصادی: شاید باور این موضوع که بانک‌های اروپایی و آمریکایی بزرگ‌ترین پولشویی‌های تاریخ را انجام می‌دهند برای مسؤولان دولت روحانی سخت باشد اما این مساله حقیقت دارد؛ بانک‌ها و موسسات مالی اروپایی پولشویی می‌کنند در حالی که عضو گروه مالی و مبارزه با پولشویی (FATF) هستند.
به گزارش «وطن‌امروز»، بررسی روند کشف پولشویی‌ها در اروپا و آمریکا نشان می‌دهد با وجود اینکه این کشورها قوانین سخت دارند و سال‌ها عضو  FATF  هستند، میزان پولشویی در آنها بیش از حد تصور بوده است. این در حالی است که دولت روحانی برای تصویب FATF  و عضویت ایران در این گروه مالی به بهانه مبارزه با پولشویی بیش از پیش اصرار دارد و حتی برای دفاع از این موضوع کشور خود را متهم به پولشویی گسترده می‌کند. جالب اینکه کشورهای عضو FATF کانون پولشویی جهان هستند و اگر ایران به عضویت این گروه درآید هیچ تضمینی نیست که پولشویی در کشور انجام نشود یا کم شود یا از این وضعیت سوءاستفاده صورت نگیرد. طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، دوسوم بانک‌های کانادا استانداردهای پولشویی را رعایت نمی‌کنند و این کشور مهد پولشویی در آمریکای شمالی به شمار می‌رود. شرایط نامطلوب پولشویی در کانادا در حالی است که این کشور عضو رسمی نهاد FATF است. همچنین به گزارش نشریه ویک، ۱۸ بانک بزرگ اروپایی از مجموع ۲۰ بانک اروپایی در یک دهه گذشته به علت عدم رعایت قوانین پولشویی متحمل جریمه‌های سنگینی شده‌اند. ۵ بانک بزرگ اروپا شامل «HSBC» و «بارکلیز» بریتانیا، «بی‌ان‌پی پاریباس» و «سوسیته جنرال» فرانسه و «سانتاندر» اسپانیا  از جمله بانک‌هایی هستند که به فعالیت‌های پولشویی آلوده‌ شده‌اند. قاچاق موادمخدر و قاچاق انسان از جمله اعمال مجرمانه‌ای است که در سطح وسیعی توسط بانک‌های اروپایی منجر به پولشویی می‌شود و تنها به بخش اندکی از این جرائم رسیدگی و اعمال قانون می‌شود. دونالد تون، یکی از مدیران اداره جرم بریتانیا، پولشویی را یکی از بزرگ‌ترین معضلات اروپا می‌داند و حجم آن را بالغ ‌بر ۱۵۰ میلیارد پوند در سال برآورد کرده است. سایر کارشناسان حوزه مالی اروپا هم معتقدند روزبه‌روز بر مشارکت بانک‌های بزرگ اروپایی در فعالیت‌های مخرب پولشویی افزوده می‌شود. به گزارش رویترز، انگلستان به‌تازگی برای مقابله با ۱۲۰ میلیارد دلار جرائم پولشویی سالانه خود با چشم‌پوشی و بی‌اعتنایی به راهکارهای بین‌المللی، به رویکردی ملی روی آورده است و در اواخر سال گذشته میلادی، نهادی به‌منظور «مبارزه با جرائم اقتصادی» به‌عنوان زیرمجموعه «آژانس ملی جرائم در بریتانیا» راه‌اندازی کرده است. اکسپرس هم نوشت که پولشویی سال‌هاست مشکل اتحادیه اروپاست و همچنین به نقل از منابع رسمی مدعی شد 8/1 نفر ساعت کارمند مسؤول مبارزه با پولشویی در سراسر اروپا مشغول فعالیت هستند که در مواردی این عدد به 2/2 نفر ساعت هم می‌رسد.  به نقل از خبرگزاری رویترز، کشور کوچک 3/1 میلیون نفری استونی نیز از این قافله جا نمانده است و بر اساس آمار بانک مرکزی این کشور در طول ۱۰ سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷، بیش از هزار میلیارد دلار پولشویی در بانک‌های این کشور صورت گرفته است و این کشور، لقب پایتخت پولشویی جهان و بهشت قاچاقچیان انسان و اسلحه را یدک می‌کشد. هر چند استونی عضو رسمی FATF نیست اما بر اساس معاهده MONEYVAL فعالیت می‌کند اما FATF که سالانه لیست کشورهای پرخطر برای سرمایه‌‌گذاری را منتشر می‌کند، این کشور را که بیش از ۴ برابر تولید ناخالص ملی و تجارت خارجی خود پولشویی انجام می‌دهد جزو کشورهای پرریسک نمی‌داند و نکته جالب‌تر آنکه فایننشال آبزرور نوشت، بر اساس شاخص خطر پولشویی (AML)، این کشور بعد از فنلاند دومین کشور مطلوب در پایین بودن خطر پولشویی است.
۷۰ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپاست!
بازخوانی اظهارات یک مقام بانک مرکزی در دولت دوازدهم حاکی است، ۷۰ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپا انچام می‌شود و سهم ایران از پولشویی دنیا ناچیز است. در همین‌باره، «عبدالمهدی ارجمندنژاد» که تا یک ماه پیش مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی بوده و اخیراً با حکم همتی، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی، به عنوان مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری منصوب شد، اواخر سال گذشته در خبری که در ایرنا منتشر شده، اعلام کرده بود 70 درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپاست. وی تصریح کرده بود: بر اساس برآوردها، 47 درصد پولشویی‌‌های دنیا در آمریکا و 23 درصد در اروپا انجام می‌شود. «عبدالمهدی ارجمندنژاد» گفته بود: بسیاری از پولشویی‌ها در بازارها و مراکز مالی با عمق زیاد و از طریق انواع ابزارهای مالی انجام می‌شود که نمونه آنها را کمتر می‌توان در ایران یافت و انتظار نمی‌رود سهم ایران در مقیاس جهانی، قابل توجه باشد؛ هرچند مجموعه دستگاه‌‌های ذی‌ربط در این زمینه در پی آنند که همین مقدار ناچیز احتمالی را نیز به صفر برسانند. ارجمندنژاد که در دولت یازدهم هم مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی بوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سال 94 هم یک گفت‌وگوی رسانه‌ای داشته و اعلام کرده بود: در برخی آمارهای جهانی که گاهی اوقات ارائه می‌شود تاکید شده بنا بر برآوردها، 47 درصد پولشویی دنیا در کشور آمریکا، 23 درصد در اروپا و 30 درصد بقیه در دیگر نقاط جهان انجام می‌شود.
 

بزرگ‌ترین پولشویی تاریخ در دانمارک
دانسک‌بانک دانمارک به عنوان یکی از کشورهای اصلی عضو FATF اکنون با رسوایی پولشویی ۲۰۰‌میلیارد یورویی روبه‌رو شده است. به گزارش فارس، هاوارد ویل‌کینسون، یک افشاگر دانمارکی در برابر مجلس این کشور شهادت داد که دانسک‌بانک به عنوان بزرگ‌ترین بانک این کشور در یکی از بزرگ‌ترین پولشویی‌های تاریخ جهان دست داشته است.  به گزارش رویترز، دانمارک که یکی از اصلی‌ترین اعضای FATF، کارگروه ویژه اقدام مالی، محسوب می‌شود، شاهد پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی در این بانک است. افشای این ابر پولشویی باعث شد تا توماس بورگن، مدیرعامل دانسک بانک استعفا دهد. این حجم پولشویی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ رخ داده و مجموع آن حدود ۲۲۷ میلیارد دلار برآورد شده است. بیشتر پولشویی‌های انجام‌شده در شعب این بانک در انگلیس، قبرس، لاتویا، روسیه و استونی انجام شده است. دانمارک از سال 1991 عضو FATF است و بنا به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول که اعلام کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2018 معادل 471 میلیارد دلار خواهد بود، حجم پولشویی صورت گرفته در این کشور معادل حدود 48 درصد تولید ناخالص ایران است. به عبارت دیگر، حجم پولشویی انجام شده در این بانک دانمارکی به عنوان یکی از نخستین کشورهایی که به FATF پیوسته است با احتساب یوروی 14 هزار تومان معادل 8/2 هزار تریلیون تومان یا 2.800.000.000.000.000 است.


Page Generated in 0/0063 sec