printlogo


کد خبر: 202074تاریخ: 1397/9/1 00:00
تصمیم جدید هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال: استعفای جمعی
آینده نا مشخص یک صندلی

علیرضا ابراهیمی : این احتمال وجود دارد که با کناره‌گیری مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال، این ورزش پرطرفدار به سمت تعلیق برود. تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ساختار اداری کشور این روزها گریبان ریاست فدراسیون فوتبال را گرفته است؛ موضوعی که در چند روز اخیر باعث انتشار گزارش‌های مفصل و فراوانی در رسانه‌های مختلف شده و تقریبا بیشتر فوتبال‌دوستان از آن خبر دارند.
یک هفته قبل بود که سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران بعد از جلسه طولانی‌مدتش با مسعود سلطانی‌فر و مهدی تاج اعلام کرد ریاست فدراسیون فوتبال با استناد به ماده ۶۰ اساسنامه خدمات مدیریت کشور می‌تواند به کارش ادامه دهد که این مسأله مقدمه‌ای بر توافق هیأت‌رئیسه فدراسیون برای کار شد؛ موضوعی که بلافاصله پشیمانی وزارت ورزش را در پیش داشت، چرا که با ادامه فشار مجلس، مسؤولان ارشد این وزارتخانه دوست ندارند پای موضوع استقلال فدراسیون و مستثنا شدن آن از قانون بازنشستگی بایستند. کما اینکه همین حالا هم یک یا 2 رئیس فدراسیون با عدم استعفا یا برگزاری مجمع فوق‌العاده برای انتخاب ریاست جدید خللی در کار سئول‌نشینان وارد کرده و آنها را به دردسر انداخته‌اند.
 از توافق داخلی تا فشار خارجی
روز شنبه در جلسه هیأت‌رئیسه فدراسیون مصوب شد با چراغ سبز کمیته المپیک  اعضا به دلیل عدم دریافت حقوق و حضور نیمه‌وقت بر سر کار خود باقی بمانند که ضمنا در این توافق داخلی مقرر شد در یک پست مهم (دبیرکلی) نفر تازه‌ای به فدراسیون بیاید اما حالا این توافق به‌هم خورده است؛ موضوعی که روز سه‌شنبه طی نامه‌ای دیگر ملغی اعلام و به تاج گفته شد تمام اعضای بازنشسته هیأت‌رئیسه هم باید استعفا کنند. با این حال رئیس فدراسیون شخصا باز هم می‌تواند به کار خود ادامه دهد اما این بار با دست خالی. بی‌شک ریزش ناگهانی ساختار فدراسیون با رفتن بیشتر اعضا، ضربه‌ای کاری به تاج وارد و در روند مدیریتی او اختلال ایجاد می‌کند. گویا در این میان از تاج خواسته شده با برگزاری مجمع فوق‌العاده با حالتی بسیار محترمانه، کناره‌گیری خود از ریاست فدراسیون را اعلام کند و دست وزارت ورزش را برای انتخاب فرد جدید باز بگذارد اما رئیس اصفهانی فوتبال ایران تمایلی به پذیرش این دستورات ندارد و قصدش همراهی با هیأت‌رئیسه برای استعفاست.
همه با هم می‌روند؟
مهدی تاج همراه با هیأت‌رئیسه ۱۰ نفره فدراسیون تصمیم گرفته‌اند تا روز اجرای رسمی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان (15 آذر) بر سرکار باقی بمانند و سپس همگی با هم استعفا خواهند کرد که در صورت رخ دادن این اتفاق فوتبال ایران به احتمال فراوان و با توجه به حساسیت فیفا روی این موضوع به تعلیق نزدیک خواهد شد و در صورت وقوع این اتفاق تمام فعالیت‌های فوتبال ایران به حالت تعلیق درآمده و تیم‌ملی در فاصله ۵۰ روز مانده به جام ملت‌های آسیا از دور مسابقات کنار رفته و حضورش در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر هم در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. این مسأله با توجه به حساسیت فیفا نسبت به مسائل فوتبال ایران اجتناب‌ناپذیر است، چرا که این نهاد بین‌المللی استقلال فدراسیون‌ها را با شدت و سختگیری دنبال می‌کند.
تصمیم  نهایی
در انتها انتظار می‌رود مسؤولان مربوط چه در فدراسیون و چه در وزارت ورزش و مجلس تصمیم عاقلانه‌ای اتخاذ کنند و خطر تعلیق را از سر فوتبال ملی و باشگاهی باز کنند بویژه حالا که وضعیت خوبی برای تیم‌ملی به‌وجود آمده و ایران می‌تواند با تکیه بر ستارگان جوان خود حسرت ۴۴ ساله قهرمانی در آسیا را پایان دهد و افتخاری تازه در تاریخ فوتبال ایران ثبت کند. صدالبته مسأله حفظ استقلال در فدراسیون فوتبال و تن ندادن به امری خلاف اساسنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، به خودی خود واجد ارزشی است که البته در فضای هیجان‌زده فعلی کسی متوجه آن نیست و همانطور که نمایندگان مجلس آن را به چسبیدن به میز تفسیر می‌کنند مخاطبان فوتبال هم نمره خاصی به آن نداده‌اند.
مسؤولیت تعلیق را بپذیرید
در روزهای گذشته در حالی دستور برگزاری مجمع فوق‌العاده به تاج ابلاغ شده که او مشخصا تمایلی به این کار ندارد و شاید پایان این ماراتن همان استعفای جمعی باشد؛ چیزی که غیرقانونی هم نیست. در این بین فقط باید یک نهاد، مثلا مجلس، ریسک تعلیق احتمالی فوتبال ایران را بپذیرد و مسؤولیت آن را بر عهده بگیرد تا اگر چنین اتفاقی رخ داد، جایی برای پاسخ به هواداران فوتبال ایران وجود داشته باشد بویژه که چند نماینده محترم برخلاف باورهای ما قویا معتقدند همه چیز در مذاکره با فیفا حل می‌شود.


Page Generated in 0/0300 sec