printlogo


کد خبر: 202102تاریخ: 1397/9/1 00:00
چهره‌ها

باب کروکر: کاخ سفید روابط عمومی بن‌سلمان شده است!
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت هرگز در فکرش نمی‌گنجید کاخ سفید روزی به سازمان روابط عمومی ولیعهد عربستان تبدیل شود. باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا  در حالی که ماجرای قتل و تکه‌تکه شدن جمال خاشقجی شرایط پیچیده‌ای را برای مناسبات بین‌المللی ریاض ایجاد کرده است، گفته است: هرگز فکر نمی‌کردم روزی را ببینم که کاخ سفید نقش دیگری را ایفا کرده و به عنوان مجموعه روابط عمومی در راستای منافع ولیعهد عربستان تبدیل شود. اظهارات روز سه‌شنبه ترامپ در حمایت از ولیعهد سعودی در ماجرای قتل جمال خاشقجی با انتقادهای گسترده در داخل آمریکا همراه بود. ترامپ گفته بود حتی اگر بن‌سلمان در جریان قتل خاشقجی بوده باشد آمریکا شریکی استوار برای عربستان باقی خواهد ماند. خاشقجی که پس از ترک عربستان سعودی مقیم آمریکا شده و در روزنامه واشنگتن‌پست مطلب می‌نوشت روز 2 اکتبر در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به‌قتل رسید. حکومت آل‌سعود بعد از انکار کامل ماجرا در ابتدا، به قتل وی اعتراف کرده اما روایت‌های متنوع و متناقضی درباره این ترور ارائه کرده است.

نتانیاهو حراف خوبی است
روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همواره بسیار خوب درباره امنیت صحبت می‌کند و بیشتر از هر نخست‌وزیری در اسرائیل شکست‌های عملیات امنیتی داشته است. این روزنامه عبری‌زبان همچنین نوشت: تشخیص خط میان کارآمدی بیشتر و ناتوانی کامل دشوار است و نفتالی بنت، وزیر آموزش اسرائیل توانست این خط را رد کند. یدیعوت آحارونوت همچنین نوشت: حقیقت این است که نتانیاهو همواره بسیار خوب درباره امنیت صحبت می‌کند اما نمی‌تواند در عمل آن را محقق کند و شکست‌های امنیتی وی بیشتر از هر نخست‌وزیر دیگری است؛ وی شکست‌های امنیتی متعددی داشته که بارزترین آن تلاش برای ترور خالد مشعل، رئیس دفتر سابق سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) است که ناکام ماند.

اینترپل توسط یک کره‌ای اداره می‌شود!
پس از آنکه رئیس سابق اینترپل در سفری به چین دیگر به مقر این سازمان در لیون بازنگشت، حالا دیپلماسی جهانی کره‌جنوبی با حمایت‌‌های پنهان و آشکار انگلیس و آمریکا توانست کیم جونگ یانگ را به عنوان رئیس جدید این سازمان معرفی کند. این افسر پلیس اهل کره‌جنوبی پیش از این و در پی استعفای ناگهانی و عجیب رئیس پیشین اینترپل ریاست موقت این نهاد را برعهده داشت. طبق بیانیه اینترپل، کیم جونگ یانگ در جریان رای‌گیری در یک کنفرانس در دوبی، بر اساس حداقل دوسوم آرای موافق، برای مدت 2 سال انتخاب شده است. رقیب اصلی آقای کیم برای ریاست بر بزرگ‌ترین نهاد پلیس جهان الکساندر پروکوپچوک، فرمانده عالی‌رتبه پلیس و از اعضای تشکیلات امنیتی وزارت کشور روسیه بود. در روزهای اخیر و در حالی که احتمال انتخاب نامزد روسی برای تصاحب این پست بالا رفته بود، کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا نگرانی خود را از تحقق چنین احتمالی ابراز کرده بودند. 4 عضو کنگره آمریکا روز دوشنبه با انتشار یک نامه سرگشاده، نمایندگان ۱۹۲ کشور جهان را به رای دادن به کیم جونگ یانگ دعوت کرده بودند. دولت روسیه این رویکرد را مصداق سیاسی‌کاری خوانده و محکوم کرده بود. اینترپل بزرگ‌ترین تشکیلات پلیس در جهان است که وظیفه هماهنگی فعالیت‌های پلیس کشورهای عضو، از جمله در زمینه افراد ناپدید شده و تحت پیگرد را بر عهده دارد. این سازمان که ۱۹۲ کشور عضو آن هستند، وظیفه خود را «تسهیل کار پلیس در سراسر جهان به منظور ایجاد دنیایی امن‌تر» ذکر کرده است. در شرح وب‌سایت این سازمان آمده است: هدف ما تسهیل همکاری‌های بین‌المللی پلیس کشورها حتی در صورت نبود پیوند دیپلماتیک
 بین آنهاست.
 


Page Generated in 0/0053 sec