printlogo


کد خبر: 202154تاریخ: 1397/9/5 00:00
اخبار

حق و حقوق مسافر پر!
لیلا شوقی : تأخیر در ساعات پروازها در گروه قانون نانوشته حمل ‌و نقل هوایی کشور است. این روزها عجیب نیست که مسافری بلیت هواپیمای شهری را خریداری کند و پروازش با تأخیر همراه باشد.
کمتر خطوط هوایی در کشور است که درصد تأخیری پروازهایش به 30 درصد برسد. بسیاری از شرکت‌های حمل‎ونقل هوایی کشور، بیش از این میزان درصد، تأخیری دارند. حفظ امنیت پرواز، ترافیک خطوط پرواز، وضعیت آب و هوایی نامساعد و بارگیری چمدان‎ها از دلایل مهم تأخیر در پروازها عنوان می‌شود.
 تأخیر روزانه در پروازها اما در حالی انجام می‎شود که بر اساس ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری و ماده 19 کنوانسیون ورشو مصوب مجلس، همه شرکت‌های هواپیمایی باید الگوی رفتاری برای رعایت حقوق مسافران داشته باشند. حقوق مسافران مجموعه‌ای از سیاست‌ها، دستورالعمل‌ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست‌اندرکاران امور پروازی را تدوین می‌کند و هدف آن تضمین حقوق مادی، معنوی، رعایت شأن و منزلت مسافران در فرآیند مسافرت‌های هوایی است. بخشی از دستورالعمل رعایت حقوق مسافران مربوط به تأخیرات پرواز ( Flight Delay )  است. موضوع آیین‌نامه حقوق مسافران حدود  4 سالی است که تنظیم و تدوین شده است. در این دستورالعمل درباره تأخیرهای پروازی و تعهد ایرلاین‌ها نسبت به مسافران گوشزد شده است؛ تعهداتی که بیشتر مسافران از آن خبر ندارند. طبق این قوانین، در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز بر اساس ساعت پرواز ‌مندرج در بلیت مسافر، شرکت هواپیمایی باید اقداماتی را انجام دهد. بر اساس عرف جهانی، تأخیر تا نیم‌ساعت پروازها مشکلی ندارد و طبیعی به حساب می‌آید. تأخیر اما اگر بیش از 30 دقیقه شود، شرکت هواپیمایی موظف است نسبت به تأمین رضایت مشتری اقدامات لازم را انجام دهد. طبق این قوانین، درصورتی که پروازی تأخیر داشت، نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران درباره تأخیر پرواز توضیح دهد. به اضافه همه اینها شرکت هوایی باید برای جبران خسارات وارد عمل شود. در پروازهای با تاخیر بیش از 4 ساعت هم شرکت هواپیمایی موظف است علاوه بر رعایت مفاد قوانین، نسبت به جبران خسارت هم اقدام کند. در صورت ابطال پرواز، شرکت حمل‌کننده موظف به استرداد کامل وجه و جبران خسارت به مسافران است، همه اینها حق ‎و حقوقی است که تمام مسافران در زمان تأخیر باید از شرکت هواپیمایی خودشان مطالبه کنند. اگر هم شرکت مسافری از حقوق مسافران سر باز زد، هر مسافری می‎تواند از شرکت، شکایت اینترنتی کند و بسیاری از موارد دیگر در گروه حقوق مسافر در صورت تاخیر طبق قانون تعریف شده است.
موضوع اما اینجاست که بسیاری از مسافران هوایی از حق و حقوق خود اطلاعی ندارند؛ اطلاع‌رسانی که باید در همان ابتدای کار و توسط آژانس‌های هوایی انجام شود. سوال اینجاست که چرا شرکت‎های هواپیمایی زمانی که با لبخند بلیت گران‎قیمت هواپیما را به مشتری‎های‌شان می‎فروشند، درباره حق و حقوق‌شان یک خط هم توضیحی نمی‎دهند؟!


سیل و برف ۱۵ استان کشور را دربرگرفت
مفقود شدن 4 نفر بر اثر سیل در گیلان
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از وقوع سیل، برف و کولاک در ۱۵ استان کشور خبر داد و گفت: بر اثر وقوع سیل، 4 نفر در گیلان مفقود شدند. مرتضی سلیمی با اعلام این خبر به تسنیم گفت:  11 محور و مناطق عشایرنشین استان‌های اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، فارس، قزوین و مرکزی تحت تاثیر برف و کولاک قرار گرفتند. این مقام مسؤول در جمعیت هلال احمر به حضور 11 تیم امدادی شامل40 امدادگر برای ارائه خدمات امدادی به افراد گرفتار در برف و کولاک در این مناطق اشاره کرد و افزود: 141 نفر از افراد گرفتار در برف، خدمات امدادی دریافت کردند و 10 دستگاه خودروی گرفتار در برف با تلاش نیروهای امدادی از برف رها شدند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به امدادرسانی به 23 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین 11 استان کشور به خاطر وقوع سیل و آبگرفتگی گفت: استان‌های ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، لرستان و مازندران استان‌هایی هستند که در روزهای گذشته به خاطر شدت بارندگی‌ها تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفتند.


Page Generated in 0/0060 sec