printlogo


کد خبر: 202155تاریخ: 1397/9/5 00:00
ثبت‌نام الکترونیکی برای صدور کارت سوخت المثنی از امروز آغاز می‌شود
استارت دونرخی‌شدن بنزین؟

گروه اقتصادی: شرکت ملی فرآورده‌های نفتی اطلاعیه‌های رسمی دریافت کارت سوخت المثنی را منتشر کرد تا رسما اجرای طرح‌های جدید سوختی آغاز شود. به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت نفت دولت روحانی که علاقه بسیاری به محرمانه ماندن تصمیم‌ها و قراردادها دارد، مجبور شده اطلاعیه‌های رسمی درباره کارت سوخت را منتشر کند که نشان می‌دهد قرار است در حوزه سوخت اتفاقات جدیدی بیفتد و طرح‌های جدیدی- شاید طرح‌هایی مثل سهمیه‌بندی بنزین- اجرایی شود.  البته اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران فعلا به صدور کارت سوخت معطوف می‌شود و دولت اعلام کرده کارت سوخت را احیا می‌کند تا جلوی قاچاق سوخت را بگیرد اما کارشناسان و نمایندگان مجلس مدعی هستند قرار است طرح‌های جدید برای سهمیه‌بندی بنزین اجرا شود. طبق اطلاعیه شماره ۳ شرکت ملی پخش فرآورده‌‌های نفتی ایران، ثبت‌نام الکترونیکی کارت سوخت المثنی از امروز دوشنبه آغاز می‌شود. طبق این اطلاعیه ثبت‌نام الکترونیکی مالکان خودرو ‌و موتوسیکلت فاقد کارت سوخت از ساعت 8 صبح در سامانه خدمات دولت همراه به نشانی www.mob.gov.ir و اپلیکیشن خدمات دولت همراه با نصب آن در گوشی‌های هوشمند تلفن همراه در دسترس عموم قرار می‌گیرد. ورود به سامانه‌های اینترنتی براساس آخرین رقم شماره سمت راست تلفن همراه مالکان خودرو انجام می‌شود و از امروز با شماره 9 آغاز می‌شود. در هیچ یک از مراحل ثبت‌نام چه به صورت حضوری در دفاتر پلیس+10 و چه به‌صورت اینترنتی، نیازی به ارائه رمزهای کارت‌های بانکی نیست، بنابراین هموطنان عزیز مراقبت لازم را در این باره داشته باشند.
از دولت انکار، از نماینده‌ها اصرار
با وجود اینکه سناریوهای متعددی درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده اما هیچ‌کدام از آنها نهایی نشده و مشخص نیست دولت چه اقدامی انجام خواهد داد. دولت فعلا موضوع دونرخی شدن بنزین یا سهمیه‌‌‌بندی را انکار می‌کند یا سعی دارد اینگونه القا کند که فعلا در این حوزه اتفاقی رخ نخواهد داد. با این وجود نماینده‌ها اعلام کرده‌اند احیای کارت سوخت مقدمه دونرخی شدن بنزین است. عضو کمیسیون انرژی مجلس در این‌باره گفت: دولت برای افزایش قیمت بنزین هنوز تصمیمی نگرفته و بنزین ۱۸۰۰ تومانی صحت ندارد. جلال میرزایی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر افزایش قیمت بنزین به 1800 تومان گفت: مجموعه دولت درباره افزایش قیمت بنزین جلسه‌ای با مجلس و کمیسیون انرژی برگزار نکرده‌‌اند و اعلام نشده که قرار است قیمت بنزین افزایش یابد یا به چه میزان افزایش یابد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجوز افزایش قیمت سوخت براساس برنامه ششم توسعه به دولت داده شده است، افزود: با توجه به مصرف بی‌رویه فرآورده‌‌های نفتی بویژه بنزین باید تصمیمی اساسی در این زمینه اتخاذ شود تا مانع مصرف بی‌رویه و قاچاق سوخت شد. وی با اشاره به اینکه دولت در حال راه‌اندازی سامانه استفاده مجدد کارت سوخت است، ادامه داد: صاحبان خودرو از این پس باید از کارت سوخت استفاده کنند تا بتوان بحث قاچاق سوخت از مرزهای مختلف کشور را کنترل کرد.
نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استفاده مجدد از کارت سوخت این آمادگی را ایجاد می‌کند تا در صورت لزوم برای سهمیه‌‌‌بندی سوخت اقدام شود.
آغاز دونرخی کردن
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید برای افزایش قیمت حامل‌‌های انرژی با مجلس هماهنگی‌‌های لازم را داشته باشد تا تصمیم و پاسخگویی از سوی هر دو قوه انجام شود، تصریح کرد: دولت مسائل، مشکلات و دغدغه‌‌های خود را در حوزه سوخت با نمایندگان مطرح کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما درباره سهمیه‌‌‌بندی هنوز موضوعی مطرح نشده است. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، هفته گذشته شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌‌های نفتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از این پس جایگاه‌‌های سوخت تنها با کارت سوخت موظف به ارائه بنزین هستند که این خبر در فضای مجازی واکنش‌‌‌هایی همچون افزایش قیمت بنزین تا 1800 تومان را به همراه داشت. عضو کمیسیون انرژی با اشاره به استفاده از کارت سوخت در آینده نزدیک در جایگاه‌ها گفت: با توجه به مصرف زیاد فرآورده‌های انرژی و کمبود آن در کشور و واردات آن، چاره‌ای جز سهمیه‌بندی بنزین از طریق کارت سوخت نیست و به نظر می‌رسد پروژه بعدی دونرخی شدن آن است. هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی درباره بررسی موضوع بازگشت کارت سوخت به جایگاه‌های بنزین که اخیراً از سوی دولت مطرح شده است، گفت: وزارت نفت اعلام کرده است دارندگان خودرو بهتر است هرچه زودتر به منظور استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های بنزین خود را آماده کنند اما آنطور که پیش‌بینی می‌شود به نظر می‌رسد این کار آغازی برای دونرخی کردن بنزین است. وی تصریح کرد: پیشنهاد دیگری مبنی بر اینکه به جای تخصیص سهمیه بنزین به خودروها، این سهمیه به هر فرد ایرانی داده شود که شاید او خودرو هم نداشته باشد که با اجرای این پیشنهاد عملاً افزایش قیمتی در نرخ بنزین رخ نخواهد داد. نماینده مردم ایذه و باغملک گفت: اگر سهمیه‌بندی بنزین هم اجرایی شود به نظر می‌رسد برخی افراد از این سهمیه عبور خواهند کرد و برای استفاده از سهمیه بنزین سراغ افرادی که خودرو ندارند بروند لذا به نظر می‌رسد با این کار گروه دیگری باید سهمیه‌های بنزین غیرخودرویی‌ها را جمع‌آوری کرده و به دیگران بدهند. خادمی افزود: آن چیزی که به نظر می‌رسد دولت بنای آن دارد تا هرچه زودتر آن را اجرایی کند سهمیه‌بندی بنزین است که به نظر می‌رسد سهمیه‌هایی که پایان می‌یابد باید با نرخ دوم از سوی مردم خریداری شود اما همه این موارد در گیر و دار افزایش نرخ بنزین و مقدار سهمیه آن است.
 

طرح یارانه بنزین چیست؟
کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌‌های مجلس چند روز پیش گفته بود دولت سالانه حداقل حدود 40 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان از طریق توزیع بنزین به خودروهای شخصی و حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به خودروهایی مانند تاکسی‌های سنتی و اینترنتی، وانت و... که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، تخصیص می‌دهد. وی درباره پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سهمیه‌بندی گفت: در این طرح یارانه نقدی تغییر نخواهد کرد و مطابق قبل و سیاست‌ها‌ی موجود اجرا خواهد شد اما به هر ایرانی دارای کد ملی، به‌اندازه مشخصی اعتبار استفاده از بنزین به‌طور ماهانه تعلق می‌گیرد. این سهمیه‌ها به‌جای کارت سوخت در کارت ملی هوشمند افراد یا کارت بانکی که از آن به عنوان کارت سوخت برخط تعبیر می‌شود، بارگذاری می‌شود. وی در تشریح اعتبارات اختصاص یافته به کارت افراد و اشخاص، تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته در کارت فقط قابلیت پرداخت هزینه بنزین در پمپ‌های بنزین‌، پرداخت قبوض برق، آب و گاز طبیعی خانوارها و کرایه اتوبوس و مترو در طول ماه را داشته و در پایان ماه در صورت باقی ماندن اعتبار در کارت، به صورت نقد از خودپردازها قابلیت برداشت خواهد داشت. جلالی در تکمیل این توضیحات، خاطرنشان کرد: در صورت عدم مصرف بنزین، فرد می‌تواند اعتبار خود را به افراد دیگر از طریق واگذاری اعتبار به‌فروش برساند، در مرحله اول، در انتهای هر ماه اعتبار باقیمانده در کارت به دولت واگذار و معادل ریالی آن در کارت‌های افراد قابل برداشت خواهد شد و در مرحله بعد با راه‌اندازی بازار بنزین سناریوهای مطلوب‌تری در دسترس خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0054 sec