printlogo


کد خبر: 202171تاریخ: 1397/9/5 00:00
کپنهاگ هم از انفعال دیپلماسی ایران سوءاستفاده می‌کند
گردهمایی تروریست‌های الاحوازیه در دانمارک

دولت دانمارک که اخیرا تنها با استناد به چند قطعه عکس، ایران را متهم به تلاش برای برخورد با یکی از سران گروهک تروریستی الاحوازیه کرده بود، حالا میزبان گردهمایی اعضا و دوستان این گروهک تروریستی شده است.
به گزارش «وطن امروز»، رئیس شاخه دانمارک گروهک تروریستی الاحوازیه به همراه برخی دیگر از اعضای این گروهک و همچنین برخی عوامل عربستان سعودی در کشورهای خلیج‌فارس و برخی کشورهای آفریقایی روز پنجشنبه در کپنهاگ جمع شدند تا پیام دولت دانمارک مبنی بر حمایت قاطع از تروریست‌های ضدایرانی را اعلان کنند. به گزارش فارس، هنوز یک ماه از طرح اتهام‌های واهی دولت دانمارک علیه ایران نمی‌گذرد که پایتخت دانمارک روز شنبه سوم آذرماه میزبان نشست یکی از گروهک‌های جدایی‌طلب ضدایرانی بود. در این گردهمایی که در شهر کپنهاگ برگزار شد، برخی شخصیت‌های رسانه‌ای و سیاسی مخالف ایران از کشورهای عربی حضور داشتند.
عناصر گروهک «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» که مدعی است نماینده شهروندان عرب ایران است(!) این گردهمایی را برگزار کردند. به گزارش روزنامه الکترونیکی «انحاء» عربستان سعودی، شرکت‌کنندگان در این گردهمایی، جمهوری اسلامی ایران را  به انجام «اقدامات تروریستی» متهم کرده و خواستار حمایت از این گروهک و محور مخالف ایران در منطقه شدند. رسانه‌ها و شخصیت‌های رسانه‌ای نزدیک به سعودی همانند سایر گردهمایی‌های مخالفان ایران، در این گردهمایی حضور فعال و پررنگی داشتند.
«انور مالک» روزنامه‌نگار و افسر سابق اطلاعاتی الجزایر که مدیر شبکه تلویزیونی «سعودیه ۲۴» عربستان سعودی است، در این نشست حضور داشت و اقدام به پوشش فعالیت‌های این گردهمایی کرد. این روزنامه‌نگار بین رسانه‌ها، معروف به مخالف سرسخت ایران و طرفدار «سینه‌چاک» عربستان سعودی است و از ریاض بابت تولید برنامه‌های  تلویزیونی و ایجاد هشتگ‌های ضدایرانی (همانند راه‌اندازی هشتگ اخراج سفیر ایران از الجزایر) پول می‌گیرد. از دیگر شخصیت‌های حاضر در این گردهمایی، می‌توان به «جرج صبرا» رئیس سابق پارلمان سوریه که با آغاز ناآرامی‌ها از دولت این کشور جدا شد و «جمال قارصلی» نماینده پارلمان آلمان که اصالتی سوری دارد، اشاره کرد. گردهمایی‌ گروهک الاحوازیه در حالی در دانمارک و با حمایت دولت این کشور برگزار می‌شود که دست عناصر تروریستی این گروهک به خون‌های پاک شهدای حمله تروریستی اخیر اهواز آلوده است. بعد از این حادثه تروریستی، «یعقوب حر تُستری» سخنگوی گروهک تروریستی «الاحوازیه» مستقر در شهر «کپنهاگ» دانمارک، حمله تروریستی به مراسم رژه در شهر اهواز را تحسین کرد. تستری روز 31 شهریور بعد از حمله تروریستی اهواز با شبکه معاند «ایران اینترنشنال» که مورد حمایت مالی سعودی است، مصاحبه و از حمله تروریستی در اهواز تمجید کرده بود. نکته جالب اینکه «سعود القحطانی»، مشاور ارشد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و متهم به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی، گروهک الاحوازیه را در حساب توئیتری دنبال می‌کند. بر اساس این گزارش 8 آبان‌ماه امسال دولت دانمارک مدعی شد سازمان امنیت این کشور یک نروژی ایرانی‌تبار را به اتهام برنامه‌ریزی علیه رئیس شاخه دانمارک گروهک تروریستی الاحوازیه دستگیر کرده. بر اساس اظهارات فین بورچ اندرسون، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک، تنها سند دولت دانمارک برای طرح این ادعا، پیدا کردن چند قطعه عکس از منزل حبیب جبر، سرکرده گروهک الاحوازیه در دانمارک، از این نروژی ایرانی‌تبار بوده است؛ موضوعی که اساسا مدرک قابل اعتنایی به حساب نمی‌آید. ضمن اینکه این مقام دانمارکی صراحتا اذعان کرد فرد دستگیر‌شده، هر اتهامی علیه خود را رد کرده است. به اعتقاد کارشناسان، این سناریوی دانمارک در ادامه سناریوی اروپایی‌ها علیه ایران در طرح ادعای تلاش وزارت اطلاعات ایران برای بمب‌گذاری در همایش منافقین در پاریس بوده است. البته پیش از طرح این ادعا، 2 دیپلمات ایرانی در هلند به اتهام دست داشتن در قتل سرکرده تروریست‌های الاحوازیه در هلند، از این کشور اخراج شدند، بنابراین به نظر می‌رسد ماجرای دانمارک نیز ادعایی در ادامه سناریوی اروپا علیه ایران، آن هم در بزنگاه تعهد تروئیکای اروپا برای دادن تضمین برای حفظ برجام بوده است. کارشناسان معتقدند تداوم سناریوی متهم کردن وزارت اطلاعات ایران به تلاش برای برخورد با عناصر گروهک‌های تروریستی توسط اروپایی‌ها، ناشی از انفعال وزارت امور خارجه و قربانی شدن دیپلمات‌های مظلوم ایرانی پای منافع برجامی شده است.


Page Generated in 0/0060 sec