printlogo


کد خبر: 202184تاریخ: 1397/9/5 00:00
تور خارجی؛ راه فرار ولیعهد سعودی از رسوایی ترور
آماده‌باش نظامی در ریاض

گروه بین‌‌الملل: شاهزاده محمد بن‌سلمان، آمر اصلی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد هیات حاکمه عربستان سعودی به پشتوانه حامیانش برای نخستین‌بار پس از ترور خاشقجی بار سفر بسته است تا شروعی باشد برای فراموشی اذهان از یک رسوایی بزرگ. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) به مقام‌های ترکیه گفته است ولیعهد سعودی مسؤول اصلی این قتل فجیع است اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دست رد به سینه بن‌سلمان نزده و برای دیدار با رفیق گرمابه و گلستان خود لحظه‌شماری می‌کند. مقامات ترکیه نیز ضمن تایید وصول درخواست ملاقات بن‌سلمان با رئیس‌جمهور رجب طیب‌اردوغان گفته‌اند این دیدار محتمل است.
می‌توان گفت سفر منطقه‌ای که ولیعهد عربستان به ابوظبی، بحرین و مصر و برخی کشورهای عربی آفریقایی پیش از شرکت در نشست «جی 20» در آرژانتین از روز پنجشنبه آغاز کرده، نشانه آشکاری در این راستاست که ریاض توانسته بحران قتل خاشقجی و پس‌لرزه‌های آن را پشت ‌سر بگذارد. به‌رغم اینکه گزارش‌ها حاکی ا‌ست مقام‌ها در کشورهای میزبان ولیعهد سعودی با گرمی از او استقبال خواهند کرد ولی کشورهای آفریقایی از جمله تونس، الجزایر، مصر و موریتانی طی روزهای اخیر شاهد مخالفت‌های مردمی با سفر ولیعهد سعودی به این کشورها و همچنین محکومیت تحرکات روزافزون برای عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی بوده‌اند. اما در نبود محمد بن‌سلمان، خبرها از عربستان سعودی حاکی‌ است وضعیت امنیتی دیوان سلطنتی و مجموعه‌ کاخ‌های سلطنتی در غرب ریاض بشدت افزایش یافته است. منابع خبری می‌گویند تعداد قابل توجهی از عناصر امنیتی که قرار بود همراه بن‌سلمان به سفر دوره‌ای منطقه سپس برای حضور در نشست «جی 20» به آرژانتین بروند، از فرودگاه بازگردانده شدند و به آنها گفته شده مشغول حراست از دیوان سلطنتی باشند. مجتهد، فعال رسانه‌ای معروف که اخبار و اطلاعات محرمانه دربار سعودی را فاش می‌کند، در توئیتی نوشت تحرکات امنیتی مرتبط با دیوان سلطنتی افزایش پیدا کرده و ادوات نظامی نزدیک آن تحرک بیشتری پیدا کرده است. مجتهد نوشت: «20 جیپ رزمی مجهز به توپ 50 میلی‌متری، دوربین دید در شب و اشعه مادون قرمز بین دیوان سلطنتی و کاخ العوجا (در منطقه درعیه) توزیع شده و عناصر امنیتی نیز از فرودگاه به این 2 محل بازگردانده شده‌اند و به آنها اعلام شده برای حراست از شاه (سلمان بن‌عبدالعزیز) و دیوان سلطنتی، بازگردند». طبق این گزارش، به عناصر امنیتی گفته شده مأموریت محافظت از ولیعهد به شرکت‌های بین‌المللی سپرده شده و باید از دیوان و کاخ الدرعیه محافظت کامل شود. بر اساس ادعای مجتهد، همچنین احمد بن‌عبدالعزیز و کاخ محل اقامت او تحت تدابیر شدید نظارتی قرار گرفته است. کاخ العوجا در استان الدرعیه واقع شده است. این استان در غرب منطقه ریاض (پایتخت عربستان) واقع شده و میزبان کاخ‌های خاندان حاکم سعودی است. این کاخ‌ها را سلمان بن‌عبدالعزیز احداث کرده و محل اقامت شاهزادگان و سران آل‌سعود است. دانشکده افسری ملک عبدالعزیز نیز در این شهر قرار دارد.
احمد بن‌عبدالعزیز اخیرا و در پی داغ شدن پرونده قتل جمال خاشقجی و متهم شدن ولیعهد در آمریت قتل او در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه از لندن به ریاض بازگشت و ناظران بین‌المللی در برخی گزارش‌های تحلیلی خبر از افزایش تحرکات سیاسی در درون عربستان برای مخالفت با ادامه ماندن بن‌سلمان در قدرت می‌دهند.  همچنین مجتهد در گفت‌وگوی رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای در روز شنبه فاش کرد که در صورت بروز کودتا علیه ملک سلمان، حدود 95 درصد از شاهزاده‌ها آماده بیعت با شاهزاده احمد هستند. به ادعای مجتهد، ولیعهد سعودی که از وقوع کودتا می‌ترسد در نبود خود دستور داده اقدامات امنیتی استثنایی اتخاذ شود و از گارد پادشاهی خواسته است از مناطق شرقی و غربی کشور به ریاض حرکت کنند تا مانع از وقوع کودتا شوند.
 


Page Generated in 0/0052 sec