printlogo


کد خبر: 202201تاریخ: 1397/9/6 00:00
رحمانی برای پاسخ به سؤال نمایندگان درباره علت گرانی مجدد خودرو به مجلس می‌رود
احضار وزیر جدید به خاطر قیمت‌های جدید
عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با «وطن امروز»: گران‌ کردن خودرو در شرایطی که تعرفه واردات خودرو بالاست غیرمنطقی است

اسدالله خسروی: با آنکه قدرت خرید مردم، متاثر از گرانی نرخ ارز بشدت کاهش یافته است، خودرو‌‌‌سازان بی‌توجه به شرایط سخت اقتصادی، به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند، چرا که معتقدند هزینه‌‌های تولید برای آنها نیز بالا رفته است. درخواست خودرو‌‌‌سازان برای تجدیدنظر در قیمت خودرو‌‌های داخلی در حالی است که به گفته کارشناسان و نمایندگان مجلس، سطح کیفی و استاندارد‌‌ خودروهای ساخت داخل نیز باید متناسب با افزایش قیمت آن بالا رود و از طرفی واردات خودرو‌‌های خارجی هم با تعرفه مناسب و معقول انجام شود، نه اینکه خودرو‌‌‌سازان به موجب برخورداری از انحصار تولید و قبضه بازار داخلی در این عرصه یکه‌تاز میدان شوند.
نابسامانی قیمت‌ها در بازار خودرو موجب شده است تا موضوع طرح سؤال از وزیر صمت در مجلس مطرح شود. حسین مقصودی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش بی‌‌رویه قیمت‌ خودرو، گفت: بازار خودروی کشور هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و روزبه‌روز نیز به نارضایتی‌های مشتریان اضافه می‌شود. وی با تأکید بر اینکه کیفیت نامطلوب خودروهای ساخت داخل موجب مرگ‌ومیر تعداد زیادی از هموطنان‌مان می‌شود، اظهار داشت: بر همین اساس، سؤالی از آقای رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علل گرانی خودرو و کیفیت پایین محصولات شرکت‌‌های خودروسازی از سوی تعدادی از نمایندگان طرح شده است. وی اضافه کرد: امضاها برای سؤال از وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی سه‌شنبه (امروز 6 آذر) جمع‌آوری می‌شود که پس از نهایی شدن، طرح سؤال را تقدیم هیات‌رئیسه مجلس خواهیم کرد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره مطالبات مردم برای دسترسی به خودروی استاندارد با قیمت مناسب و نیز درخواست خودرو‌‌‌سازان در افزایش بهای محصولات‌شان به «وطن‌امروز» گفت: مردم انتظار دارند خودرویی سوار شوند که حداقل استانداردهای لازم و قیمت معقول و مناسبی را دارا باشد، چرا که بیش از 90 درصد مردم ایران از خودروهای داخلی استفاده می‌کنند. از طرفی نیز خودرو‌‌‌سازان باید به مقوله افزایش سطح کیفیت تولید توجه ویژه کنند تا با افزایش میزان قیمت‌ها، نارضایتی برای خریداران پیش نیاید. سعید باستانی با بیان اینکه با توجه به در اختیار داشتن بازار خودروی ایران توسط خودرو‌‌‌سازان داخلی، افزایش قیمت‌ها باید توجیه‌پذیر باشد نه اینکه با ایجاد محدودیت‌‌‌هایی مصرف‌کنندگان به ناچار مجبور به خرید خودرو‌‌های داخلی با قیمت بالا و کیفیت پایین شوند، افزود: گران‌ کردن خودرو در شرایطی که تعرفه واردات خودرو بالاست غیرمنطقی است. به نظر من واردات خودرو باید به شیوه مدیریت شده، آزاد شود، چرا که در طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع مجلس بر این موضوع تاکید شده است.  باستانی افزود: جلوگیری مقطعی از واردات خودرو به کشور اشتباه است اما از آنجا که بحث ارزبری و حفظ منابع ارزی در میان است و حمایت از خودرو‌‌‌سازان داخلی و اشتغال‌زایی نیز در این صنعت مدنظر است، بنابراین ممنوعیت واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد.
بازار انحصاری در اختیار خودروسازان
همچنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، زیرا بازار انحصاری را در اختیار دارند و ممنوعیت واردات خودرو امتیازی است که به خودرو‌‌‌سازان داده می‌شود. سیدحمیده زرآبادی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره نحوه قیمت‌‌گذاری خودرو اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مجلس با افزایش قیمت خودرو به صورت یکطرفه به این معنا که خودروساز در حال حاضر بدهی دارد و باید با افزایش قیمت‌ها از آنها حمایت شود، مخالفت کردند به دلیل اینکه این موضوع خلاف اصل مشتری‌مداری و حمایت از مصرف‌کننده است. وی با بیان اینکه کیفیت خودروها و مدیریت خودروسازی‌ها تغییری نکرده و به صورت یکجانبه بحث افزایش قیمت محصولات مطرح می‌شود، گفت: از این منظر با افزایش قیمت محصولات مخالف هستیم. وی با اشاره به اینکه خودروسازان در نشست مشترک با کمیسیون صنایع و معادن بر افزایش قیمت‌ها تاکید داشتند و تعدادی از اعضای کمیسیون با این موضوع مخالف بودند، ادامه داد: برآیند صحبت‌های مطرح‌شده توسط نمایندگان دولت این بود که آنها نیز موافق افزایش قیمت خودرو هستند اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه‌ای اعلام کرد به نتیجه نهایی درباره افزایش قیمت خودرو نرسیده‌اند. وی درباره اینکه آیا خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت خودرو هستند، اظهار داشت: آزادسازی قیمت خودرو به معنای تقویت بازار رقابتی است، یعنی باید تعرفه‌های واردات برداشته و واردات خودرو آزاد شود، قیمت پراید را 100 میلیون تومان در نظر بگیرند اما اجازه واردات خودروهای خارجی بدون تعرفه را بدهند تا مشاهده کنند کدام خودرو با استقبال مردمی مواجه می‌شود. وی با بیان اینکه خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، زیرا بازار انحصاری را در اختیار دارند و ممنوعیت واردات خودرو امتیازی است که به خودرو‌‌‌سازان داده می‌شود، تصریح کرد: نمی‌توانیم تمام امتیازات خودروسازان را نادیده بگیریم و تنها افزایش قیمت را که خلاف اصل مشتری‌مداری است، مطرح کنیم.  
ممنوعیت واردات، دلیل ایجاد بازار سیاه
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: «یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد بازار سیاه خودرو ممنوعیت واردات آن است و امیدواریم آقای رحمانی، وزیر صمت درباره ممنوعیت واردات خودرو تجدیدنظر کنند». رضا علیزاده در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره تعیین قیمت خودروها توسط وزارت صمت گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی جامعه باید قیمت‌ها تعدیل و به قیمت بازار نزدیک شود تا خودروسازان و قطعه‌سازان بتوانند به تولید خود ادامه دهند. علیزاده گفت: در حال حاضر تولید داخلی ما به کمتر از یک‌میلیون دستگاه رسیده و با ادامه این روند میزان تولید افت شدیدی خواهد داشت.


Page Generated in 0/0048 sec