printlogo


کد خبر: 202210تاریخ: 1397/9/6 00:00
در آستانه سفر بن‌سلمان به شمال آفریقا موج مخالفت‌ها علیه جنایت‌های سعودی شدت گرفت
ارباب اره‌ها
اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران تونس: خاک تونس انقلابی را کثیف نکنید

 گروه بین‌‌الملل: ولیعهد سعودی برای نخستین بار از زمان رسوایی جنایت ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقدش، به سفرهای خارجی مبادرت کرده و این تور را روز پنجشنبه با مقصد امارات آغاز کرد و احتمال می‌رود این سفر در کنار بحرین و مصر، کشورهای تونس، الجزایر و موریتانی را شامل شود و آخرین مقصد آن بوئنوس‌آیرس، پایتخت آرژانتین باشد که برای مشارکت در نشست سران گروه «جی20» در آنجا حضور خواهد یافت. قدرمسلم آنکه محمد بن‌سلمان تلاش دارد با این سفر، این پیام را به منتقدان داخلی و خارجی خود بدهد که وی به واکنش‌های جهانی به اتهام دست داشتن در عملیات ترور خاشقجی هیچ اعتنایی ندارد و همچنان حاکم کنونی عربستان است و افزون بر آن، با هیچ خطری یا توطئه داخلی هم برای سرنگونی مواجه نیست. بی‌شک حکومت‌های امارات، بحرین و مصر که دنباله‌‌رو و مطیع سیاست‌های آل‌سعود هستند، از بن‌سلمان با گرمی استقبال خواهند کرد ولی گزارش‌های رسانه‌ها حاکی‌ است که ملت‌های تونس، الجزایر و موریتانی در استقبال از این شاهزاده مستبد سعودی، برای وی فرش قرمز پهن نخواهند کرد. در همین حال  اتحادیه روزنامه‌نگاران تونس و 12 سازمان حقوقی این کشور برای اعلام مخالفت خود با سفر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان به تونس، در مقر این اتحادیه نشستی خبری برگزار کردند. بنری نیز در مخالفت با سفر ولیعهد عربستان سعودی به تونس بر سر در اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران این کشور نصب شد که روی آن نوشته شده بود، «خاک تونس انقلابی را کثیف نکنید». رئیس انجمن حقوق اقتصادی تونس در این نشست گفت: «رسانه‌ها نقش بزرگی در رسوا کردن نظام‌های دیکتاتوری دارند. ده‌ها عالم دینی و زن در عربستان به خاطر بیان نظرات خود، در معرض حکم اعدام قرار دارند». وی افزود: «جنگ طولانی در یمن و نقش عربستان در آن، پس از جنایت قتل خاشقجی به شکل گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفت. موضع رسمی تونس که بر خلاف موضع ملت تونس در قبال عربستان و سفر بن‌سلمان است، مایه سرافکندگی است».  رسوایی قتل خاشقجی تنها چالشی نیست که گریبانگیر بن‌سلمان شده و او را در سیبل انتقادهای جهانی قرار داده است، بلکه علاوه بر آن، جنایات جنگی در یمن به سبب جنگ ائتلاف عربی که شخص ولیعهد سعودی معمار آن بوده و نیز تحریک کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی، خشم جامعه جهانی بویژه جهان اسلام علیه وی را برانگیخته است.
در واقع، این دونالد ترامپ بود که با ابراز دوستی و وفاداری خود به بن‌سلمانی که گاو شیرده‌اش شده، او را در مهلکه انداخته است. رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته زمانی که خواست بن‌سلمان را از اتهام ترور خاشقجی برهاند، گفت: «اگر عربستان نبود، اسرائیل نمی‌توانست به وجود خود ادامه دهد». او تاکید کرد بقای ولیعهد عربستان در قدرت به نفع آمریکا و اسرائیل است. در حالی ‌که محافل عمومی، مخالفان سیاسی و حقوق بشری در تونس، الجزایر و موریتانی همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر سفر احتمالی ولیعهد سعودی به کشورشان، تظاهرات‌هایی در محکومیت این سفر برپا و بیانیه‌هایی نیز صادر کرده‌ و در آنها متذکر شده‌‌اند از یک جانی کودک‌کش استقبال نخواهند کرد و جای بن‌‌‌سلمان پشت میله‌های زندان است. در الجزایر، سخنگوی اتحادیه «جوانان» گفت سفر ولیعهد عربستان با توجه به کشتار مردم یمن و ویرانی کشورهای منطقه مانند سوریه، لیبی و همه منطقه قابل پذیرش نیست. در موریتانی هم محمد ولد فال، رئیس حزب الرفاه بر وجود درخواست‌های احزاب سیاسی و بسیاری از شخصیت‌های فرهنگی و اتحادیه برای تحریم این سفر تاکید کرد. همچنین یکی از نمایندگان در پارلمان تونس پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «خوش نیامدی». شمار بسیار زیادی از فعالان جامعه مدنی تونس هم با سفر بن‌سلمان که قرار است امروز انجام شود، قاطعانه ابراز مخالفت کردند. همچنین گروهی از روزنامه‌نگاران مصری نیز مخالفت خود را با استقبال از محمد بن‌سلمان در قاهره اعلام کردند و دلیل خود را نابودی ارزش‌های انسانی از سوی ولیعهد سعودی از جمله نابودی حق زندگی شهروندان کشورش عنوان داشتند.
عربستان تاکنون هیچ بیانیه رسمی درباره سفر بن‌سلمان به کشورهای تونس، الجزایر یا موریتانی صادر نکرده است؛ مقام‌های کشورهای میزبان هم سکوت اختیار کرده‌اند ولی چه بسا این مخالفت‌های مردمی به لغو سفر بن‌سلمان منجر شود. ولی پیش‌بینی درباره اتفاقاتی که احتمال می‌رود در راهروهای نشست سران گروه «جی20» در آرژانتین اتفاق بیفتد، دشوار است و بعید به نظر می‌رسد رویدادهای تاسف‌بار برای بن‌سلمان شکل بگیرد، زیرا در این کنفرانس روسای جمهور ترکیه، روسیه و آمریکا برای دیدار با بن‌سلمان در حاشیه این کنفرانس اظهار رغبت و تمایل کرده‌اند اما غیر از این سه نفر، دیگر سران کشورها همانند امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس و جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا که به سبب انتقادات از نقض حقوق بشر در عربستان همچنان روابط کشورش با ریاض تنش‌آمیز است، برای دیدار با بن‌سلمان اظهار تمایل نکرده‌اند.
در نتیجه‌‌گیری درباره هرگونه سناریوی احتمالی در کنفرانس گروه 20 باید گفت بی‌تردید پول و دارایی، قدرتمندترین سلاح آل‌سعود برای رهایی از هر بحرانی است، زیرا معاملات سودآور بر ارزش‌های حقوق بشری در جهان غرب اولویت دارد. ناگفته نماند که بن‌سلمان صرفا نمی‌تواند با سفرهای خارجی، آینده قدرت خود را تضمین کند، چرا که  نارضایتی‌های داخلی هم در عربستان به دلیل دخالت مقامات عالی‌رتبه این کشور در قتل و سرکوب سیاسی مخالفان بالا گرفت به نحوی که رژیم حاکم ناچار به دادن امتیازاتی به شهروندان و خاندان حاکم بر این کشور شد. در چارچوب این سیاست، ملک سلمان شروع به انجام سفرهای استانی به مناطق مختلف عربستان کرد و در جریان این سفرها علاوه بر وعده انجام طرح‌های عمرانی و زیرساختی، دستور داد تمام زندانیان بدهکار حقوقی از زندان آزاد شوند.
رژیم سعودی به حدی تحت فشار است که حتی اجازه داد شاهزاده احمد بن‌عبدالعزیز که از او به عنوان جدی‌ترین گزینه ولیعهدی و حتی پادشاهی بعد از ملک سلمان نام برده می‌شود بعد از یک‌ سال از تبعید خود‌خواسته در لندن به کشور بازگردد، بدون اینکه بازداشت شود. با این حال، بن‌سلمان به‌رغم سرکوب مخالفان و رشوه ‌دادن به برخی‌ها، همچنان می‌ترسد شاهزاده‌های رقیب، علیه وی توطئه‌چینی یا کودتا کنند.
گراهام: بن‌سلمان دیوانه است
با آنکه دونالد ترامپ دست داشتن یا نداشتن محمد بن‌سلمان در قتل شنیع روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، جمال خاشقجی را در ادامه حمایت واشنگتن از رژیم سعودی بی‌تاثیر دانسته است اما نزدیک‌ترین چهره‌ها به حکومت سایه آمریکا این دیدگاه را برنمی‌تابند و آشکارا معتقدند ولیعهد جنایتکار سعودی یک مهره سوخته در ریاض است. یکی از آنها کسی نیست جز لیندسی گراهام، بانفوذترین سناتور جمهوری‌خواه در لابی قدرت واشنگتن. او که یکی از رابطان اصلی لابی‌های صهیونیستی با کنگره بوده و پس از مردن سناتور جان مک‌کین، عملا پدرخوانده جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود، اخیرا از همکاری تنگاتنگ با دموکرات‌ها برای تحقیقات بیشتر سنا درباره نقش بن‌سلمان در قتل خاشقجی و همچنین دیگر جنایت‌های ولیعهد شرور عربستان خبر داده است. گراهام از همکاری با «باب منندز» عضور ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنا برای اعمال تحریم‌های سفت و سخت علیه رژیم  ریاض بویژه تحریم شخص بن‌سلمان پرده برداشته است.
سناتور ارشد جمهوری‌خواه با حمایت از جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده و گزارشی که 10 روز پیش زیر عنوان سازمان سیا درباره دست داشتن ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی منتشر شد، در مصاحبه با «آکسیوس»  گفته است: «اگر مدارک کافی برای نتیجه‌گیری در این باره که محمد بن‌سلمان در این قتل همدست بوده وجود داشته باشد، در آن صورت اقدامات لازم را برای طرح این موضوع در قالب قطعنامه در سنا انجام خواهم داد».
گراهام که در حال رایزنی و تدارک برای ریاست بر کمیته امور قضایی سناست، خود به عنوان یکی از سردمداران بازهای شکاری جمهوری‌خواه، سال‌ها جزو حامیان سرسخت روابط واشنگتن و ریاض  بوده و بارها با سلمان و پسرش دیدار داشته ولی حالا با صراحت می‌گوید: «این فرد (محمد بن‌سلمان) باید کنار برود».
گراهام با تاکید بر اینکه سنا در صورت تایید مقام‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مبنی بر جنایتکار بودن  بن‌سلمان در قتل خاشقجی، تحریم ولیعهد سعودی را در دستور کار قرار خواهد داد، ادامه می‌دهد: «من همچنین در قطعنامه خودم به سنا به دیگر رفتارهای محمد بن‌سلمان از قبیل مدیریت جنگ یمن، داستان عجیب و غریب [حبس و گروگان گرفتن] نخست‌وزیر لبنان و محاصره قطر بدون مشورت با آمریکا هم نگاه خواهم کرد؛ رفتارهایی که بسیار دمدمی و مخرب بوده است».
این سناتور هم‌حزبی ترامپ دست آخر در واکنش به حرف‌های رئیس‌جمهور آمریکا درباره روابط راهبردی ایالات متحده با عربستان می‌گوید: «ما نمی‌توانیم یک رابطه استراتژیک نرمال با کسی که اینقدر دیوانه است، داشته باشیم».
او در بخش دیگری از مصاحبه از احتمال مجازات سعودی از طریق توقف فروش سلاح نیز خبر داده و می‌گوید:«همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد».
 

هشتگ «پدر اره» به نام بن‌سلمان
در آستانه سفر دوره‌ای ولیعهد جنایتکار سعودی به کشورهای عربی شمال آفریقا موجی از اعتراضات مجازی و اجتماعی در مصر، تونس و الجزایر با هدف ممانعت از ورود او به این کشورها به راه افتاده است.
صدها مصری کاربر توئیتر در آستانه سفر «محمد بن‌سلمان» به کشورشان با ایجاد هشتگی به او لقب «أبومنشار» (پدر اره) داده‌اند. مصری‌ها سفر بن‌سلمان به کشورشان را مایه ننگ برای کشور و دولت خود می‌دانند. این هشتگ به سرعت در فضای مجازی عربی گسترش پیدا کرده و کاربران توئیتر تونسی و الجزایری هم در حال انتشار آن هستند.  همچنین علاوه بر سندیکای روزنامه‌نگاران تونس که در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور سفر بن‌سلمان  را به کشورشان محکوم کرده و او را خطری برای امنیت و صلح و دشمن واقعی آزادی بیان دانسته‌اند، طیف‌های مختلف جامعه الجزایر نیز در حال رایزنی مشابهی با دفتر بوتفلیقه، رئیس‌جمهور این کشور برای ممانعت از ورود بن‌سلمان هستند.


Page Generated in 0/0062 sec