printlogo


کد خبر: 202220تاریخ: 1397/9/6 00:00
اخبار

آغاز شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از حرم امام (ره)
شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت امروز، ششم تا دهم آذرماه اجراهای خود را در تهران آغاز می‌کند. به گزارش فارس، این جشنواره در بخش‌های صحنه‌ای،‌ خیابانی،‌ کودک و نوجوان، محیطی و میهمان نمایش‌هایی را به مردم ارائه می‌دهد.‌ آیین افتتاحیه جشنواره امروز، ساعت ۹ صبح در حرم مطهر امام خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب و با غبارروبی از مزار شهدا آغاز خواهد شد و در این مراسم سردار غلامحسین غیب‌پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، شهرام کرمی مدیر اداره هنرهای نمایشی، امیر نصیربیگی دبیر جشنواره تئاتر مقاومت و رئیس سازمان بسیج هنرمندان حضور و سخنرانی خواهند داشت. عصر امروز پس از مراسم افتتاحیه نیز نخستین اجراهای جشنواره در مجموعه تئاتر شهر، تالار مولوی، تالار حافظ، تالار هنر، خانه هنرمندان، تالار بوستان و گلستان کانون پرورش فکری و فرهنگسرای گلستان آغاز می‌شود. شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با همت بنیاد فرهنگی روایت فتح و به دبیری امیر نصیربیگی از ۶ تا ۱۰ آذرماه در تهران برگزار می‌‌شود.


«فیلشاه» به شبکه نمایش خانگی می‌آید
انیمیشن سینمایی «فیلشاه» از ۷ آذرماه به شبکه نمایش خانگی می‌آید. به گزارش «وطن امروز»، نسخه نمایش در شبکه خانگی انیمیشن سینمایی «فیلشاه»، توسط موسسه هنرهای تصویری سوره آماده توزیع در بازار شد. این اثر ۷ آذرماه در فروشگاه‌ها و مراکز فرهنگی عرضه می‌شود. «فیلشاه» جدیدترین محصول گروه «هنرپویا» به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه‌کنندگی حامد جعفری است که با قصه‌ای کودکانه، ماجرایی تاریخی را روایت کرده و در نهایت به میلاد رسول اکرم(ص) می‌پردازد. انیمیشن سینمایی «فیلشاه» در اکران نوروزی ۹۷ با شعار «فرزندان‌تان را آسوده خاطر به سینما بیاورید» روی پرده سینماها رفت.


سهم آکادمی سوئد در انتخاب برنده نوبل ادبیات نصف شد
با تصمیم بنیاد آلفرد نوبل، سهم آکادمی سوئد در انتخاب برنده نوبل ادبیات سال آینده میلادی به نصف کاهش یافت و یک کمیته خارجی نیز در انتخاب برنده مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات حق رای دارد. به گزارش ایسنا به نقل از لوکال سوئد، از میان کسانی که برنده نوبل ادبیات سال آینده میلادی را انتخاب می‌کنند تنها نیمی از اعضای آکادمی سوئد (فرهنگستان) خواهند بود و یک کمیته خارجی و موقت شامل 2 نویسنده، 2 منتقد و یک مترجم (همگی اهل سوئد) نیز به 5 عضو آکادمی می‌پیوندند تا برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۹ و همچنین نوبل به تعویق‌افتاده ۲۰۱۸ را انتخاب کنند. پس از ماجرای رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد، «لارس هیکنستن» رئیس بنیاد آلفرد نوبل هشدار داده بود در صورتی که آکادمی سوئد به این روال ادامه دهد و نتواند مشروعیت، اعتبار و اعتماد عمومی را دوباره کسب کند، شاید ناگزیر شوند تصمیم‌های جدی و مهمی در این ‌باره اتخاذ کنند که یکی از این تصمیم‌ها می‌تواند جایگزین کردن آکادمی سوئد با یک نهاد ادبی دیگر به عنوان مسؤول انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات باشد. ماجرا از جایی شروع شد که «ژان کلود آرنو» همسر «کاترین فروستنسون» عضو فرهنگستان سوئد با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوءاستفاده جنسی  و آزار و اذیت روبه‌رو شد. پس از انتشار این اخبار، «کاترین فروستنسون» و چند عضو دیگر، در جلسات آکادمی حضور نیافتند و «سارا دنیوس» دبیر دائم آکادمی و یک عضو دیگر نیز از سمت خود استعفا کردند و در نهایت در نتیجه این رسوایی اخلاقی، اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ لغو شد. استعفا یا شرکت نکردن برخی اعضای آکادمی سوئد پس از رسوایی‌های اخیر، تعداد کرسی‌های کمیته انتخاب برنده نوبل ادبیات را به ۱۱ نفر کاهش داده بود تا اینکه آکادمی سوئد اخیرا «ژیلا مساعد» نویسنده و شاعر ایرانی‌الاصل، «اریک رونسون» قاضی دادگاه عالی سوئد و «ماتس مالم» پروفسور ادبیات دانشگاه گوتنبرگ را به عنوان اعضای جدید این نهاد ادبی معرفی کرد.
 


Page Generated in 0/0056 sec