printlogo


کد خبر: 202222تاریخ: 1397/9/6 00:00
پیشنهاد تشکیل دادگاه اسلامی

نشست کمیسیون حقوق‌بشر سی‌ودومین کنفرانس وحدت اسلامی دیروز دوشنبه با حضور میهمانان و اعضا برگزار شد. در این نشست ضرورت اجرای حقوق‌بشر اسلامی و به تبع آن تشکیل دادگاه‌‌های اسلامی در کشورهای اسلامی مطرح شد. به‌ گزارش ستاد خبری سی‌ودومین اجلاس وحدت اسلامی، در ابتدای نشست کمیسیون حقوق‌بشر، آیت‌الله عباس کعبی، دبیر این کمیسیون با تاکید بر اینکه حقوق‌بشر در اسلام تعطیل‌بردار نیست، گفت: اعلامیه حقوق‌بشر اسلامی در سال 80 مورد تایید و تصویب کشورهای اسلامی، مصر قرار گرفت و امروز این اعلامیه هم تمام مزیت‌‌های اعلامیه جهانی حقوق‌بشر را در خود دارد و هم مزیت‌‌های اسلامی را در بر گرفته است. وی با بازخوانی بخش‌هایی از اعلامیه اسلامی حقوق‌بشر اظهار کرد: حقوق‌بشر در اسلام تعطیل‌بردار نیست، چرا که شریعت هم تعطیل‌بردار نیست. حقوق‌بشر در اسلام یک تکلیف است و انجامش واجب. آیت‌الله کعبی تاکید کرد: انتظار دارم سنگ بنای اتحادیه حقوق‌بشر اسلامی و الزام کشورهای اسلامی به انجام موارد این اعلامیه و تشکیل دادگاه اسلامی در این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد و مقدمه‌ای برای انجام امور مربوط باشد. وی ادامه داد: باید عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بویژه از سوی برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و ظلم‌‌‌هایی که آل‌سعود انجام می‌دهد محکوم شود. آیت‌الله کعبی در پایان سخنانش گفت: حمایت از مردم فلسطین و تاکید بر رعایت حقوق آنان نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باید مورد توجه ما قرار داشته باشد.
سخنران بعدی این نشست آیت‌الله حسینی‌شاهرودی بود که در آغاز سخنانش با بیان اینکه غرب توان رعایت حقوق‌بشر را ندارد، گفت: با طرز تفکری که غرب دارد آیا می‌تواند حقوق‌بشر را رعایت کند؟ جواب این است که قطعا نمی‌تواند این کار را بکند، چرا که بر اساس منفعت عمل می‌کند و اگر حقوق‌بشر نفعی برایش نداشته باشد رهایش می‌کند. وی افزود: همانطور که ترامپ در زمینه قراردادهای بین‌المللی این کار را کرده است و حقوق را زیر پا گذاشته و در عوض وقتی رژیم صهیونیستی این‌ همه جنایت می‌کند چون برای او نفع دارد کلامی بر زبان نمی‌آورد. آیت‌الله حسینی شاهرودی در پایان سخنانش تاکید کرد: بنابراین آنان نمی‌توانند حقوق‌بشر را رعایت کنند و ما باید در این زمینه برای ارائه حقوق‌بشر اسلامی حرکت کنیم.
آیت‌الله صالحی از علمای افغانستان سخنران بعدی بود که با طرح این پرسش که آیا حقوق‌بشر می‌گوید اسرائیل به کشتار فلسطینیان بپردازد؟ گفت: اسلام همه چیز برای سعادت دنیا و آخرت دارد و حال پرسش پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌آید این چه اسلامی است که امروز در منطقه دست به حرکات انتحاری و تروریستی می‌زند؟ اینها چه کسانی هستند که به نام اسلام و مسلمانی سایر مسلمانان را از دم تیغ می‌گذرانند؟ وی افزود: از سوی دیگر می‌بینیم که آمریکا به نام حقوق‌بشر در هیروشیما 120 هزار نفر را خاکستر کرد و در سایر مناطق مردم بی‌گناه را می‌کشد، حال سوال این است آیا حقوق‌بشر می‌گوید یک رژیم جعلی را برکشیم تا مردم بی‌گناه و مسلمان فلسطین کشته شوند؟ آیت‌الله صالحی در پایان سخنانش تاکید کرد: من از علمای اسلام می‌خواهم در این زمینه تاکیدات بیشتری داشته باشند تا بتوانیم جلوی چنین مواردی را در دنیا بگیریم.
شیخ علی عبدالرزاق سخنران پایانی این نشست بود که ضمن تاکید بر رسیدن به تعاریف بهتری از حقوق‌بشر اسلامی گفت: ما نیازمند این هستیم به نیازها و علایق جامعه اسلامی در هر نقطه آن بپردازیم، چرا که بسیاری از مسلمانان حقوق‌شان در نقاط مختلف جهان تامین نمی‌شود. وی افزود: حتی در برخی کشورها مثل انگلیس، مسلمانان شهروندان درجه 2 محسوب می‌شوند و حقوق‌ مسلمانان تنها در فلسطین زیر پا گذاشته نمی‌شود بلکه در نیویورک و لندن هم این اتفاق می‌افتد. شیخ عبدالرزاق تاکید کرد: من درخواست می‌کنم به تعاریف بهتری از حقوق‌بشر اسلامی برسیم تا بتوانیم آن را به شکلی در دنیا مطرح کنیم که همه مسلمانان را دربر گیرد و همه بتوانند حقوق‌شان را از طریق آن استیفا کنند.


Page Generated in 0/0052 sec