printlogo


کد خبر: 202252تاریخ: 1397/9/6 00:00
زلزله 6/4 ریشتری، یک‌سال پس از زلزله مهیب آبان 96 دوباره غرب کشور را لرزاند
۷۲۹ مصدوم در زمین‌لرزه کرمانشاه

گروه اجتماعی: یکشنبه شب (4‌آذرماه) زلزله‌ای به قدرت 4/6 ریشتری بخش‌هایی از استان زلزله‌زده کرمانشاه را لرزاند. استان کرمانشاه 21 آبان سال گذشته نیز با زلزله‌ای با مقیاس 3/7 ریشتر لرزید که این زمین‌لرزه خسارات و تلفات بسیاری به جا گذاشت. به گزارش «وطن امروز» حالا پس از گذشت یک سال از زلزله مهیب 21 آبان 1396، کرمانشاه دوباره با زمین‌لرزه‌ای با مقیاس 4/6 ریشتر لرزید اما این بار خبری از تلفات و خسارات بالا نبود. بر اساس آمارهای اعلامی از سوی سازمان اورژانس کشور، تاکنون 729 نفر بر اثر این زمین‌لرزه مصدوم شده‌اند.
 ۷۲۹ مصدوم
سازمان اورژانس کشور اعلام کرده است ۴۴ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس در مناطق زلزله‌زده مشغول ارائه خدمت هستند. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش مراجعه در مناطق زلزله‌زده به اورژانس خبر داده و گفته است: از مجموع ۷۲۹ مراجعه‌کننده ۳۷ نفر بستری شدند. خالدی افزود: از مجموع این مراجعه‌ها به مراکز درمانی، سرپل ذهاب ۳۷۲ مراجعه، قصرشیرین ۱۰۹ مراجعه، گیلانغرب ۱۷۰ مراجعه، اسلام‌آبادغرب ۵۴ مراجعه، دالاهو ۶ نفر مراجعه و ثلاث باباجانی ۵ مراجعه و جوانرود یک نفر مراجعه داشته است. سخنگوی سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: از ۳۷ نفری که بستری هستند ۳۲ نفر در بیمارستان طالقانی، یک نفر در بیمارستان امام خمینی(ره)، یک نفر در بیمارستان امام رضا(ع) و ۳ نفر در بیمارستان امام حسین(ع) بستری هستند. وی همچنین توضیح داد: ۴۴ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس‌آمبولانس در مناطق زلزله‌زده مشغول ارائه خدمت هستند و به هیچ عنوان تاکنون کشته‌ای از مراجع رسمی گزارش نشده است.
ارسال بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته
علاوه بر این، محمود محمدی‌نسب، دبیرکل جمعیت هلال احمر در ارتباط با آخرین جزئیات زمین‌لرزه یکشنبه شب گذشته در کرمانشاه اظهار داشت:  ۸۷ تیم ارزیاب در مناطق زلزله‌زده از استان‌های معین کردستان، همدان، لرستان و ایلام تیم‌های واکنش سریع، آواربرداری، جست‌وجو و اسکان و تغذیه را به سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین اعزام کرده‌اند. وی افزود: ارزیابی ۱۵۰ روستا به پایان رسیده و خوشبختانه تا این لحظه فوتی نداشتیم. دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته و یک ماهه بارگیری و به مناطق ارسال شده است. محمدی‌نسب اعلام کرد: مرکز امداد هوایی هلال احمر ۵ فروند بالگرد را جهت ارائه خدمات در مناطق به صورت آماده‌باش قرار داده است و علاوه بر استان‌های معین، استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، مرکزی و چهارمحال و بختیاری و اصفهان در آماده‌باش قرار دارند که در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.
ارزیابی واحدهای خسارت‌دیده
همچنین اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: با توجه به قدرت زلزله به وقوع پیوسته خوشبختانه نخستین‌ موضوع حائز اهمیت، نبود تلفات جانی است. نجار با اشاره به اینکه اکنون وضعیت در مناطق زلزله‌زده عادی است، گفت: جلسه‌ای با حضور استانداری، نماینده مردم در مجلس و مدیران کل استان تشکیل شد و دستگاه‌های اجرایی گزارش‌های خود را ارائه کردند.
وی ادامه داد: برق این شهرستان‌ها ظرف نهایت ۲۰ دقیقه دوباره وصل شد. در برخی مناطق منابع آبی مشکل پیدا کرد و آب کدر شد که قرار است تامین آب شرب با تانکر یا بطری انجام شود و این اقدام تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد یافت. معاون وزیر کشور اظهار داشت: مقرر شد پکیج ۷۲ ساعته با هماهنگی فرمانداران منطقه تحت تاثیر در اختیار مردم نیازمند قرار گیرد و قرار شد کمیته‌ای تشکیل شود و با توجه به شرایط، افرادی که به چادر نیازمندند، در اختیار آنها قرار گیرد. نجار افزود: بنیاد مسکن ماموریت پیدا کرد تا ضمن ارتقا و تقویت ستادهای خود ظرف ۷۲ ساعت از واحدهای خسارت دیده بازدید کند و ارزیابی انجام دهد که خوشبختانه تاکنون تخریب شدیدی گزارش نشده و موارد به وجود آمده بر اثر زلزله نیز سطحی است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بالا بردن ظرفیت سوخت در شهرستان‌های زلزله‌زده در حال  انجام است و پمپ‌های‌ بنزین تقویت شدند و قرار است نیاز نفت و گاز برطرف شود.


Page Generated in 0/0065 sec