printlogo


کد خبر: 202264تاریخ: 1397/9/7 00:00
اما و اگرها درباره تأیید نهایی حکم سومین شهردار منتخب شورای شهر پنجم تهران ادامه دارد
مسأله حناچی

گروه اجتماعی: این روزها تایید صلاحیت سومین شهردار منتخب شورای شهر پنجم تهران با اما و اگرهایی مواجه شده است. به نظر می‌رسد حاشیه‌‌های انتخاب‌ اعضای شورای شهر پنجم تمامی ندارد و شهرداران تهران هر کدام دارای یک پاشنه آشیل هستند.
محمدعلی نجفی که به آقای استعفا معروف بود، محمدعلی افشانی نیز که با وجود توصیه‌ها درباره بازنشسته بودنش انتخاب شد و در نهایت با اجرای قانون بازنشستگی از بهشت رفت و این‌بار پیروز حناچی انگار نیامده باید برود و شواهد موجود و اظهارنظرهای تعدادی از اعضای شورای شهر درباره محتوای نامه محرمانه وزارت کشور به شورای شهر نشان می‌دهد تکلیف تایید صلاحیت وی در وزارت اطلاعات هنوز مشخص نیست!
روز گذشته علی اعطا، سخنگوی شورای شهر با اشاره به متن نامه وزارت کشور به شورا گفت: «آنچه در نامه وزیر کشور خطاب به رئیس شورا آمده بیانگر آن است که وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح، رد یا تأیید از وزارت اطلاعات دارد تا بتواند بر مبنای موازین قانونی عمل کند». اظهارات سخنگوی شورای شهر و دیگر اعضای شورا و تایید‌ها و تکذیب‌ها درباره سرانجام تایید حکم نشان می‌دهد ابهاماتی درباره این موضوع وجود دارد که بی‌شک پاسخ آن در روزهای آینده با مهر تایید یا رد بر حکم شهرداری حناچی مشخص می‌شود.
نامه محرمانه وزارت کشور
در همین باره، سخنگوی شورای شهر تهران گفته است: «وزیر کشور نامه محرمانه‌ای را به شورا ارسال کرده است و می‌توان گفت این نامه نه ابلاغ حکم شهردار است و نه ابلاغ اینکه حناچی واجد شرایط تعیین‌شده نیست». علی اعطا در پایان جلسه هم‌اندیشی شورای شهر تهران اظهار داشت: دوشنبه گذشته (5 آذر) آخرین فرصت برای معرفی شهردار منتخب شورا به وزارت کشور بود و در این‌باره وزیر کشور نامه‌ای به شورا ارسال کرد که البته این نامه محرمانه است اما می‌توان گفت حکم شهردار هنوز ابلاغ نشده است و هنوز واجد شرایط تعیین‌شده نیست. وی بیان شد: در تبصره ۳ بند یک ماده ۸۰ قانون شوراها پس از معرفی شورا 2 حالت پیش‌بینی شده است که وزیر کشور حکم را ظرف مدت ۱۰ روز صادر کند یا اگر شهردار معرفی‌شده را واجد شرایط تعیین‌شده نداند، مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورای شهر منعکس کند. سخنگوی شورای شهر تهران گفت: آنچه در نامه وزیر کشور خطاب به رئیس شورا آمده است بیانگر آن است که وزارت کشور نیاز به پاسخ صریح، رد یا تأیید از وزارت اطلاعات دارد تا بتواند بر مبنای موازین قانونی عمل کند. اعطا گفت: شورا با وزارت کشور مکاتبه‌ای خواهد داشت و در این نامه خواهیم گفت نامه وزارت کشور وضعیت را برای ما روشن نکرده است و وضعیت برای شورا روشن نیست. وی‌ ادامه داد: تا زمانی که این وضعیت روشن شود، سرپرست با قوت کار خود را ادامه خواهد داد و شورا نیز نظارت‌های بیشتری را انجام می‌دهد. سخنگوی شورای شهر تهران گفت: بعد از ۱۰ روز اگر حکم شهردار امضا نشود و شورا پافشاری کند و دوباره حکم امضا نشد، مسیر دیگری را پیش‌بینی خواهیم کرد.
توئیت حاشیه‌ساز عضو غایب شورا
علاوه بر این، اظهارات اعضای شورای شهر روز گذشته در فضای مجازی و واقعی نشانگر سرگیجه شورا برای انتخاب شهردار بود. در همین باره، حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر گفت: درباره  پاسخ وزارت اطلاعات به وزارت کشور ابهاماتی وجود داشته و وزارت کشور حکم شهردار را صادر نکرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که در پی گزینه جدید شهرداری هستید، گفت: هنوز چیزی مشخص نیست. اما در حالی که اعضای شورا در جلسه بودند الهام فخاری، عضو غایب جلسه روز گذشته در توئیتی نوشت: دکتر پیروز حناچی از امروز شهردار تهران است. طی پیگیری‌های انجام شده با اعضای شورا این موضوع تکذیب شد و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تأکید کرد صدور حکم حناچی برای شهرداری تهران صحت ندارد. دقایقی بعد فخاری توئیت خود را حذف کرد و  در توئیتی نوشت متأسفانه یک متن پیش‌نویس به اشتباه از این اکانت منتشر شده که با توجه به عدم امضای حکم توسط وزیر کشور و خطای رخ داده، از مخاطبان پوزش می‌خواهم.
منتظر نظر قطعی وزیر کشور هستیم
این در حالی است که عضو هیات‌رئیسه شورای شهر با بیان اینکه در کوتاه‌‌‌‌‌ترین زمان ممکن وضعیت شهردار تهران مشخص می‌شود، گفت: منتظر نظر قطعی وزیر کشور هستیم. زهرا نژادبهرام در پاسخ به این پرسش که در فضای مجازی آمده رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی اعلام کرده وزارت اطلاعات صلاحیت حناچی را تایید نکرده و شورای شهر باید به سرعت وارد عمل شده و شهردار بعدی را انتخاب کند، گفت: وزیر کشور نظر قطعی را اعلام نکرده و به محض اعلام نظر، اقدامات لازم انجام می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است 10 روز دیگر صبر کنید؟ گفت: خیر! نظر وزیر کشور طبق قانون ملاک کار است. عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: برای خودمان زمان تعیین کرده‌ایم که در چارچوب قانون عمل کنیم و بزودی تکلیف شهردار تهران مشخص می‌شود.


Page Generated in 0/0064 sec