printlogo


کد خبر: 202266تاریخ: 1397/9/7 00:00
سپاه ابرها را بارور کرده است؟
فرمانده نیروی هوافضای سپاه: درباره بارورسازی ابرها با مشارکت وزارت نیرو اقدام مهمی شروع‌ شده و در حال انجام است

بارش‌های بی‌سابقه در مهر و آبان امسال باعث شد ماجرای بارورسازی ابرها که از سال گذشته به صورت جدی مطرح شده بود، این بار جدی‌تر از گذشته در افکار عمومی مطرح شود. بویژه پس از بارش‌های بی‌سابقه روزهای اخیر در کشور، این سوال که آیا این بارش‌ها به خاطر بارورسازی ابرهاست یا خیر، در جامعه مطرح شد. به گزارش «وطن امروز»، در جریان بارش‌های بی‌سابقه اخیر، یک خبر تایید نشده در فضای غیررسمی کشور منتشر شد؛ خبری که می‌گوید دلیل بارش‌های بی‌سابقه مهر و آبان‌ امسال، بارورسازی ابرها توسط سپاه و وزارت نیرو است. اما این خبر تایید نشده، دیروز با اظهارات سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه تقویت شد.  سردار امیرعلی حاجی‌زاده دیروز گفت پروژه بارورسازی ابرها از سال گذشته آغاز شده و اکنون در حال اجراست.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده این خبر را دیروز سه‌شنبه در مراسم یادواره شهدای شهر ابریشم از سلسله برنامه‌های کنگره ملی سرداران و 1400 شهید خط‌شکن فلاورجان اعلام کرد. بر اساس گزارشی که فارس منتشر کرده، حاجی‌زاده اظهار داشت: امروز سپاه آمادگی کامل دارد در بخش‌های غیرنظامی هم وارد شود که به‌ طور مثال می‌توان بارورسازی ابرها را در بعضی از استان‌ها نام برد که در این زمینه در سال گذشته با مشارکت وزارت نیرو اقدام مهمی شروع‌ شده و در حال انجام است. البته روایت تسنیم از اظهارات سردار حاجی‌زاده، بعد دیگری از پروژه بارورسازی ابرها را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش این خبرگزاری، سردارحاجی‌زاده درباره بارورسازی ابرها گفته است: «سال گذشته درباره بارورسازی ابرها اعلام کردیم آمادگی کمک به سازمان‌های مربوط را داریم، در همین ارتباط ماده اصلی این فناوری را یکی از دانشگاه‌های کشور اعلام کرد که توانایی تولیدش را دارد و حاصل آن تلاش، تولید آن ماده با کیفیت بالا و در سطح استانداردهای جهانی است و نیروهای زیادی بسیج شدند با یاری خداوند این معضل را مرتفع کنیم».
سردار حاجی‌زاده در این سخنان اشاره کرده که پروژه بارورسازی ابرها از سال گذشته آغاز شده است. سال 96 نیز اخباری درباره آغاز پروژه بارورسازی ابرها مطرح شده بود. موضوعی که سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه درباره آن توضیحاتی ارائه کرد. سردار رمضان شریف، زمستان  96 درباره برنامه سپاه برای بارورسازی ابرها به باشگاه خبرنگاران گفت: در زمان انتخاب آقای اردکانیان به عنوان وزیر نیرو، سردار حاجی‌زاده  فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پیام تبریکی که برای ایشان فرستاد اعلام آمادگی کرد این نیرو با توجه به خشکسالی‌هایی که کشور دچار آن شده، حاضر است به بارورسازی ابرها کمک کند. این موضوع در وزارتخانه هم مطرح شده بود اما یکی از معاونان وزارتخانه گفته بود با توجه به اینکه هواپیمای آنتونف نداریم، نمی‌توانیم پروژه بارورسازی ابرها را انجام بدهیم و باید اجاره کنیم. من این موضوع را با سردار حاجی‌زاده مطرح کردم. ایشان اعلام کردند ما آماده‌ایم طبق گفته قبلی مجددا این کار را انجام بدهیم. اما ظاهرا یک مشکل کوچک داشتند و آن مشکل، تهیه مواد لازم برای تزریق به ابرها بود. من شنیده‌ام این مواد آماده شده و تجهیزات را هم آماده کرده‌اند». این اظهارات سردار رمضان شریف مربوط به دی‌ماه 96 است.
اصرار نیروی هوافضا بر اجرای پروژه
بر اساس اظهارات سردار رمضان شریف، دلیل عدم اجرای پروژه بارورسازی ابرها، نبود مواد و همین‌طور تعلل وزارت نیرو به خاطر نبود هواپیمای آنتونف بود که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این نیرو آماده بود با وجود این نظر وزارت نیرو، پروژه را انجام دهد. نیروی هوافضای سپاه دست به کار هم شد و تجهیزات مورد نیاز را تامین کرد. 16 بهمن 96 محمدصالح جوکار، معاون پارلمانی سپاه گفت که این نیرو تجهیزات لازم برای بارورسازی ابرها را خریداری کرده است. جوکار درباره آمادگی سپاه جهت بارورسازی ابرها و رفع مشکل کم‌آبی در کشور، به ایسنا گفت: با وجود اینکه اعتباری به هوافضای سپاه برای بارور کردن ابرها اختصاص نیافته، هوافضای سپاه اعلام کرده به دلیل مشکلات کم‌آبی و بارش بسیار کم نزولات آسمانی آمادگی دارد نسبت به بارور کردن ابرها اقدامات لازم را انجام دهد. وی با بیان اینکه آمادگی سپاه در کمیسیون تلفیق نیز مطرح شد، گفت: در همین راستا برخی از تجهیزاتی که باید روی هواپیما نصب شود خریداری و نصب شده است. همچنین برخی موادی که برای تزریق به ابرها برای بارورسازی لازم است نیز خریداری شده که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت برای بارش‌ها استفاده کنیم. معاون سپاه پاسداران درباره زمان رخ دادن این اتفاق گفت: به‌رغم اینکه تاکنون دولت از سپاه چنین چیزی را درخواست نکرده است اما ما آمادگی خود را به دستگاه‌های مربوط اعلام کردیم و طبیعتا این کار باید با هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط انجام شود.
اصرار نیروی هوافضا جواب داد و از زمستان سال گذشته پروژه بارورسازی ابرها در کشور آغاز شد. جوکار 16 تیرماه امسال درباره نتایج بارورسازی ابرها توضیح داد. وی اظهار داشت: این پروژه زمستان سال گذشته و بهار سال جاری اجرا و بارورسازی ابرها انجام شد که نتیجه مثبت داشت. وی در ادامه با بیان اینکه این پروژه با همکاری و هدف‌گذاری وزارت نیرو انجام شد و کار اجرای آن بر عهده سپاه پاسداران است، عنوان کرد: اجرای بارورسازی ابرها در مناطق خاصی از کشور همچون استان‌های زنجان، قزوین، مرکزی و برخی استان‌های دیگر بوده است. معاون پارلمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ادامه کار  بارورسازی ابرها برای فصل پاییز انجام خواهد شد، چرا که برای اجرای این طرح باید ابری در آسمان برای بارورسازی وجود داشته باشد.
فرید گلکار، مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابرها نیز 8 خردادماه امسال، همزمان با بارش‌های کم‌سابقه بهاری در کشور، درباره اجرای پروژه بارورسازی ابرها توضیحاتی ارائه کرد. وی اظهار داشت: مرکز بارورسازی ابرها در ایران فقط 2 فروند هواپیمای «آنتونف» روسی آن هم به صورت استیجاری در اختیار داشت که سال گذشته نتوانستیم قرارداد اجاره آنها را تمدید کنیم. به همین سبب، نیروی هوافضای سپاه زمستان پارسال امکاناتی از جمله یک فروند هواپیما، تیم پروازی و تجهیزات مورد نیاز بارورسازی ابرها را در اختیار ما قرار داد و توانستیم با همکاری آنها 5 سورتی پرواز آزمایشی داشته باشیم. مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابرها اظهار داشت: اگرچه در پروازهای زمستان مواد بارورسازی نیز شلیک شد اما این پروازها بیشتر جنبه آزمایشی داشت و با هدف آشنا شدن تیم‌ها و تفکیک وظایف انجام شد. وی درباره برنامه امسال مرکز ملی تحقیقات و مطالعات بارورسازی ابرها گفت: با توجه به نتایج مثبت امکان‌سنجی‌های انجام شده، عملیات‌های بارورسازی ابرها، پاییز آغاز می‌شود.


Page Generated in 0/0064 sec