printlogo


کد خبر: 202297تاریخ: 1397/9/7 00:00
کمبود سرانه فضای‌ آموزشی در غرب پایتخت بحرانی شده است
فرسودگی 40 درصد مدارس استان تهران

از مهم‌ترین چالش‌های امروز مردم شهرستان‌های غرب استان تهران کمبود سرانه‌ فضاهای آموزشی است که می‌توان گفت دیگر به یک بحران تبدیل شده است. به گزارش فارس، هر چند طی سال‌های گذشته جمعیت دانش‌آموزی در مقاطع مختلف و بویژه دبستان در شهرستان‌های غرب استان تهران رو به افزایش بوده است اما عدم توجه به مقوله توسعه سرانه‌های آموزشی و ساخت کلاس‌های درس سبب شده امروز کلاس‌های درس متناسب با جمعیت دانش‌آموزی نباشد و دانش‌آموزان و خانواده‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه کند. ‌بر اساس این گزارش، کمبود کلاس درس در شهرستان‌های غرب استان تهران، با جمعیت دانش‌آموزی که همچنان رو به رشد است، می‌تواند کیفیت و سطح آموزش و اصول‌ پرورشی را نیز تحت تأثیر قرار ‌دهد که می‌طلبد مسؤولان و خیران چاره‌ای اساسی برای رفع این معضل بیندیشند. ایجاد شهرک‌ها و انبوه‌سازی بدون توجه به ایجاد زیرساخت‌ها مردم را با کمبود بسیاری از امکانات بویژه مدرسه مواجه کرده است و عدم نظارت بر این مهم امروز به چالشی بزرگ‌تر تبدیل شده است. 2 شیفته بودن اغلب مدارس در شهرستان‌های غرب استان تهران و جمعیت بالای دانش‌آموزی در کلاس‌های درس می‌تواند در پرورش و رشد تحصیلی آینده‌سازان کشور تأثیرگذار بوده و حتی آنان را با افت تحصیلی مواجه کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم در مسکن مهر عدم توجه سازندگان به فضاهای آموزشی بوده است که به معضلی عمیق برای ساکنان این منازل تبدیل شده است. در این راستا و با توجه به رشد جمعیت دانش‌آموزی در تمام شهرستان‌های غرب استان تهران، لازم است هر ساله تغییراتی اساسی را در رشد و توسعه فضاهای آموزشی شاهد باشیم تا بتوانیم جوابگوی جمعیت دانش‌آموزی باشیم.
وجود مدارس فرسوده در ملارد
در این رابطه طیب رضایی‌فر، مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان ملارد طی سخنانی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های خیران می‌تواند ما را در رشد سرانه‌های آموزشی و کلاس‌های درس یاری دهد، گفت: هر چند برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی در این شهرستان تلاش‌های بسیاری انجام شده است اما به دلیل رشد جمعیت دانش‌آموزی همچنان ملارد با کمبود این سرانه‌ها مواجه است. وی ادامه داد: وجود مدارس فرسوده نیز از دیگر مشکلات و معضلات این شهرستان است که باید توجه ویژه و اساسی به بازسازی اینگونه مدارس شود. مدیر آموزش‌وپرورش ملارد با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات ما در این زمینه باشد، از خیران خواست به احداث و ساخت مدارس در این شهرستان توجه ویژه‌ای داشته باشند.
فرسودگی 40 درصد مدارس تهران
همچنین علی شهری، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران نیز طی سخنانی کوتاه از فرسوده بودن مدارس این استان خبر داد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده هم‌اکنون بیش از 40 درصد مدارس استان تهران با مشکل فرسودگی مواجه هستند و لازم است این وضعیت نامطلوب رفع شود. وی با بیان اینکه متأسفانه در مناطقی که شاهد رشد جمعیت دانش‌آموزی هستیم، کلاس‌های درس نیز کمبود بیشتری دارد، افزود: فرسوده بودن مدارس نیز مشکلات را دوچندان کرده است. مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اینکه شهرستان‌های بهارستان و شهریار بیشترین مشکلات را در حوزه سرانه‌های فضاهای آموزشی دارند،‌ خاطرنشان کرد: در این راستا اگر دولت، مجلس و خیران به کمک ما نیایند، در آینده بسیار نزدیک دچار چالش‌های جدی‌تری خواهیم شد.
 لزوم ساخت 250 کلاس درس در شهریار
فرماندار شهرستان شهریار نیز در این رابطه در گفت‌وگویی با فارس با تأکید بر تسریع در رشد فضاهای آموزشی در این شهرستان گفت: هر چند هم‌اکنون شاهد ساخت تعدادی از مدارس در این شهرستان هستیم اما رشد جمعیت دانش‌آموزی و مهاجرپذیر بودن شهرستان می‌طلبد که به این میزان سرانه فضای آموزشی اکتفا نکرده و هر چه سریع‌تر مدارس را در شهریار با رشد و توسعه بیشتری همراه کنیم. نورالله طاهری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 8 مدرسه در این شهرستان از اعتبارات ارزش افزوده در دست ساخت است. وی ادامه داد: شهریار برای رسیدن به استانداردهای لازم در این زمینه نیاز دارد هر سال بیش از 250 کلاس درس جدید در آن ساخته شود.


Page Generated in 0/0069 sec