printlogo


کد خبر: 202315تاریخ: 1397/9/7 00:00
اخبار

پوتین به مرکل درباره حکومت نظامی در اوکراین هشدار داد
انفعال ناتو در برابر روسیه
رئیس‌جمهور روسیه از طریق صدراعظم آلمان به دولت اوکراین درباره اقدامات تحریک‌آمیز اخیر هشدار داد. ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با آنگلا مرکل همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به اعلام حکومت نظامی در اوکراین متعاقب تنش دریایی روز یکشنبه که به توقیف 3 کشتی متجاوز اوکراینی در دهانه دریای آزوف انجامید، اعلام کرد. طبق اطلاعیه کاخ کرملین، پوتین از مرکل خواست پیام شفاهی‌اش را مبنی بر اینکه مسکو بشدت از تصمیم کی‌یف برای آماده‌باش نیروهای مسلح و اعلام حکومت نظامی نگران است به پروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین منتقل کند. او همچنین هشدار داد هرگونه اقدام تحریک‌آمیز دیگر اوکراینی‌ها با واکنش‌های نظامی روسیه مواجه خواهد شد و از طرف آلمانی خواست مقدمات مذاکرات آتی 2 طرف را فراهم آورد. نمایندگان مجلس قانون‌گذاری اوکراین روز دوشنبه به درخواست رئیس‌جمهور این کشور به اعمال 30 روزه قانون حکومت نظامی رای مثبت دادند. پس از آنکه گارد ساحلی روسیه 3 شناور نظامی اوکراینی را که به حریم آب‌های ساحلی منطقه کریمه در شمال دریای سیاه تجاوز کرده بودند، متوقف و توقیف کرد، آلمان و چند کشور دیگر عضو ناتو خواهان رهایی این شناورها و ملوانان آنها شدند اما در کمال تعجب نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه اضطراری شورای امنیت به تذکر به روسیه کفایت کرد و از درخواست تحریم‌های بیشتر برای این کشور طفره رفت؛ واکنشی منفعلانه که به زعم کارشناسان نشان از پایان اقتدار ناتو در اروپا برای موازنه قدرت با روسیه دارد.  این در حالی بود که پیش‌تر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای مشترک با اتحادیه اروپایی، برخلاف رویه گذشته بدون هیچ اعلام محکومیتی علیه مسکو تنها به درخواست کاهش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین در نزدیکی ساحل کریمه و «آزادی رفت و آمد» در تنگه کرچ بسنده کرده بود؛ تنگه‌ای که روسیه اعلام کرده است اوکراینی‌ها از این پس برای عبور و مرور آبی از آن به بندر مهم ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین و آب‌های آزاد دریای سیاه باید از مسکو مجوز رسمی بگیرند.


اعتراف توأم با آزادی جاسوس انگلیس در امارات
دولت امارات عربی متحده دیروز همراه با انتشار تصاویر اعتراف یک انگلیسی به جاسوسی، او را آزاد کرده و به بریتانیا عودت داد. به گزارش رویترز، «متیو هجز» دانشجوی بریتانیایی که در امارات به جاسوسی متهم شده بود، روز سه‌شنبه وارد فرودگاه هیتروی لندن شد. امارات یک روز جلوتر عفو این شهروند ۳۱ ساله انگلیسی را به‌رغم اثبات جرم جاسوسی اعلام کرده بود اما تنها چند دقیقه قبل از اینکه هجز از زندان آزاد شود، اماراتی‌ها ویدئویی از او منتشر کردند که در آن به جاسوسی برای سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا، ام‌آی۶ اعتراف می‌کرد. او در این ویدئو اعتراف می‌کند که به بهانه تحقیق دکترا به برخی منابع نزدیک شده و درباره سامانه‌های دفاعی و نظامی که امارات در حال خریداری است، اطلاعات جمع کرده است. «هجز» دانشجوی دکترا در دانشگاه دورهام است که از ماه مه 2017 برای یک سفر پژوهشی به امارات سفر کرد اما دستگیر و به جرم جاسوسی به حبس ابد محکوم شده بود. در ماه‌های اخیر ابوظبی به‌خاطر دستگیری این جاسوس انگلیسی زیر فشار محافل غربی بود و حتی اخیرا برخی مقامات بریتانیایی حبس «هجز» توسط دولت امارات را معادل قتل خاشقجی توسط رژیم سعودی قلمداد کرده بودند.

جاسوسی کارمند سنای فرانسه برای کره‌شمالی
یکی از کارمندان ارشد مجلس سنای فرانسه به اتهام جاسوسی برای کره‌شمالی دستگیر شد. به گزارش رسانه‌های فرانسوی، «بنو کوئندی» متهم است اطلاعات بسیار محرمانه را در اختیار دولت  کره‌شمالی قرار داده است.
سرویس امنیتی فرانسه محل کار این کارمند سنا را بازرسی کرده و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور هم در جریان اقدامات پلیس قرار گرفته است. او احتمالا به جرم جاسوسی، به 30 سال حبس محکوم خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0057 sec