printlogo


کد خبر: 202391تاریخ: 1397/9/8 00:00
دستگاه‌های امنیتی مراقب اقدامات مشکوک سفیر آلمان در ایران هستند؟
دیپلمات ایرانی اسیر جاسوس آلمانی رها

گروه سیاسی: همزمان با تشدید اقدامات ضدایرانی آلمان در هفته‌ها و ماه‌‌های اخیر بویژه در ماجرای دستگیر کردن دیپلمات ایرانی، سفیر آلمان در تهران به شکل معناداری تلاش می‌کند از خود و کشورش تصویری ایران‌دوست و همراه مردم ایران نشان دهد. در تازه‌‌‌‌‌ترین اقدام، میشائیل برشتولد تصاویر دیدار خود با خواهران منصوریان، قهرمانان ووشوکار را در صفحه توئیترش منتشر کرد.

رویکرد اخیر سفیر آلمان در تهران برای ارائه تصویری مثبت و موجه از کشورش نزد ایرانیان، در شرایطی است که آلمان در ماه‌‌های گذشته از هیچ اقدام ضدایرانی فروگذار نکرده و در این راستا گوی سبقت را از کشورهایی چون فرانسه و انگلیس نیز ربوده است.به گزارش «وطن‌امروز»، بازداشت غیرقانونی «اسدالله اسدی»، دیپلمات دارای مصونیت ایرانی به مدت 3 ماه و محروم کردن او از بدیهی‌‌‌‌‌ترین حقوق نظیر ملاقات، همراهی با سایر کشورهای اروپایی برای تحریم جدید ایران در اواخر آبان‌ماه و همچنین همراهی شرکت‌‌های اقتصادی آلمانی با تحریم‌‌های آمریکا در تابستان گذشته مشت نمونه خروار اقدامات ضدایرانی کشوری است که سفیر آن در تهران این روزها تلاش می‌کند خود را نزدیک مردم ایران نشان دهد.
3 ماه بازداشت بدون حق ملاقات
تیرماه گذشته اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در آلمان به اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در همایش منافقین در فرانسه به‌صورت غیرقانونی دستگیر شد. دادستانی فدرال آلمان همان زمان مدعی شد دیپلمات ایرانی مستقر در وین، مشکوک به همکاری با زوجی است که قصد حمله به تجمع گروهک تروریستی منافقین در پاریس را داشته‌اند. بازداشت یک دیپلمات دارای مصونیت دیپلماتیک، گذشته از آنکه اتفاقی نادر و استثنایی در دنیای دیپلماسی به حساب می‌آید، برخلاف نصّ صریح حقوق دیپلماتیک نیز هست، چراکه طبق این حقوق، نمی‌توان یک دیپلمات را به هیچ عنوان توقیف یا بازداشت کرد.
اقدام مغرضانه آلمان علیه این دیپلمات ایرانی البته محدود به بازداشت غیرقانونی اسدی نشد و آنگونه که «وطن‌امروز» 21 مهرماه گذشته خبر داد، این دیپلمات ایرانی از حق بدیهی ملاقات با دیگران در مدت بازداشت نیز محروم بوده است!
3 ماه بعد یعنی 17 مهرماه «ونکه روگن» سخنگوی دفتر دادستانی آلمان گفت اسدالله اسدی که در بازداشت این کشور بود، به بلژیک تحویل داده شده و بزودی در دادگاه حاضر می‌شود. همان زمان دادگاهی در آلمان نیز استرداد این دیپلمات ایرانی را که از سوی بلژیک به اتهام مشارکت در طرح ناکام بمب‌‌گذاری در نشست گروهک منافقین نزدیک پاریس تحت تعقیب بوده، تایید کرد. جالب اینکه تصمیم آلمان برای استرداد اسدی به بلژیک نیز غیرقانونی بود و به همین خاطر سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.
همزمان با این اقدامات آلمان و بلژیک در قبال دیپلمات کشورمان، سایر کشورهای اروپایی نیز دست به اقدامات مشابهی جهت تضعیف ایران و تقویت گروهک‌های تروریستی معاند ایران زدند. حملات سریالی به سفارتخانه‌‌های ایران در پایتخت‌‌های اروپایی که در سایه انفعال و تماشای پلیس این کشورها انجام می‌شد یا برگزاری آزادانه تجمعات گروهک‌‌های تروریستی‌ای چون منافقین و الاحوازیه در این کشورها از همین جمله بود. در این راستا برخی تحلیلگران معتقدند اروپا به‌رغم اینکه بر ماندن در برجام و ادامه همکاری‌ها با ایران تاکید می‌کند اما عملا با پروژه ترامپ برای ایجاد ناامنی در ایران با به‌کارگیری گروهک‌‌های تروریستی همراه شده است. واکنش وزیر خارجه آمریکا به تصمیم آلمان برای استرداد اسدی به بلژیک تاییدی بر همین گزاره بود. چنانکه «مایک پمپئو» که کوشیده است ایران را به هر دلیل اثبات نشده‌ای به فعالیت‌‌های بدخواهانه متهم کند، از استرداد دیپلمات ایرانی از آلمان به بلژیک، استقبال و حمایت کرد.
در بیانیه مطبوعاتی مایک پمپئو در این‌باره که 18 مهرماه منتشر شد، آمده است: ما از متحدان اروپایی خود که در معرض یا مقابله با تهدید تروریسم تحت تاثیر ایران در سراسر جهان قرار دارند، حمایت می‌کنیم. ایالات متحده به همکاری با شرکا و متحدان خود برای مقابله با تهدید مطرح شده توسط رژیم ایران ادامه خواهد داد.
همراهی خیلی سریع با آمریکا!
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت گذشته و در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های اقتصادی خارجی هنوز بین 2 گزینه ادامه فعالیت پرسود در ایران یا همراهی با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا مردد بودند، این شرکت‌های آلمانی بودند که در اقدامی تامل‌برانگیز به سرعت ایران را ترک کرده و همراه آمریکا در تحریم‌ها شدند. اقدام آلمانی‌ها در حالی بود که هنوز رایزنی‌ها جهت امکان برقراری مناسبات اقتصادی ایران و اروپا و همچنین احتمال اینکه برخی دولت‌های اروپایی بتوانند برای شرکت‌های خود در مقابل تحریم‌ها معافیت بگیرند در جریان بود.
در نتیجه همین رویکرد آلمانی‌ها بود که هفته گذشته «ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در برلین، در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان، از همراهی تجار و نهادهای مالی آلمان با تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، ستایش کرد. گرنل در این باره گفت: «ما از اینکه می‌بینیم صاحبان حرفه در آلمان تصمیم گرفته‌اند از تحریم‌های ایالات متحده [علیه ایران] پیروی کنند بسیار خوشحال هستیم». او افزود: «رهبران تجاری آلمان، یکصدا به ما گفته‌اند دست از داد و ستد با ایران می‌کشند و از تحریم‌های ایالات‌متحده پیروی خواهند کرد. در نتیجه ما از اینکه اقدام جامعه مالی و اقتصادی آلمان چنین واضح و روشن است بسیار خوش‌وقت هستیم».
توافق دوباره برای تحریم ایران!
28 آبان‌ماه خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد در رابطه با ادعای اروپایی‌ها مبنی بر قصد ایران برای انجام سوءقصد در دانمارک و فرانسه، وزیران خارجه اتحادیه اروپایی از جمله وزیر خارجه آلمان برای اعمال تحریم اقتصادی علیه اتباع ایرانی اعلام آمادگی کردند. در همین راستا 5 دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفتند وزیران خارجه فرانسه و دانمارک روز دوشنبه در نشست بروکسل همتایان اروپایی خود را در جریان طرح‌های سوءقصد در این 2 کشور قرار دادند و آنها نیز موافقت کردند در پاسخ، اعمال تحریم‌های هدفمند علیه اتباع ایرانی را بررسی کنند.  وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله وزیر خارجه آلمان همچنین در این نشست توافق کردند شهروندان ایرانی‌ را که ادعا می‌شود در برنامه‌ریزی برای انجام ترور در دانمارک و فرانسه نقش داشته‌اند، مورد تحریم اقتصادی قرار دهند. در حقیقت، توافق کلی برای اعمال تحریم انجام شد و وزرا مشغول تهیه فهرستی از افراد احتمالی هستند که باید مورد تحریم قرار گیرند!
نمایش مضحک برجامی
علاوه بر اینها مهرماه سال گذشته آلمان در اقدامی مزورانه با نصب پوستر بر دیوار سفارت این کشور در تهران، مدعی شد دولت متبوعش در کنار مردم ایران به برجام پایبند است. این در حالی است که همان زمان وزیر خارجه این کشور در اظهارنظری گستاخانه تاکید کرد برلین آمادگی دارد فشار دیپلماتیک بر ایران را، همراه با آمریکا افزایش دهد. این اقدام عجیب از سوی سفارت آلمان و ژست مضحک همراهی با مردم ایران در حالی صورت گرفت که چند ماه پیش از آن «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان قبل از سفر به کشورمان در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی‌ اشپیگل در اظهارنظری گستاخانه گفته بود: «آلمان تنها در صورتی با ایران روابط عادی و دوستانه برقرار خواهد کرد که ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد». علاوه‌بر این، مهرماه ۹۵ خبری در رسانه‌ها با این عنوان منتشر شد که «نزدیک به یک‌سال است حسن روحانی قصد سفر به آلمان را دارد ولی دولت آلمان به بهانه‌های مختلف  تاکنون با سفر وی موافقت نکرده است!». رویترز به نقل از «یورگن هاردت» سخنگوی سیاست خارجی حزب صدراعظم آلمان یکی از این بهانه‌ها را اینگونه شرح داد: «پهن کردن فرش قرمز برای روحانی در اروپا می‌تواند اینگونه اشتباه برداشت شود که ایران از هم‌اکنون به‌عنوان یک شریک و همکار در جامعه جهانی پذیرفته شده است. این در حالی است که انتظار داریم مقامات اروپایی در سفر خود به ایران نگرانی آلمان از حمایت جمهوری اسلامی از دولت اسد در سوریه، اظهارات ضداسرائیلی «توصیف‌ناپذیر» و همچنین نقض حقوق بشر را ابراز کنند!
اقدامات نمایشی سفیر آلمان در تهران که همزمان با فشارهای سیاسی و اقتصادی روزافزون دولت این کشور علیه ایران صورت می‌گیرد البته محدود به عکس یادگاری با خواهران منصوریان نبوده است. گشت‌وگذار در بازار تهران، حضور در کلاس آموزش آشپزی آبگوشت(!)، حضور در مدرسه‌ای در جنوب تهران، سفر به کاشان و گشت‌وگذار در بازار بزرگ و قدیمی این شهر، حضور در تمرین تیم استقلال و دیدار با مربى آلمانى این تیم، سفر به چهارمحال‌وبختیاری و حضور در میان اقوام عشایر این استان و... تنها گوشه‌ای از حضور پرشمار سفیر آلمان در مناطق مختلف و به عبارتی در 4 گوشه کشور است. این رویکرد «میشائیل برشتولد» جدا از آنکه هیچ نسبتی با مناسبات خصمانه آلمان با ایران ندارد، رفتار بی‌سابقه‌ای نیز در میان سفرای سایر کشورها به حساب می‌آید. بد نیست نهادهای امنیتی در این باره هوشیاری بیشتری به خرج دهند.

 

مراقب جاسوس باشید
«میشائیل کلور برشتولد»، سفیر آلمان در ایران از اعضای سازمان جاسوسی آلمان است. به گزارش «وطن امروز»، برشتولد یکی از افسران سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی کشور آلمان یا همان BND است که 28 سال با پوشش دیپلماتیک برای این سرویس فعالیت کرده است.  او در مقطعی معاون رئیس سازمان اطلاعات آلمان هم بوده است. عمده مسؤولیت‌های میشائیل برشتولد در وزارت خارجه آلمان نیز مسائل امنیتی بوده است و همین موضوع کارویژه این مهره اطلاعاتی - امنیتی برای آلمان‌ها را مشخص می‌کند. اما نکته قابل تامل درباره برشتولد، روابط نزدیک او با موساد است. برشتولد از افسران ارشد اطلاعاتی آلمان است که حلقه‌های مشترک با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی را رهبری کرده و چند سال نیز به عنوان دیپلمات در سفارت آلمان در تل‌آویو بوده است. برشتولد اما حالا در بالاترین سطح از ماموریت‌های دیپلماتیک خود قرار دارد. او اگر در تل‌آویو به عنوان یک دیپلمات فعال بوده، حالا در تهران به عنوان سفیر آلمان، دست‌های بازتری برای پیگیری اقدامات خود دارد. حضور در بازار تهران و  کوه‌های زاگرس و میهمان شدن در سیاه‌چادرهای بختیاری تا ملاقات‌های غیرشفاف با کارگران و دیدار با ورزشکاران زن و مرد و... وقتی از سوی یک مهره ارشد جاسوسی انجام می‌شود، آیا نباید توجه دستگاه‌های اطلاعاتی ایران را جلب کند؟ به نظر می‌رسد وزارت اطلاعات ایران باید در قبال این رفتارهای مشکوک و غیرعادی جاسوس آلمانی که کشورش عامل اصلی دستگیری ناجوانمردانه اسدالله اسدی، دیپلمات مظلوم ایرانی بود، اقدام ملموس و واضحی انجام دهد.  چرا باید دیپلمات ایرانی توسط دولت آلمان دستگیر و مصونیت دیپلماتیک او نادیده گرفته شود اما جاسوس آلمانی در ایران بدون هیچ احساس نگرانی از دستگاه‌های اطلاعاتی ایران، پروژه‌های مشکوک خود را پیگیری کند؟


Page Generated in 0/0057 sec