printlogo


کد خبر: 202418تاریخ: 1397/9/10 00:00
اخبار

وحید  جلیلی:
هرچه نظام قوی‌تر شده، بازنمایی آن در رسانه و هنر سیاه‌تر بوده است
نشست «گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی» با حضور وحید جلیلی و وحید یامین‌پور در پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در سالن سینما فلسطین برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، وحید جلیلی در این نشست با بیان اینکه ما امروز در فضای هنر و رسانه با موضوع تناظر معکوس روبه‌رو هستیم، گفت: هر چقدر جمهوری اسلامی قوی‌تر و پیشرفته‌تر باشد، بازنمایی آن در هنر و رسانه سیاه‌تر بوده است. شاید در دهه 60 یا اوایل دهه 70 سینمای پرنشاط و امیدوارتری داشتیم و از جهات گوناگون وضع ما بهتر از وضع امروز بود. هرچه نظام پیش آمده، بازنمایی برعکس بوده است و اگر 100 فیلم در طول سال ساخته می‌شود، 50 فیلم در ژانر فلاکت است. او در پاسخ به اینکه چرا بازنمایی‌ها بیشتر ذیل ژانر فلاکت است، توضیح داد: داستان‌نویسی در ایران به جای رویاسازی کابوس می‌سازد و به جای نگاه به جمالزاده سمت صادق هدایت رفتیم. کارکرد سینما در جهان بازنمایی رویاها و قهرمان‌های تخیلی است و ما نه‌تنها قهرمان تخیلی نمی‌سازیم بلکه قهرمان‌های تخیلی را سانسور می‌کنیم. در سینمای ایران چندهزار فیلم در چند سال اخیر ساخته شده اما 40 سال بعد از انقلاب، یک فیلم انقلابی نداریم. جلیلی ادامه داد: الیور استون به ایران آمد و پرسید چرا فیلم‌هایی درباره انقلاب نداریم اما اعتراض کردند و گفتند ما آمدیم حرف هنری بشنویم و سیاسی نباشد. ما 17 هزار شهید ترور داریم که تنها 3 فیلم به همت مهدویان درباره آن ساخته شده است.
در پایان یامین‌پور گفت: ما اعتراف می‌کنیم در این جریان درگیر ترور رسانه‌ای و مارپیچ سکوت شدیم. نهادهایی که متولی آموزش هستند باید شیوه این رفتار سازمانی و حمله به دیگران را آموزش دهند اما هیچ نهادی متولی آموزش این رفتار سازمان‌یافته و حفظ خود در برابر آن نیست.


برای سرگرم‌کردن مردم از حیثیت موسیقی کاسته‌ایم
فریدون شهبازیان، رهبر ارکستر ملی ایران در‌ آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «هنوز آواز» کاری از علی‌اصغر شاه‌زیدی از بازماندگان مکتب آوازی اصفهان که در حوزه هنری برگزار شد، با انتقاد از سرگرمی‌محور شدن موسیقی اظهار داشت: گمان نمی‌برم نیازی به معرفی موسیقی اصیل ایران باشد. زیرا رسانه‌ها بسیار درباره آن داد سخن کرده‌اند. آیا ما به حفظ اصالت‌ها پیش می‌رویم یا از بار حیثیت موسیقی برای سرگرم کردن مردم می‌کاهیم؟! زمانی موسیقی بازاری جای خود را داشت و موسیقی هنری نیز جای خود را اما امروز آش هفت‌جوشی به نام موسیقی همراه با موسیقی غربی از کلاسیک تا الکترونیک به خورد مردم داده می‌شود.
در ادامه میلاد عرفان‌پور، مدیر جدید مرکز موسیقی حوزه هنری با تشکر از شاه‌زیدی عنوان کرد: مناسب‌خواهی شاید تعبیر لطیفی باشد که از جانب متولیان امر موسیقی می‌تواند از هنرمند تقدیر کند. این مهم است که متولی موسیقی بداند چه می‌خواهد. موسیقی نیز باید روح مخاطب را صیقل دهد و خواننده‌ای می‌تواند این وظیفه را به دوش کشد که خود ابتدا روحش را صیقل داده باشد.


سینمای بی‌رمق
آمار فروش فیلم‌های سینمایی در هفته‌ای که گذشت، اعلام شد. به گزارش «وطن امروز»، بر اساس آمار اعلام شده در ارتباط با فروش هفتگی سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت، تاکنون و در مجموع فیلم‌های سینمایی «هزارپا» 38 میلیارد و 600 میلیون تومان، «مغزهای کوچک زنگ زده» 11 میلیارد و 830 میلیون تومان، «لس‌آنجلس- تهران» 7 میلیارد و 100 میلیون تومان، «لازانیا» ۳ میلیارد و 750 میلیون تومان، «هشتگ» ۳ میلیارد و 400 میلیون تومان، «پیشونی سفید(۲)» 3 میلیارد و 150 میلیون تومان، «خانم یایا» ۲ میلیارد و 600 میلیون تومان، «عرق سرد» 2 میلیارد و 50 میلیون تومان، «گرگ بازی» یک‌میلیارد و 200 میلیون تومان، «آستیگمات» 650 میلیون تومان، «جاده قدیم» 630 میلیون تومان، «وای آمپول» 550 میلیون تومان، «سرو زیر آب» 330 میلیون تومان، «در مسیر باران» 90 میلیون تومان، «پاستاریونی» 40میلیون تومان و «گام‌های شیدایی» 4 میلیون تومان فروش داشته‌اند.


Page Generated in 0/0062 sec