printlogo


کد خبر: 202446تاریخ: 1397/9/10 00:00
اخبار

گمانه‌زنی‌‎هایی از ارقام لایحه بودجه سال 98
دلار 8 هزار تومانی و نفت بشکه‌ای 60 دلار
شمارش معکوس ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ شروع شده و تا تقدیم به مجلس 5 روز فرصت باقی است. طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند. در همین راستا، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ارقام خاص بودجه مطرح شده است. دلار 8 هزار تومانی برای نرخ تسعیر و نفت بشکه‌ای 60 دلار از اصلی‌ترین آنها هستند. طبق پیش‌بینی‌های نهادهای بین‌المللی و داخلی از جمله صندوق بین‌المللی پول و مرکز پژوهش‌های مجلس، امسال و سال آینده شاهد رکود و رشد منفی در بخش‌های مختلف اقتصادی  خواهیم بود. برخی از متغیرهای لایحه بودجه ۹۸ از سوی مسؤولان مطرح شده است؛ پیش‌تر رئیس‌جمهور در سفر آذربایجان غربی عنوان کرده بود نرخ تأمین کالاهای اساسی برای سال آینده ۴۲۰۰ تومان سال جاری ثابت باقی می‌ماند. نرخ تسعیر برای دیگر مصارف نیز با نظرات مختلفی روی کاغذ در حال بررسی است. یکی از پیشنهادها در نظر گرفتن نرخ میانگین ۴۲۰۰ تومان و نرخ نیمایی است. آخرین خبرها نشان می‌دهد نرخ تسعیر ۸ هزار تومان تعیین شده است. از لایحه بودجه سال ۹۸ خبر می‌رسد که با افزایش ضریب حقوق ۲۰ درصدی کارمندان و پیش‌بینی صفر بودن سایر هزینه‌های جاری به نظر شاهد رشد حدود ۷ تا ۸ درصدی هزینه‌های جاری باشیم. آمارهای رسمی نشان می‌دهد سهم نفت از هزینه‌های جاری که طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته از سال ۹۶ به بعد با رشد همراه بوده و مجدد اتکا به درآمد منابع بین‌النسلی و فسیلی افزایش یافته است. بر این اساس، شواهد نشان می‌دهد هنوز میزان صادرات نفت، قیمت، نرخ تسعیر برای سایر مصارف و سهم صندوق توسعه ملی، میزان درآمدهای ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در تبصره ۱۴ لایحه بودجه جمع‌بندی نشده و به جلسات شنبه و یکشنبه موکول شده است. برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حداکثر میزان صادرات نفت بین یک تا 5/1 میلیون بشکه در روز با قیمت ۶۰ تا ۶۵ دلار مطرح است. قوی‌ترین گمانه از صادرات یک‌میلیون بشکه نفت با نرخ ۶۰ دلاری حکایت دارد.


جنرال موتورز هزاران کانادایی را بیکار می‌کند
شرکت جنرال موتورز آمریکا دوشنبه گذشته از برنامه خود برای تعدیل ۱۵ درصد نیروی انسانی خود خبر داد که این مساله هزاران کانادایی را بیکار می‌کند. به گزارش فارس، شرکت خودروسازی جنرال موتورز از طرح جدید خود برای بازطراحی ساختار این شرکت و تعدیل ۱۵‌درصد از نیروهای آن خبر داد. این تصمیم بشدت از سوی جاستین پرودوف، نخست‌وزیر کانادا مورد انتقاد قرار گرفته و وی این اقدام را ناامیدکننده خوانده است. تعطیلی بزرگ‌ترین کارخانه تولید خودروهای جنرال موتورز در شهر اوشاوا، ۲۵۰۰ شهروند کانادایی را از کار بیکار می‌کند. در پی این خبر، ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد دولتش قصد دارد همه یارانه‌های دولتی ارائه شده به جنرال‌موتورز را به علت تصمیم این خودروساز برای بستن کارخانجات خود در آمریکا و باز گذاشتن آنها در مکزیک و چین قطع کند. جنرال‌موتورز اعلام کرد ۱۵ هزار نیروی کاری خود در آمریکای شمالی را تعدیل می‌کند و تا پایان سال ۲۰۲۰ پنج کارخانه تولیدی خود در این منطقه را تعطیل خواهد کرد.


موبایل‌های توقیفی در راه بازار
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه گوشی تلفن همراه بزودی ارزان می‌شود، از رفع توقیف گوشی‌های تلفن همراه موجود در گمرکات خبر داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد آذری‌جهرمی در پایان نشست مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های فعال در تنظیم بازار که در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: در این جلسه اعلام شد قاضی مربوطه به رفع توقیف محموله‌های تلفن همراه موجود در گمرک رای داده و قرار شد کارگروهی، کار هماهنگی با دیگر دستگاه‌های مربوط برای عرضه هرچه سریع‌تر این گوشی‌ها به بازار را دنبال کند. وی افزود: علاوه بر مشکلات ناشی از افزایش نرخ ارز، کمبود عرضه نیز موجب بروز حباب در این بازار شده است. وی در تشریح اهمیت دولت الکترونیک در مبارزه با فساد تصریح کرد: به‌عنوان نمونه وزارت صنعت تصمیماتی برای کاهش واردات بی‌رویه می‌گیرد و ابلاغ می‌کند در حالی که این امر در جهان مرسوم نیست و اگر وزارت صنعت به دیتابیس سازمان امور مالیاتی وصل باشد می‌تواند بر اساس پروفایل مالیاتی شرکت درخواست‌کننده واردات، آن را ارزیابی کند و پاسخ استعلام را بدهد.
 


Page Generated in 0/0055 sec